آموزش شنا و شنا کردن در استخر یکی از فعالیت های مورد علاقه بسیاری از افراد محسوب می‌شود! از طرفی تاری دید و قرمزی چشم بعد از شنا در استخر  از جمله مشکلات رایجی است که تقریبا همه شناگران با آن مواجه می‌شوند. جالب است بدانید شنا کردن در استخر در لیست ورزش های خطرناک برای چشم قرار نمی‌گیرد. اما با این حال چون اکثر افراد پس از شنا کردن دچار قرمزی و سوزش چشم یا تاری دید می‌شوند، این سوال مطرح می‌شود که آیا آب استخر برای چشم ضرر دارد؟!

در این مطلب از فراشنا با من همراه باشید تا بگویم آیا موارد گفته شده باید جدی گرفته شوند و خطرناک اند یا خیر مشکل چندان جدی نیستند! همچنین بهترین راه درمان سوزش چشم و تاری دید و … را نیز به شما شناگران و شنا دوستان عزیز معرفی کنم تا دیگر مجبور نباشید چند ساعت درد و سوزش را تحمل کنید.

 

سوزش، التهاب و قرمزی چشم بعد از شنا در استخر

علت قرمزی چشم بعد از شنا در استخر

در ابتدای کار باید بررسی شود که علت سوزش چشم بعد از استخر چیست؟! همه ما می‌دانیم که آب استخرها با استفاده از کلر ضدعفونی می‌شود، از طرفی در ترکیبات آب مقداری آمونیاک وجود دارد که با مولکول های آزاد کلر ترکیب شده و نتیجه این واکنش می‌شود ماده‌ای بنام کلرامین.

کلرامین نیز وقتی با چشم برخورد می‌کند باعث ملتهب شدن و قرمزی چشم می‌شود و همچنین یک لایه بر روی قرنیه چشم ایجاد کرده و در نتیجه باعث تاری دید شما می‌شود. حال ممکن است این مشکلات در برخی افراد اصلا مشاهده نشوند و برعکس در برخی دیگر علائم بیشتری داشته باشند که نتایج تحقیقات و آزمایشات ثابت کرده علت همه این مشکلات همین کلرامین است.

دلیل قرمزی چشم و علت سوزش چشم بعد از استخر هم همین مورد است اما درد چشم جزو موارد نادری است که تعداد کمی از افراد بعد از شنا کردن دچار آن می‌شوند و آن هم کسانی هستند که یا مدت زیادی در زیر آب شنا کرده اند و یا این که چشم های حساس یا فشار چشم بالایی دارند.

درمان خانگی سوزش چشم بعد از استخر

در اینجا چند روش درمان خانگی برای کمک به تسکین سوزش چشم پس از استخر ذکر کرده ایم؛

  1. شستشو با آب تمیز: اگر فکر می‌کنید آب یا مواد شیمیایی (کلر) وارد چشم شده است، بلافاصله چشم خود را با آب تمیز و خنک بشویید. این کار ممکن است به تصفیه چشم از مواد آلوده کمک کند.
  2. استفاده از ژل آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا طبیعی نوعی ماده ضد التهاب است. می‌توانید یک قطره از ژل آلوئه ورا طبیعی را به داخل چشمان خود قطره اندازی کنید. این می‌تواند به تسکین سوزش کمک کند.
  3. استفاده از چای سرد: چای دم کرده سرد شده و کمرنگ که در چندین لایه دستمال نازک قرار داده شده، می‌تواند به تسکین سوزش چشم کمک کند. دستمال را روی چشمان خود قرار دهید و بعد از گذشت چند لحظه بردارید. حتی می‌توانید یک قطره از چای را با احتیاط درون چشم بچکانید. فقط این کار را با دقت انجام دهید تا چشمتان تحریک نشود.

درمان سوزش چشم بعد از استخر

شاید شما قبلا درباره راهکارهای درمان سوزش چشم بعد از استخر، تاری دید و قرمزی چشم بعد از شنا در استخر چیزی شنیده باشید، چون تقریبا بیشتر شناگران در این مورد خود را متخصص می‌دانند و روش درمانی پیشنهاد می‌دهند.

برای درمان این موارد ابتدا باید میزان آن ها بررسی شود، یعنی مثلا باید دید آیا قرمزی چشمان شما از نظر اطرافیانتان طبیعی است یا مثلا اگر احساس درد در چشم دارید این درد با التهاب و ترشحات چشم همراه است یا نه.

اگر در حد معمول بعد از شنا کردن دچار قرمزی و سوزش چشم یا تاری دید شدید بهترین راهکار استفاده از قطره چشم بعد از استخر (قطره اشک مصنوعی) است فقط کافیست در هر چشم یک قطره بچکانید. سپس چشمان خود را برای چند ثانیه روی هم بگذارید (بدون فشار دادن چشم ها) تا قطره یک لایه محافظ بر روی چشم ایجاد کرده و مشکلات گفته شده را بهبود بخشد و عملکرد چشمان شما را به حالت طبیعی باز گرداند.

البته قطره اشک مصنوعی هم بلافاصله پس از استفاده، قرمزی و سوزش چشم را درمان نمی‌کند و چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا اثر کند اما با این حال یک روش درمان است که پزشکان متخصص هم آن را تایید می‌کنند.

❌ نکته مهم درباره قطره های اشک مصنوعی این که این قطره ها فقط تا یک ماه پس از باز شدن درب قابل استفاده هستند و بعد از یک ماه، استفاده از آن ها ممنوع است و امکان دارد در صورت استفاده مشکلات بزرگتری به وجود بیاورند.

درمان درد چشم بعد از شنا کردن در استخر که با التهاب و ترشحات چشم همراه است

چون درد چشم بعد از شنا کردن در استخر نسبت به سوزش و قرمزی چشم و تاری دید مهم‌تر و جدی‌تر است من ترجیح دادم این مورد را از سایر موارد جدا کنم! همانطور که بالاتر هم گفتم، درد چشم بعد از استخر چندان رایج نیست و به همین دلیل اگر بعد از شنا چند ساعتی احساس درد شدید در ناحیه چشم داشتید باید آن را جدی بگیرید مخصوصا اگر هر بار بعد از شنا کردن دچار این مشکل شدید باید حتما پیگیر شوید که علت آن چیست.

حال اگر درد چشم با التهاب و ترشحات چشمی همراه بود به احتمال زیاد دچار عفونت در ناحیه چشم شده اید و فقط باید به پزشک مراجعه کنید و با مصرف دارو مانع از پیشروی آن شوید.

یک نکته مهمی که دانستن آن خالی از لطف نیست این که علت درد و عفونت چشم بعد از شنا بر خلاف تصور اکثر افراد، کلر زیاد موجود در آب استخر نیست و برعکس کم بودن کلر است که این مشکل را به وجود می‌آورد! زیرا هدف استفاده از کلر ضدعفونی کردن آب استخر است حالا به نظرتان اگر بجای 2 واحد کلر که مقدار استاندارد است، 1 واحد کلر با آب استخر مخلوط شود آب را ضدعفونی می‌کند؟! معلوم است که نه! در نتیجه وقتی کلر آب کم باشد آب استخر آنطور که باید ضدعفونی و تصفیه نمی‌شود و آلودگی های موجود در آب باعث بروز مشکلاتی می‌شوند که عفونت چشم یکی از آن هاست.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از قرمزی و سوزش چشم بعد از شنا

 

راهکارهایی برای جلوگیری از قرمزی چشم هنگام شنا کردن در استخر

با این که روش درمان تاری دید بعد از استخر و سایر مشکلات مربوط به چشم را به صورت جداگانه بیان کردیم اما شما با کمک چند راهکار ساده می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید و با خیالی آسوده در استخر شنا کنید یا شنا کردن را یاد بگیرید.

استفاده از عینک شنا

عینک شنا اولین و بهترین روشی است که می‌توانم به شما پیشنهاد بدهم! این عینک ها همانطور که حتما تاکنون دیده اید، به طور کامل چشمان شما را می‌پوشانند و مانع از برخورد آب استخر با چشم ها می‌شوند و بالطبع از قرمزی چشم بعد از شنا در استخر و سایر مشکلات گفته شده هم جلوگیری می‌کنند.

فقط هنگام خرید عینک شنا توجه داشته باشید که نه خیلی سفت باشد و به چشمان شما فشار وارد کند و نه خیلی آزاد که از برخورد آب با چشم ها ممانعت نکند.

دوش گرفتن بعد از شنا

بلافاصله بعد از خروج از استخر از دوش هایی که در محوطه مجموعه قرار دارند استفاده کنید و بدن و موهای خود را بشویید تا هیچ اثری از کلر و آلودگی های استخر بر روی بدنتان باقی نماند. حتی اگر استخر انتخابی شما فاقد دوش بود که بعید می‌دانم چنین استخری اصلا وجود داشته باشد! حداقل صورت خود را با آب سرد بشویید تا کمی از قرمز و التهاب چشم هایتان کاسته شود و وقتی به خانه رسیدید حتما دوش بگیرید چون کلر و آلودگی های آب استخر نه فقط بر چشم ها بلکه بر موها و پوست بدن شما هم تاثیر خواهند گذاشت.

استراحت دادن به چشم

اگر چشمان حساسی دارید یا به کلر آب و … آلرژی دارید بهتر است در حین شنا کردن چند ثانیه‌ای به خودتان استراحت دهید و در این تام کوتاه چشم هایتان را ببندید تا اشک تولید کنند و به این ترتیب آثار کلر و آلودگی های آب شسته شوند.

استفاده نکردن از مواد آرایشی

این مورد مختص خانم های شناگر است که از درد، سوزش، قرمزی و التهاب چشم بعد از شنا کردن رنج می‌برند. توصیه من به شما این است که هرگز با آرایش وارد استخر نشوید چون منافذ پوست در حین شنا کردن باز می‌شوند و در نتیجه مواد آرایشی را به خود جذب می‌کنند و این واقعا برای پوست خطرناک است، علاوه بر این وقتی شما با آرایش وارد آب می‌شوید مواد آرایشی در آب حل شده و آب استخر را آلوده می‌کنند و باعث ابتلای سایر شناگران به بیماری های پوستی و … می‌شوند.

در ضمن مواد آرایشی مثل ریمل و خط چشم و … حتی اگر ضد آب هم باشند باز به دلیل دمای نسبتا بالای استخر و برخورد طولانی مدت آب امکان دارد شسته شده و وارد چشم شوند که این مورد خود عامل قرمزی و سوزش چشم است.

بهتر است بعد از شنا کردن در استخر هم از مواد آرایشی استفاده نکنید چون چشم ها و پوست شما چند ساعت در مجاورت آب بوده اند و حساس‌تر از مواقع دیگر هستند و شاید به مواد آرایشی واکنش نشان دهند و مشکل بزرگ‌تر شود.

سخن پایانی

حالا که متوجه شدید قرمزی چشم بعد از شنا در استخر مشکل جدی نیست و به طور کلی آب استخر هیچ ضرری برای چشم ها ندارد، می‌توانید با آسودگی خاطر در دوره آموزش شنا مجموعه فراشنا ثبت نام کنید و شنا کردن را به طور کامل بیاموزید یا این که با ثبت نام در دوره های ایروبیک در آب و بدنسازی در آب مجموعه فراشنا، سریع‌تر به اندام ایده آل خود برسید.

 


در ادامه بخوانید: عوارض خوردن آب استخر + ۱۰ راهکار برای جلوگیری از آن ها


 

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]