حتما برای شما پیش آمده که قبلا در کلاس های شنا شرکت کرده اید و با این عنوان که جلسات در بهترین استخرها برگزار می‌شوند، مبلغ زیادی هم پرداخت کرده اید اما پس از حضور در جلسات با چیزی که اصلا انتظارش را نداشتید روبرو شده اید!

ثبت نام در کلاس های آموزش شنا در شهرهای کوچک نگرانی ندارد چون در آن شهر نهایتا یک یا دو استخر وجود دارد و شما می‌دانید قرار است در کدام استخر شنا کردن را یاد بگیرید. اما در شهرهایی مثل تهران که ده ها استخر دارند و از طرفی ثبت نام دوره ها در مکان دیگر یا در بستر وب انجام می‌شود و شما نمی‌دانید قرار است در کدام استخر برگزار شوند امکان دارد دچار مشکل شوید.

پس شما قبل از ثبت نام در کلاس شنا باید ویژگی های یک استخر خوب و استاندارد را بشناسید و وقتی برای ثبت نام مراجعه کردید از پرسنل مجموعه یا مسئول ثبت نام دوره سوال کنید که استخری که قرار است جلسات در آن برگزار شوند چه ویژگی هایی دارد، سپس اگر واجد این ویژگی ها و امکانات بود در آن دوره ثبت نام کنید و لااقل بدانید مبلغی که از شما دریافت می‌شود حق است و در قبال آن قرار است در یک استخر خوب و با امکانات خوب و تحت نظر مربیان مجرب شنا کردن را یاد بگیرید.

ما در ادامه لیستی کامل از ویژگی های یک استخر خوب و استاندارد برای برگزاری دوره های شنا، شنا کردن و تفریح و همچنین استخرهای رقابتی در اختیار شما شنا دوستان عزیز قرار خواهیم داد. پس با تیم فراشنا همراه باشید تا دیگر هنگام رفتن به استخر دچار مشکل نشوید!

ویژگی های یک استخر خوب و استاندارد

ویژگی های یک استخر خوب و استاندارد 

استخرهایی که در آن ها کلاس های شنا برگزار می‌شود معمولا همان استخرهایی هستند که سایر افراد برای شنا کردن به آنجا می‌روند منتهی جلسات آموزشی در یک سانس بخصوص که فقط شنا آموزان مجوز ورود به استخر را دارند برگزار می‌شوند.

استخرهای مناسب برای آموزش شنا و همچنین استخرهایی که شما برای شنا کردن انتخاب می‌کنید باید واجد ویژگی های زیر باشند؛

پرسنل خوب

همه ما وقتی به یک مکان مراجعه می‌کنیم در کنار توجه به محیط آن به اخلاق و رفتار و طرز برخورد پرسنل آن هم دقت می‌کنیم و اگر پرسنل رفتار درستی نداشته باشند، خاطره بدی از آن مکان در ذهنمان هک می‌شود.

استخرها و مجموعه های ورزشی هم دقیقا به همین شکل هستند، یعنی شما اگر به یک استخر که از هر نظر عالی و فول امکانات است مراجعه کنید اما پرسنل آن رفتار درستی نداشته باشند، از کرده خود پشیمان می‌شوید.

پس در قدم اول این پرسنل استخر هستند که باید خوب باشند و به بهترین شکل ممکن با شما رفتار کنند تا خاطره‌ای خوش از آن مجموعه در ذهن شما باقی بماند.

منجیان آگاه به اصول و مسئولیت پذیر

وجود منجیان غریق در استخرها الزامیست، اما در بسیاری از مواقع دیده ام که منجی غریق اصلا در داخل سالن استخر نیست! سعی کنید در زمان انتخاب استخر حتما استخرهایی را انتخاب کنید که منجیان غریق مسئولیت پذیر داشته باشند چون اتفاق یکبار می‌افتد.

مخصوصا اگر به تازگی شنا کردن را یاد گرفته اید به این مورد بیش از سایر موارد اهمیت دهید زیرا امکان دارد در حین تمرین دچار مشکل شوید و در این لحظه فقط منجی غریق ماهر است که می‌تواند جان شما را نجات دهد.

رعایت بهداشت مجموعه

تمیز بودن استخر از دیگر فاکتورهای مهم در بهترین شناخته شدن یک استخر است، چون اگر استخر تمیز نباشد و مسائل بهداشتی در آن رعایت نشود امکان دارد شما به بیماری های عفونی مبتلا شوید.

حال منظور از تمیز بودن استخر چیست؟!

  • مجهز بودن به سیستم تصفیه و تهویه مناسب
  • وجود دوش و سرویس بهداشتی در داخل مجموعه
  • تمیز بودن محیط استخر
  • تمیز بودن آب استخر

و موارد مشابه دیگر.

مجهز بودن به امکانات پیشرفته و کاربردی

مسلما شما دوست دارید گاها در کنار شنا کردن در استخر از سونا و جکوزی هم استفاده کنید، یا مثلا وقتی با فرزند کوچک خود به استخر می‌روید قطعا هدفتان این است که او هم بتواند در استخر کودکان شنا کند و از این تایم چند ساعته نهایت استفاده را ببرد.

پس یکی دیگر از ویژگی های استخر خوب و استاندارد وجود امکاناتی نظیر سونا، جکوزی، استخر جدا برای کودکان، تجهیزات آب درمانی و … در داخل مجموعه است. اما علاوه بر این، موارد دیگری هم هستند که جزو امکانات استخر محسوب می‌شوند و وجود آن ها بر خوب بودن مجموعه می‌افزاید که این موارد عبارتند از؛

✔ کفشداری، رختکن، کمد لباس، لاکر، سشوار

✔ پارکینگ اختصاصی

✔ بوفه خوراکی

✔ وسایل نقلیه در دسترس و نزدیکی به ایستگاه های مترو و اتوبوس

استاندارد بودن کلر و PH آب

میزان کلر مجاز در آب استخر به حجم آب بستگی دارد اما در مجموع گفته می‌شود 2 واحد کلر با توجه به حجم آب استخر مقدار مجاز است و این مقدار در استخرهای رو باز تا 10 برابر هم افزایش می‌یابد. اگر کلر موجود در آب استخر بیش از این مقدار باشد ممکن است شما بعد از شنا کردن در آن دچار مشکلات و بیماری های مختلف شوید.

مناسب بودن دمای آب

استاندارد دمای آب استخر برای شنا کردن 27 تا 30 درجه سانتی گراد است، در نتیجه آب استخری که انتخاب می‌کنید باید دمایی در این حدود داشته باشد تا بتوانید به راحتی در آن شنا کنید و دچار مشکل نشوید. در کنار دمای آب استخر دمای محیط نیز حائز اهمیت است چون در صورت سرد بودن محیط احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی افزایش می‌یابد و در صورت بالا بودن دما و گرم بودن محیط نیز امکان دارد دچار سرگیجه، تنگی نفس یا مشکلات این چنینی شوید و قدرت شنا کردن نداشته باشید.

تمام فاکتورهای گفته شده یک طرف، ماهر و مجرب بودن مربی شنا یک طرف!

در کنار موارد گفته شده درباره استانداردهای یک استخر شنا، شما در زمان شرکت در دوره های شنا باید به یک نکته بسیار بسیار مهم توجه داشته باشید و آن هم مجرب و ماهر بودن مربی است. تصورش را بکنید اگر استخری که دوره در آن برگزار می‌شود از هر لحاظ فول امکانات و درجه یک باشد اما مربی آنقدر ماهر نباشد که بتواند تکنیک ها را به طور کامل به شما آموزش دهد، آیا امکانات استخر به دردتان می‌خورد؟! مسلمان خیر!

بهترین استخرها برای آموزش شنا و شنا کردن

ویژگی های استخر رقابتی خوب و استاندارد

استخرهای رقابتی یا همان استخرهایی که برای برگزاری مسابقات یا تمرینات شناگران انتخاب می‌شوند باید در کنار موارد گفته شده، ویژگی های دیگری هم داشته باشند که مهمترین آن ها عبارتند از؛

  • ابعاد مناسب

طول 50 متر * عرض حداقل 20 متر * عمق حداقل 2 متر

  • دارای 8 لاین مجزا
  • دمای آب بین 22 تا 24 درجه سانتی گراد

چطور بفهمیم استخر مورد نظر واجد این ویژگی ها و امکانات است یا نه؟!

شاید سوال کنید برای اطلاع از این که آیا استخر و مجموعه مورد نظر واجد ویژگی ها و امکانات گفته شده است، راهکاری وجود دارد یا نه؟!

در حال حاضر اکثر مجموعه های ورزشی سایت اینترنتی دارند که در این سایت تمام نکات و اطلاعات در اختیار شما قرار داده شده است، از همین طریق شما می‌توانید از وجود امکاناتی مثل بوفه، دوش و سرویس بهداشتی، سونا و جکوزی، نزدیکی به ایستگاه های لوازم نقلیه و … مطلع شوید.

درباره رفتار پرسنل، دمای آب، بهداشت محیط و دیگر ویژگی ها هم می‌توانید تحقیق کنید یا نهایتا یکبار برای شنا کردن به آن استخر بروید و در کنار شنا کردن از این موارد نیز مطلع شوید و سپس با اطمینان خاطر در دوره های آموزشی که در آن مجموعه برگزار می‌شوند ثبت نام کنید.

پس اطلاع از این ویژگی ها و امکانات بخصوص در عصر حاضر و با وجود شبکه های اجتماعی و اینترنت چندان هم دشوار نیست!

سخن پایانی

مجموعه فراشنا مجموعه‌ای مجرب با خدماتی متعدد نظیر آموزش مبتدی و حرفه‌ای شنا، آب درمانی، ایروبیک در آب و … در شهر تهران است که جهت حفظ سلامتی شما شنا دوستان و شنا آموزان عزیز تمام فاکتورهای گفته شده را در انتخاب استخرهای خود مد نظر قرار داده تا به این ترتیب شما بتوانید در بهترین استخرهای تهران و تحت نظر مربیان مجرب و دارای مدرک مربیگری معتبر، شنا کردن را به طور کاملا حرفه‌ای فرا بگیرید.

جهت اطلاع از دوره های آموزشی و سایر خدمات ما با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید، یا این که از طریق واتساپ و اینستاگرام با کارشناسان فراشنا در ارتباط باشید.


در ادامه بخوانید: 10 مورد از بهترین استخر های جهان و ایران


برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]