شنا کردن در استخر به خصوص در فصول گرم، واقعا لذت بخش است. از طرفی چون این ورزش به خوش فرم شدن اندام ها و تناسب اندام کمک می‌کند و چون داشتن تناسب اندام و استایلی زیبا برای همه خانم ها حائز اهمیت است، بسیاری از خانم ها و دختر خانم های جوان از میان گزینه های متعدد برای ورزش و تفریح، آموزش شنا و شنا کردن را انتخاب می‌کنند.

اما خب همه ما می‌دانیم که در آب استخرها مقادیر متفاوتی از میکروب، کلر و … وجود دارد که ممکن است برای بانوان خطرناک باشد و همین مسئله باعث بروز یک نگرانی در خانم هایی که به شنا کردن علاقه دارند شده است!

از همین رو تیم فراشنا تصمیم گرفت درباره مضرات استخر برای بانوان و نکاتی که شما خانم های عزیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی بانوان در حین شنا کردن باید رعایت کنید، اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد که بتوانید با خیالی آسوده از این ورزش لذت ببرید و اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

فواید و مضرات استخر برای زنان

استفاده از استخر برای زنان می‌تواند فواید و مضراتی داشته باشد. در ادامه برخی از این فواید و مضرات استخر برای زنان را بیان کرده ایم؛

فواید استخر برای زنان

  1. تناسب اندام و سلامت قلبی-عروقی: شنا کردن یکی از بهترین تمرین ها برای حفظ سلامت قلب و عروق و تناسب اندام است، زیرا شنا یک تمرین کامل بدنی به شمار می‌رود که تقریبا تمام عضلات را درگیر می‌کند.
  2. کاهش استرس و بهبود خلق و خو: آب می‌تواند اثرات آرام بخشی داشته باشد و به کاهش سطح استرس کمک کند. همچنین شنا می‌تواند به ترشح اندروفین کمک کند که احساس شادی و رفاه را افزایش می‌دهد.
  3. مفید برای زنان باردار: شنا برای زنان باردار نیز بسیار مفید است زیرا فشار وارده به مفاصل را کاهش داده و می‌تواند به کاهش تورم و درد‌های عضلانی کمک کند.

مضرات استخر برای بانوان

  1. خطر عفونت های قارچی و باکتریایی: استخرهای عمومی ممکن است حاوی میکروب هایی باشند که می‌توانند باعث عفونت های پوستی یا عفونت های دستگاه ادراری شوند.
  2. آسیب به مو و پوست: کلر موجود در آب استخر می‌تواند به مو و پوست آسیب برساند، باعث خشکی و حساسیت پوست و مو شود.
  3. مشکلات تنفسی: برخی افراد ممکن است به کلر موجود در آب استخر حساسیت داشته باشند که می‌تواند باعث تحریک مجاری تنفسی شود.

آیا استخر باعث عفونت واژن می‌شود؟

یکی از دلایل عمده مراجعه بانوان به پزشک متخصص زنان همین عفونت واژن و دستگاه تناسلی است و این نشان می‌دهد که بیماری های عفونی بانوان چقدر شایع است! دلیل اصلی ابتلا به این بیماری در خانم ها نیز فقط آلودگی های محیطی هستند که شرایط را برای رشد قارچ های بیماری زا فراهم می‌کنند. از طرفی همانطور که بالاتر گفتیم، در محیط استخر مقادیر متفاوتی آلودگی وجود دارد و این مسئله قابل انکار نیست.

حال این که شما اگر نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد را در حین شنا کردن رعایت نکنید، احتمال این که دچار عفونت دستگاه تناسلی شوید وجود دارد. در ضمن این مسئله هیچ ارتباطی به سن و سال شما ندارد و حتی دیده شده دختر بچه ها هم پس از شنا کردن در استخرهای آلوده به این بیماری مبتلا شده اند.

پس از ابتلا به عفونت واژن ناشی از شنا کردن در استخر چطور آن را درمان کنیم؟

حالا که فهمیدیم یکی از خطرات استخر برای بانوان که اتفاقا اصلی‌ترین خطری است که بانوان را تهدید می‌کند، ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تناسلی است این پرسش مطرح می‌شود که آیا این بیماری را می‌توان درمان کرد؟! شیوه درمان آن چیست؟!

قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم که فقط درصد کمی از بانوان که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یا بدن حساسی دارند و یا به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها مقاومت بدنشان در برابر این قبیل بیماری ها کم شده، با شنا کردن در استخر دچار عفونت می‌شوند. پس چنین نیست که همه خانم هایی که در استخر شنا می‌کنند منتظر این بیماری باشند!

و اما پاسخ پرسش های گفته شده؛ به طور کلی عفونت های واژینال و عفونت های مثانه یکی از بیماری های رایج در بانوان هستند و بدون شک هر خانمی در طول زندگی خود حداقل یکبار به این بیماری ها مبتلا می‌شود. در ضمن عوامل متعددی باعث انتقال این بیماری ها می‌شوند که شنا کردن در استخر فقط یکی از آن هاست.

پس جای هیچگونه نگرانی نیست و شما اگر بعد از شنا کردن در استخر به این بیماری مبتلا شدید و عوارض آن را مشاهده کردید، به راحتی و با مراجعه به پزشکان متخصص زنان می‌توانید از شر این بیماری خلاص شوید.

البته این را هم بگویم که درصد زیادی از خانم هایی که پس از شنا کردن در استخر علائم بیماری های عفونی را در خود مشاهده کرده اند، نهایتا ظرف مدت یک هفته بهبودی یافته اند بدون این که به پزشک مراجعه کرده یا داروی خاصی مصرف کرده باشند.

 

خطرات استخر برای بانوان

 

برای جلوگیری از عفونت واژن در استخر چه باید کرد؟

مجددا تکرار می‌کنم که همه بانوان با شنا کردن در استخر دچار این بیماری نمی‌شوند همانطور که مضرات شنا کردن در استخر در تمام آقایان مشاهده نمی‌شود! اما با این حال بهتر است همه شما بانوان عزیز نکاتی را که در ادامه خواهیم گفت را رعایت کنید.

قبل از رفتن به استخر حمام کنید

عفونت واژینال یکی از بیماری های تقریبا پنهان است به طوری که درصد زیادی از خانم های متاهل یا خانم هایی که رابطه جنسی دارند به آن مبتلا می‌شوند اما هیچ علائمی ندارند و تا زمانی که توسط پزشک معاینه نشوند متوجه آن نخواهند شد.

پس بهتر است قبل از رفتن به استخر حتما دوش بگیرید و ناحیه تناسلی خود را با ژل های شستشوی مخصوص بانوان بشویید تا اگر به این بیماری مبتلا بودید لااقل از طریق شنا کردن در استخر آن را به بانوان دیگر منتقل نکنید.

از روی مایو لباس نپوشید

اگر تنبل هستید و بخاطر تنبلی، مایو خود را در خانه می‌پوشید و از روی آن لباس های بیرون می‌پوشید تا به خیال خودتان در استخر راحت باشید و مجبور به تعویض لباس نباشید باید بدانید که این کار خود عامل ابتلا به عفونت و بیماری های قارچی است.

مایوها چون حالت پلاستیکی دارند اگر در محیط خشک پوشیده شوند باعث تعریق بدن می‌شوند، حالا فکرش را بکنید اگر شما از روی آن شلوار هم به پا کنید چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد و ممکن است بدنتان چقدر عرق کند. عرق کردن و مرطوب بودن ناحیه تناسلی هم که یکی از دلایل ابتلا به بیماری های عفونی است زیرا قارچ ها و باکتری ها در محیط های مرطوب به سرعت رشد می‌کنند.

پس هرگز از روی مایو چه خشک باشد و چه خیس، لباس نپوشید و سریعا بعد از این که از استخر خارج شدید مایو خود را با لباسی خشک تعویض کنید.

استخرهای تمیز را برای شنا کردن انتخاب کنید

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از شنا کردن این است که استخرهای تمیز و خلوت که تمام نکات بهداشتی در آن ها رعایت می‌شود را انتخاب کنید تا مطمئن باشید که در محیط استخر هیچ آلودگی وجود ندارد.

همچنین اگر قصد دارید در دوره آموزش شنا ثبت نام کنید حتما پرسوجو کنید که دوره های مجموعه مورد نظر در کدام استخرها برگزار می‌شوند و آیا این استخرها محیط تمیز و بهداشتی دارند یا خیر؟!

در زمان عادت ماهیانه شنا نکنید

درصد زیادی از خانم ها از خطرات استخر برای بانوان مطلعند اما گمان می‌کنند این خطرات برای روزهای عادی است و در روزهای عادت ماهیانه هیچ خطری آن ها را تهدید نمی‌کند در حالی که استخر رفتن در زمان پریودی اشتباه محض است.

اگر از مادران و مادربزرگ های خود بپرسید حتما به شما خواهند گفت که بهتر است در روزهای عادت ماهیانه حمام نکنید زیرا برخورد آب با بدن در این زمان باعث بروز عفونت می‌شود. حال این که اگر بخواهید در استخر شنا کنید حداقل یک ساعت داخل آب خواهید بود و مسلما این مسئله منجر به بروز بیماری های گوناگون خواهد شد.

علاوه بر مورد گفته شده، در زمان عادت ماهیانه بدن شما آلوده است و امکان این که این آلودگی با آب منتقل شده و از این طریق شناگران دیگر را بیمار کند وجود دارد.

بعد از شنا بدن خود را کامل خشک کنید

بعد از خروج از استخر با یک حوله تمیز کل بدن خود را کامل خشک کنید و سپس لباس های خود را بپوشید، اگر به سشوار دسترسی داشتید با باد ملایم سشوار ناحیه تناسلی خود را خشک کنید و اگر نه از دستمال کاغذی یا همان حوله تمیز برای خشک کردن این قسمت از بدن خود استفاده کنید.

بعد از شنا حمام کنید

استحمام قبل از شنا از آلوده شدن آب به دلیل وجود آلودگی های احتمالی در بدن شما جلوگیری می‌کند و استحمام و دوش گرفتن بعد از شنا، آلودگی های جذب شده را از بدن شما پاک می‌کند. پس حتما بعد از شنا کردن دوش بگیرید و بدن خود را کامل بشویید، مجددا از ژل های شستشوی مخصوص بانوان برای شستن ناحیه تناسلی خود استفاده کنید.

 

 

آیا استخر باعث عفونت واژن می‌شود؟

 

سخن پایانی

تمام هدف ما از صحبت راجع به خطرات استخر برای خانم ها و بانوان این بود که اطلاعات شما شنا دوستان عزیز را در این زمینه ارتقا دهیم تا بدون نگرانی، دغدغه و استرس بتوانید شنا را بیاموزید و از شنا کردن لذت ببرید.

مجموعه فراشنا در جهت حفظ سلامتی شما هموطنان عزیز، بهترین استخرهای تهران را برای برگزاری دوره های آموزش شنای خود برگزیده است. پس با ثبت نام در دوره آموزش شنای بانوان مجموعه فراشنا با خیالی راحت شنا کردن را یاد بگیرید.

 


در ادامه بخوانید: مراقبت از مو در استخر


 

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]