شنا یکی از ورزش هایی است که فواید بسیاری برای بدن انسان دارد، بنابراین اگر به دنبال داشتن اندامی زیبا، و بدنی سالم و سرحال هستید توصیه می‌کنیم حتما این ورزش را به عنوان یکی از ورزش های دائمی خود انتخاب کرده و حداقل هفته‌ای یک روز شنا کنید.
اما نکته مهمی که وجود دارد این است که فقط زمانی از مزایای شنا بهره‌مند خواهید شد که شنا کردن را بلد باشید! در همین راستا ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به آموزش شنا در 4 متری بپردازیم و به صورت رایگان اصول شنا در قسمت عمیق استخر را به شما آموزش دهیم.

آموزش شنا در 4 متری چقدر طول میکشد؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که قبل از شروع یادگیری شنا توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود و ممکن است سوال شما هم باشد این است که چقدر زمان می‌برد تا بتوانیم در قسمت عمیق استخر شنا کنیم؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت: مدت زمان فراگیری تکنیک ها و فنون شنا به میزان استعداد و میزان آشنایی بدن شما با آب بستگی دارد، به عبارت بهتر مدت زمانی که مربیان صرف آموزش تکنیک های این ورزش برای مبتدیان می‌کنند مسلما بیش از مدت زمان لازم جهت آموزش به افرادی است که در سطوح بالاتر از افراد مبتدی قرار دارند.

تصور کنید شما به عنوان شخصی که تاکنون در هیچ دوره آموزشی برای یادگیری شنا شرکت نکرده و عملا شنا کردن بلد نیست بخواهید به سطحی برسید که بتوانید به راحتی و بدون استرس در قسمت های عمیق استخر شنا کنید. مسلما اول باید اصول شنا کردن را یاد بگیرید و در عمق کم تمرین کنید تا نهایتا به سطح مد نظر خود برسید و این زمان بر است!

یادگیری شنا در 4 متری

مراحل یادگیری شنا در استخر

با طی مراحل زیر و تمرین و تکرار آن ها در عمق کم استخرها پس از مدتی به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل خواهید شد که این مراحل تدریس خوب، تکرار و تمرین و تداوم شناآموز و در نهایت تسلط در هر مهارت را شامل می‌شوند.

ترس از آب را کنار بگذارید

اولین قدم برای یادگیری تکنیک های شنا و به طور کلی شروع به شنا در 4 متری و تبدیل شدن به یک شناگر حرفه‌ای این است که بدون ترس از آب و بدون نگرانی و استرس وارد آب شوید و تمام افکار منفی را کنار بگذارید. تا زمانی که در آب احساس راحتی کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و به این ترتیب فرآیند آموزشتان با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

روی آب شناور شوید

حالا که وارد آب شدید و حس راحتی پیدا کردید نوبت آن است که کم کم شناور شدن روی آب را تمرین کنید. البته توجه داشته باشید که از همین اول کار لازم نیست در وسط استخر تمرین شناور بودن بکنید! بلکه ابتدا باید از لبه استخر بگیرید و سپس از پاها شروع کرده و به صورت آهسته از سر به پایین خود را روی آب شناور کنید.

پس از شناور شدن روی آب شروع به پا زدن و حرکت دادن پاها در آب بکنید تا این حرکت را یاد بگیرید. پاهای شما در حین شنا باید طوری روی آب قرار بگیرند که با برگرداندن سر خود بتوانید به راحتی آن ها را ببینید.

تنفس در زیر آب را تمرین کنید

یکی از موارد مهم آموزش شنا در عمق زیاد نحوه تنفس در زیر آب است، یعنی شما تا زمانی که تنفس صحیح در زیر آب را نیاموخته باشید و به آن مسلط نشده باشید نمی‌توانید در قسمت عمیق استخر شنا کنید و حتی ممکن است در عمق کم هم دچار مشکل شوید.

زمانی که در حال شنا کردن هستید باید از بینی خود نفس بکشید و از هر چند دقیقه یا چند ثانیه یکبار (بسته به توان خود) سرتان را از آب بیرون بیاورید و فورا یک دم عمیق از دهان بگیرید و مجددا به زیر آب برگردید.

در حین تمرین شناور بودن در آب و همچنین در حین راه رفتن در آب آنقدر تنفس صحیح را تمرین کنید که ملکه ذهنتان شود.

حرکت در آب را تمرین کنید

حالا نوبت آن رسیده که در آب راه بروید و چرخش در آب و شناور شدن را تمرین کنید تا نحوه حفظ تعادل در آب را پیدا کنید.

در آب سر بخورید

اکنون که نقطه تعادل در آب را پیدا کردید و به مرحله حفظ تعادل در آب رسیدید، باید از کنار دیوار استخر به داخل آب سر بخورید و با پا زدن به حرکت درآیید. با انجام این حرکات با صرف کمترین انرژی با آب اخت خواهید شد.

یادگیری شنا در 4 متری

نکات طلایی آموزش شنا در عمق زیاد

  1. شنا کردن را از استخر شروع کنید و تا زمانی که کاملا حرفه‌ای نشده اید در آب های خروشان و … شنا نکنید.
  2. اگر مبتدی هستید حتما در استخرهای عمومی که علاوه بر مربی غریق نجات نیز در آنجا مستقر است، تمرین کنید.
  3. استخری با آب ولرم را برای تمرین انتخاب کنید، چرا که در آب سرد ممکن است عضلاتتان دچار گرفتگی شود و آب گرم نیز امکان دارد موجب خستگی سریع شما شود.
  4. در جلسات ابتدایی با فاصله نزدیک از دیواره های استخر شنا کنید تا به محض خستگی بتوانید دستان خود را به دیواره بگیرید و بدنتان را بیرون بکشید.
  5. برای این که کلر موجود در آب روی دید شما تاثیر منفی نگذارد بهتر است از عینک شنا استفاده کنید.
  6. آموزش شنا در 4 متری برای کودکان نیز شامل همین مراحل است منتهی سطح درک کودک اقتضا می‌کند که مربی به شکلی دیگر مطالب را بیان کند.
  7. کودکان و نوجوانان در چند جلسه اول باید حتما جلیقه نجات به تن داشته باشند. افراد حرفه‌ای و مربیان شنا می‌دانند که آموزش انواع شنا به نوجوانان و کودکان بدون استفاده از جلیقه نجات چقدر خطرناک است.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید با آموزش شنا در 4 متری و به طور کلی فراگیری شنا به شکل نظری شما مهارت های کافی را کسب نخواهید کرد پس اگر به دنبال یادگیری شنا در سطح حرفه‌ای هستید باید از کلاس ها و دوره هایی که به شکل عملی این مهارت را آموزش می‌دهند استفاده کنید.

با شرکت در کلاس های آموزشی حضوری فراشنا و یا خرید پکیج های آموزشی این مجموعه، به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل خواهید شد.


برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]