منظور از آب درمانی همان اجرای حرکات ورزشی سبک در آب است که به دلیل کاهش احتمال زمین خوردن و بالطبع جلوگیری از آسیب دیدگی بیمار در حین اجرای حرکات و مزایای دیگری که نسبت به ورزش در خشکی دارد، به بیشتر افرادی که از دیسک کمر و گردن یا تنگی کانال نخاعی رنج می‌برند توصیه می‌شود. در ادامه درباره آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی صحبت خواهیم کرد تا به این ترتیب هم با فواید آب درمانی آشنا شوید و هم این که بدانید در این شیوه درمان چه تمریناتی اجرا می‌شوند و هر یک چه تاثیری بر کاهش عارضه تنگی کانال نخاعی دارند.

پس اگر مدتی است که از درد کمر و گردن رنج می‌برید و روش های مختلف درمانی را امتحان کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، حتما تا انتهای این مطلب با فراشنا همراه باشید.

عارضه تنگی کانال نخاعی چیست و چه علائمی دارد؟

قبل از بررسی تاثیرات آب درمانی بر درمان تنگی کانال نخاعی، باید ببینیم این عارضه چیست و چه علائمی دارد. تنگی کانال نخاعی نوعی بیماری است که برخی از افراد از بدو تولد دچار آن هستند و برخی دیگر هم به دلیل سبک زندگی اشتباهی که دارند دچار آن می‌شوند. در این بیماری همانطور که از نامش پیداست، فضای کانال نخاع کاهش یافته و به این ترتیب به نخاع فشار وارد می‌شود و به دنبال آن فرد دچار کمر درد و گردن درد یا حتی پا درد و … می‌شود.

البته توجه داشته باشید که هر کمر درد و گردن دردی ناشی از این عارضه نیست! بلکه این بیماری علائم دیگری هم دارد که شایع‌ترین این علائم عبارتند از؛

  • درد همراه با سوزش در قسمت انتهایی کمر و اندام های تحتانی
  • گزگز کردن و سوزن سوزن شدن اندام های فوقانی
  • نداشتن تعادل در حین راه رفتن و اختلال در عملکرد دست ها و پاها
  • احساس گرفتگی در قسمت پشت و ساق پا
  • ضعف عضلات و آتروفی عضلات ساق پا

پس اگر در کنار درد کمر یا گردن این علائم را هم دارید، به احتمال زیاد دچار عارضه تنگی کانال نخاعی شده اید اما با این حال باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا نوع دقیق بیماری شما را تشخیص دهد و سپس به دنبال درمان بیماری خود با شیوه های آب درمانی باشید.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یا همان استنوز نخاعی، ممکن است در نقاط مختلف ستون فقرات رخ دهد و بر اساس محل وقوع و نوع آن به انواع زیر تقسیم می‌شود؛

تنگی کانال نخاعی گردنی

تنگی کانال نخاعی گردنی، همانطور که از نامش پیداست، باعث درگیری ستون فقرات در ناحیه گردن می‌شود و علائمی مانند اختلالات تعادلی، درد و بی حسی گردن، بی حسی و ضعف دست ها را به همراه دارد.

تنگی کانال نخاعی قطنی

تنگی کانال نخاعی قطنی که شایع‌ترین نوع تنگی کانال نخاعی است، پایین‌ترین ناحیه ستون فقرات را درگیر می‌کند. از جمله علائم آن نیز می‌توان به درد و ضعف پاها و کمر، بی حسی اندام های تحتانی، بی حسی پاها و گاها تعییر در عملکرد روده و بی اختیاری ادرار اشاره کرد.

تنگی کانال نخاعی توراسیک

این نوع تنگی کانال نخاعی که در مقایسه با انواع دیگر، شیوع کمتری دارد در ناحیه توراسیک (میانی) ستون فقرات اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد درد در پشت، ضعف و بی حسی قفسه سینه و شکم می‌شود.

تنگی مرکزی و فورامینال

تنگی مرکزی و فورامینال نخاعی دو نوع جداگانه از انواع تنگی کانال نخاعی هستند که علائم مشابه دارند. در تنگی مرکزی، فضای اصلی کانال نخاعی تنگ می‌شود. در حالی که تنگی فورامینال به تنگ شدن فورامن ها (فضاهایی از طریق آن ها اعصاب از ستون فقرات خارج می‌شود) اشاره دارد.

تاثیر آب درمانی بر بهبود تنگی کانال نخاعی

آب درمانی یا هیدروتراپی، نوعی شیوه درمانی مدرن است که در آن از آب سرد، بخار و گاها یخ در جهت بهبود و درمان بیماری های مختلف و کاهش درد استفاده می‌شود. هیدروتراپی امروزه به عنوان یکی از شیوه های درمانی موثر برای بیماری تنگی کانال نخاعی شناخته می‌شود که با چند روش باعث بهبود و درمان این بیماری می‌شود؛

✅ آب درمانی در آب گرم باعث افزایش گردش خون شده و به این ترتیب با کاهش فشار وارده بر ریشه های عصبی نخاع، درد و التهاب ناشی از این بیماری را کمتر می‌کند.

✅ شناوری در آب در طول دوره آب درمانی، فشار وارده بر مفاصل و ستون فقرات را کاهش می‌دهد. همین کاهش فشار نیز باعث تسکین عضلات منقبض شده می‌شود و تا میزان قابل توجهی درد را کمتر می‌کند.

✅ انجام تمرینات بخصوص در طول دوره آب درمانی درون آب، عضلات درگیر را تقویت و انعطاف پذیری آن ها را بیشتر می‌کند.

✅ هیدروتراپی همچنین باعث تقویت عضلات پیشینه می‌شود. این عضلات نیز با کمک به ستون فقرات و تحمل بخشی از فشار وارده به آن، از تنگی بیشتر کانال نخاعی جلوگیری می‌کنند.

تاثیر آب درمانی بر بهبود تنگی کانال نخاعی

درمان قطعی تنگی کانال نخاعی با شنا

بدون شک اگر به دلیل کمر درد یا گردن درد به پزشک مراجعه کرده باشید، با توصیه شنا کردن و رفتن به استخر مواجه شده اید! چرا که شنا نه تنها باعث درمان تنگی کانال نخاعی می‌شود بلکه در کل بر کاهش درد در نواحی مختلف بدن تاثیر دارد. البته در اینجا منظور از شنا، شنا کردن حرفه‌ای نیست و شما همین که با کمک مربی یا فیزیوتراپیست بتوانید حرکاتی را در آب اجرا کنید، تاثیر آن را احساس خواهید کرد.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که درمان قطعی تنگی کانال نخاعی با شنا چطور ممکن است؟!

در پاسخ به این پرسش باید گفت: آب درمانی به چند شیوه به درمان تنگی کانال نخاعی کمک می‌کند که برخی از آن ها عبارتند از؛

✅ مقاومتی که در آب ایجاد می‌شود به مرور زمان عضلات بدن را تقویت می‌کند و به این ترتیب شما پس از مدتی کوتاه کاهش درد و تقویت عضلات کمر و گردن و پشت خود را احساس می‌کنید.

✅ با فراهم کردن امکان انجام حرکاتی که در خشکی توانایی انجام آن ها را ندارید، بیماری شما را بهبود می‌بخشد.

✅ استرس وارد شده به ستون فقرات را کاهش داده و همچنین آرامش اعصاب را به شما هدیه می‌دهد و در نتیجه احساس درد را تا حدود زیادی در شما کاهش می‌دهد.

دمای مناسب آب در آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی

دمای آب یکی از موارد مهمی است که در آب درمانی باید به آن توجه شود. زیرا پایین بودن دمای آب باعث ایجاد تنش و شک عضلانی شده و ممکن است درد شما را افزایش دهد، همچنین بالا بودن دمای آب نیز سطح انرژی شما را کاهش خواهد داد و با کاهش سطح انرژی نیز شما زودتر احساس خستگی خواهید کرد و در نتیجه توانایی انجام ورزش ها را نخواهید داشت.

به همین دلیل معمولا گفته می‌شود که دمای آب در آب درمانی باید بین 86 تا 98 درجه فارنهایت باشد.

تمرینات آبی مناسب برای بهبود تنگی کانال نخاعی

در زیر تمریناتی را بیان خواهیم کرد که معمولا در جلسات آب درمانی برای درمان عارضه تنگی کانال نخاعی انجام می‌شوند و در بهبود این عارضه تاثیر دارند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این که؛ این تمرینات باید حتما تحت نظر مربی یا فیزیوتراپیست انجام شوند و شما باید به صورت مداوم آن ها را انجام دهید تا پس از گذشت مدتی به نتیجه برسید.

تمرین اول؛ بالا آوردن پاها

با دو دست خود لبه استخر را بگیرید و روی پاهای خود بایستید. به نوبت هر بار یک پای خود را به سمت عقب بالا بیاورید، زانوی پایی که بالاست را به سمت باسن خم کنید و چند ثانیه در همان حالت بمانید و سپس پاها را عوض کنید.

اگر می‌توانید بدون این که دیواره استخر را بگیرید این حرکت را انجام دهید.

تمرین دوم؛ کشش پاها

با دو دست خود لبه استخر را بگیرید و روی پاهای خود بایستید. سپس هر بار یکی از پاها را به سمت عقب، تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید و چند ثانیه در این حالت کشش رو به بالا بمانید سپس پاها را عوض کنید.

این تمرین را می‌توانید به یک شکل دیگر هم اجرا کنید و زمانی که پا را بالا آورده اید در همان حالت کششی، رو به بالا ضربه های آرام بزنید.

تمرین سوم؛ ضربه به آب

با دو دست خود لبه استخر یا میله هایی که در کنار دیواره تعبیه شده اند را بگیرید و در آب شناور شوید. سپس با پاهایتان رو به بالا ضربه های آرام وارد کنید به گونه‌ای که می‌خواهید شنا کنید. این تمرین با کشش عضلات باعث تقویت و گسترش آن ها شده و به این ترتیب احساس درد را در شما کاهش می‌دهد.

تمرین چهارم؛ حرکت دست و پاها در آب

در این تمرین مثل شنای کرال پشت در آب قرار بگیرید و دست و پاهای خود را در آب حرکت دهید، البته نه به قصد جهش و حرکت در آب! اگر توانایی انجام این کار را ندارید باید از دوقلو شنا استفاده کنید تا تعادلتان در آب حفظ شود. اگر باز هم نتوانستید این تمرین را انجام دهید، از درمانگر یا مربی کمک بگیرید تا با نگهداشتن کمر شما به حفظ تعادلتان در آب کمک کند و شما بتوانید حرکات دست و پا را اجرا کنید.

تمرین پنجم؛ راه رفتن در آب

راه رفتن و به اصطلاح پیاده روی در استخر آسان‌ترین تمرینی است که برای درمان تنگی کانال نخاعی، آرتروز، دیسک کمر  و … می‌توانید انجام دهید. زمانی که شما در آب پیاده روی می‌کنید، نیرویی از سمت آب به بدنتان وارد می‌شود که همین نیرو منجر به تقویت عضلات پاها و کمرتان خواهد شد.

حال اگر قدرت بدنی بالایی داشته باشید و بتوانید تعادل خودتان را در حین راه رفتن در استخر حفظ کنید، ممکن است درمانگر استفاده از وزنه های سبک یا شناورهای دستی را به شما پیشنهاد بدهد تا پیاده روی شما از حالت هوازی خارج شده و به یک ورزش قدرتی و هوازی تبدیل شود.

تمرین ششم؛ ماساژ آبی

ماساژ از دیگر روش های درمانی است که برای تسکین درد و کاهش التهاب اعصاب گردن، کمر و دیگر نواحی ستون فقرات شدیدا توصیه می‌شود. ماساژ آبی بنابه دلایل گفته شده در بخش های قبل و به دلیل آرامشی که به بیمار منتقل می‌کند، قطعا تاثیر مثبت بیشتری بر بهبود این بیماری خواهد داشت.

سخن پایانی

اگر بیماری شما تنگی کانال نخاعی نیست اما به دلیل ابتلاء به بیماری های مشابه، از درد نواحی مختلف بدن خود رنج می‌برید هم بدانید که آب درمانی برای هر نوع دردی کاربرد دارد و به شکل معجزه آسایی درد شما را با هر علتی که داشته باشد، بهبود می‌بخشد.

پس بهتر است حداقل برای یکبار هم که شده بجای استفاده از روش های درمان دارویی یا در کنار آن ها، از این روش استفاده کنید. مربیان فراشنا با تخصصی که در این زمینه دارند می‌توانند متناسب با نوع بیماری شما و برای بهبود آن تمریناتی به شما بدهند و در اجرای این تمرینات کنارتان باشند. برای بهره‌مندی از این تمرینات و روش درمانی فقط کافیست در دوره آب درمانی در استخر فراشنا ثبت نام کنید.


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]