ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند کدام ورزش ها هستند؟!

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی در هر سنی برای بدن فوایدی دارد، اما بسیاری از افراد به اشتباه این طرز فکر را دارند که افراد مسن فقط باید استراحت کنند و ورزش کردن برای آن ها مضر است! نظر شما در این باره چیست؟!

مربیان برای تنظیم برنامه ورزشی ابتدا بدن فرد را آنالیز می‌کنند و متناسب با توان و قدرت بدنی فرد تمریناتی برای او در نظر می‌گیرند تا به این ترتیب ورزشکار با انجام آن ها بدنی سالم‌تر داشته باشد و دچار مشکل نشود. حال فرقی ندارد فرد مذکور کودک، جوان یا سالمند باشد در هر صورت ورزش های مناسب و نامناسب برای او بر اساس قدرت بدنی‌اش مشخص می‌شوند نه سنی که دارد.

اما در بسیاری از مواقع ما بدون این که از مربی یا فرد متخصص کمک بخواهیم شروع به ورزش کردن و انجام تمرینات سبک می‌کنیم. اگر سن شما بالای 65 سال است باید ابتدا از ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند مطلع باشید و سپس با در نظر گرفتن این موارد ورزش کردن را شروع کنید، هر چند که بهترین کار برای شما این است که تحت نظر مربی و یا پزشک فعالیت داشته باشید!

ما در این مطلب درباره ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند و بهتر است که افراد میانسال و مسن آن ها را انجام ندهد صحبت خواهیم کرد. همچنین در کنار توضیح درباره ورزش های خطرناک دوران سالمندی مناسب‌ترین ورزش برای سالمندان را نیز معرفی خواهیم کرد. پس اگر خودتان جزو سالمندان هستید و حرف های ضد و نقیضی که درباره ورزش سالمندان شنیده اید سردرگمتان کرده، یا این که قصد دارید با وا داشتن پدر و مادر سالمند خود به ورزش کردن روحیه او را تغییر داده و سلامت جسمانی را به او هدیه دهید اما نگرانید که نکند ورزش کردن به جسم او آسیب بزند، حتما با فراشنا همراه باشید.

 

ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند

 

5 مورد از ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند

افراد مسن نیز مثل تمام انسان ها به فعالیت بدنی و ورزش احتیاج دارند و چه بسا ورزش کردن در سالمندی اهمیت بیشتری هم داشته باشد چرا که زوال عقل، قند و فشار و چربی خون، بیماری های قلبی، گرفتگی عضلات و بسیاری از بیماری های دیگر را در ایشان بهبود می‌بخشد و گاها مانع از بروز این بیماری ها می‌شود.

اما همانطور که می‌دانید در این دوران بافت های عضلانی و استخوان های بدن دیرتر ترمیم می‌شوند و از طرفی سطح توانایی جسمانی فرد کاهش می‌یابد، در نتیجه فرد سالمند باید به سراغ ورزش هایی متناسب با قدرت بدنی خود برود، ورزش هایی که سبک‌تر هستند و به بدن او آسیب نمی‌زنند.

تیم فراشنا با در نظر گرفتن این موارد، چند ورزش را برای سالمندان خطرناک دانسته که عبارتند از؛

بدنسازی و کار با وزنه های سنگین

بدنسازی شامل ورزش هایی ترکیبی از هوازی و کار با وزنه و دستگاه است که در سنین جوانی بسیار عالی و خوب بوده و باعث تناسب اندام می‌شود اما برای سالمندان خطرناک است. این ورزش ها فشاری به بدن وارد می‌کنند که برای بدن سالمند اصلا مناسب نیستند و در صورت غفلت ممکن است حتی به بدن او آسیب بزنند و باعث شکستگی استخوان های او شوند.

به طور کلی انجام حرکات بدنسازی به تعادل و تمرکز بالا احتیاج دارد تا به این ترتیب فرد مثلا در حین انجام حرکات پایین تنه، بالا تنه خود را در حالت متعادل و صحیح نگهدارد و به شکل درست حرکت را اجرا کند. در غیر این صورت فرقی ندارد فرد جوان باشد یا پیر، قطعا بدن او آسیب خواهد دید! حال این که بسیاری از افراد مسن این توانایی را ندارند.

دراز نشست و تمرینات شکم

اکثر تمرینات مخصوص شکم و پهلو به کمر و ستون فقرات فشار وارد می‌کنند، در نتیجه مطمئنا باعث افزایش درد کمر و گردن فرد سالمند خواهند شد. به همین دلیل گفته می‌شود سالمندان چنین ورزش هایی را انجام ندهند یا این که برای انجام آن ها از کمکی استفاده کنند مثلا در حین دراز و نشست با دو دست خود شیئی را بگیرند و با کمک آن بنشینند یا این که فردی به آن ها کمک کند تا فشار زیادی به کمرشان وارد نشود.

دویدن و پله نوردی

با این که دویدن یک ورزش هوازی است و شاید چندان دشوار به نظر نرسد اما چون ضربان قلب را به شدت افزایش داده و به عضلات پا فشار وارد می‌کند انجام آن در سالمندان ممنوع است. البته برخی از افراد سالمند به دویدن در مسافت های طولانی عادت دارند و همیشه این ورزش را انجام می‌دهند و به همین دلیل دچار مشکل نمی‌شوند که انجام آن برای این دسته از افراد خطرناک نیست.

پله نوردی و بالا رفتن از پله نیز همانطور که می‌دانید به زانوها فشار وارد می‌کند و به همین دلیل گفته می‌شود افرادی که از درد زانو رنج می‌برند نباید آن را انجام دهند، اما بالا رفتن آهسته از پله ها در کسانی که زانو درد ندارند هیچگونه مشکلی ندارد. البته این مورد مختص افراد سالمند نیست و درباره همه انسان ها چه جوان و چه مسن صادق است.

یوگا و پیلاتس قدرتی

یوگا و پیلاتس به دلیل آرامش روانی که دارند در لیست ورزش های مناسب برای سالمندان قرار می‌گیرند، منتهی در یوگا و پیلاتس قدرتی تمریناتی وجود دارد که ستون فقرات و پاهای ورزشکار را به فشار می‌اندازد و انجام آن ها توسط فرد مسنی که از درد کمر و پا یا پوکی استخوان رنج می‌برد کاملا اشتباه است.

شنا قورباغه، پروانه و دوچرخه

شنا نیز مثل یوگا و پیلاتس از جمله ورزش های مناسب برای سالمندان است که عضلات ایشان را تقویت کرده و آرامش اعصاب را به ایشان هدیه می‌کند. اما شناهایی مثل قورباغه به دلیل فشاری که به زانوها، کمر و گردن وارد می‌کنند در سالمندانی که مشکلات زانو، کمر و گردن دارند ممنوع است.

یا مثلا شنای پروانه چون جزو شناهای سنگین محسوب می‌شود و ممکن است به قسمت های مختلف بدن سالمند آسیب بزند، برای ایشان خطرناک است. دوچرخه هم که یکی از تکنیک های شناست دقیقا مثل شنای قورباغه فشار زیادی به زانوها وارد می‌کند و در نتیجه در لیست ورزش های خطرناک برای سالمندان قرار می‌گیرد.

مناسب‌ترین ورزش برای سالمندان

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند فعالیت هایی که برای سالمندان مناسب اند شامل موارد زیر می‌شوند؛

نکته: شنای کرال (پشت و سینه) در میان موارد گفته شده مناسب‌ترین ورزش برای سالمندان محسوب می‌شود و حکم آب درمانی برای ایشان دارد، یعنی در کنار تقویت عضلات سالمندان دردهای کمر و گردن و پاهای ایشان را بهبود می‌بخشد.

 

مناسب‌ترین ورزش برای سالمندان

 

4 فایده ورزش در دوران سالمندی

همانطور که گفته شد ورزش های سبک و انجام تمرینات مناسب در سالمندان اهمیت بیشتری می‌یابد چرا که فواید بسیاری دارد و از بروز مشکلات و بیماری های مختلف در این افراد جلوگیری می‌کند. از جمله مهمترین فواید ورزش کردن در دوران سالمندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تقویت عضلات و استخوان ها

قطعا تاکنون بارها شنیده اید که کار کشیدن از عضلات باعث تقویت آن ها می‌شود و نداشتن فعالیت تنبلی عضلات را به دنبال می‌آورد! ورزش کردن نیز نوعی کار کشیدن از عضلات است و در نتیجه شما پس از مدتی که ورزش می‌کنید متوجه تقویت بافت های عضلانی خود می‌شوید. حال این تاثیر در سالمندان به شکلی دیگر خود را نشان می‌دهد و مانع از تحلیل و تضعیف سریع عضلات این افراد می‌شود.

در رابطه با تاثیر ورزش بر استخوان های سالمندان نیز همین موضوع صادق است. اگر دقت کرده باشید سالمندانی که ورزش می‌کنند کمتر دچار پوکی استخوان و درد زانو و کمر و … می‌شوند و مقاومت استخوان هایشان در برابر شکستگی افزایش می‌یابد.

تقویت سیستم های قلبی عروقی

انجام فعالیت های ورزشی با افزایش ضربان قلب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری هایی مثل چربی و فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ورزش کردن عملکرد سیستم های تنفسی را هم بهبود می‌بخشد که سیستم تنفسی بهتر مسلما بر عملکرد بهتر قلب نیز تاثیر خواهد داشت.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی از دیگر مواردی است که با افزایش سن ضعیف‌تر عمل می‌کند و به همین دلیل هم است که بیماری های عفونی و ویروسی در سالمندان بیشتر از افراد جوان مشاهده می‌شود. اما ورزش کردن بر تضعیف سیستم ایمنی هم تاثیر داشته و روند آن را کاهش می‌دهد، در نتیجه افراد مسنی که ورزش می‌کنند کمتر دچار بیماری می‌شوند.

تقویت سیستم های گوارشی

یبوست یکی از شایع‌ترین بیماری هایی است که با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود و در صورتی که شدت آن زیاد باشد، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل هموروئید، بواسیر و … را در فرد سالمند افزایش می‌دهد. اما ورزش کردن با تقویت متابولیسم به دفع بهتر مواد زائد از بدن کمک کرده و در نتیجه از بروز این بیماری ها جلوگیری می‌کند.

نکات مهم درباره ورزش سالمندان

  • افراد مسنی که به ورزش کردن عادت ندارند حتما باید با نظر پزشک ورزش کردن را شروع کنند.
  • پوشیدن لباس ها و کفش مناسب ورزش از ملزومات است.
  • ورزش کردن باعث تعریق و دفع مقدار زیادی آب از بدن می‌شود، پس فرد سالمند باید مدام در حین ورزش آب بنوشد.
  • گرم کردن و سرد کردن بدن قبل و بعد از ورزش، فراموش نشود!
  • سالمندان باید با حرکات آهسته ورزش را شروع کنند و در نهایت هم با حرکات آرام ورزش را یه اتمام برسانند.
  • افراد سالمندی که از درد پا، کمر، گردن یا … رنج می‌برند حتما باید تحت نظر پزشک و مربی متخصص ورزش کنند.
  • تمریناتی که صرفا با هدف سلامتی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می‌شوند با تمریناتی که به کاهش وزن هم کمک می‌کنند فرق دارند! پس فرد سالمندی که به دنبال کاهش وزن است باید به صورت حرفه‌ای ورزش کند هر چند که داشتن تغذیه مناسب و انجام حرکات ورزشی سبک به شکل مداوم نیز ممکن است در طولانی مدت کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.
  • بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب و نبض سالمند در حین فعالیت و ورزش کردن می‌تواند خطرناک باشد.
  • ورزش های دسته جمعی مثل ایروبیک در آب بهترین و مناسب‌ترین ورزش برای سالمندان هستند چون در کنار افزایش سلامتی بدن این افراد، روحیه ایشان را هم تقویت می‌کنند.
  • مدت زمان ورزش در سالمندان باید با سن و توان بدنی ایشان تناسب داشته باشد، مثلا سالمندان بالای 65 سال باید حداقل 4 روز در هفته حدود 30 دقیقه ورزش کنند.
  • رژیم غذایی و سالم خوری از مهمترین مواردی است که در کنار ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی، سلامتی جسمانی سالمند را تضمین می‌کند.

در نهایت این که اگر پدر و مادر شما ورزش نمی‌کنند و ورزش کردن را دوست ندارند به آن ها سخت نگیرید در عوض از ایشان بخواهید بجای آسانسور از پله ها تردد کنند یا وقتی می‌خواهند برای انجام کارهای شخصی خود به مکانی بروند از اتومبیل استفاده نکنند یا مثلا زمانی که برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می‌کنند چند حرکت کششی اجرا کنند.

 

نکات مهم درباره ورزش های سالمندان

 

سخن پایانی

دوره های آموزش شنا ویژه سالمندان و ایروبیک در آب از جمله دوره های مناسب مجموعه فراشنا برای سالمندان هستند. در این دوره ها افراد سالمند و مسن تحت نظر مربیان مجرب ابتدا آموزش می‌بینند و سپس با کمک ایشان حرکات را اجرا می‌کنند.

در ضمن مربیان و کارشناسان فراشنا ابتدا بدن افراد سالمند را آنالیز می‌کنند و سپس تمریناتی مناسب با توان بدنی ایشان برایشان در نظر می‌گیرند و همچنین ورزش ها و تمرینات دیگری را در کنار شنا و با هدف افزایش اثر بخشی این ورزش به افراد مسن پیشنهاد می‌کنند.

پس با وجود فراشنا دیگر نیاز نیست دائما به فکر ورزش هایی که برای سالمندان خطرناکند و ممکن است به ایشان آسیب بزنند باشید!

 


در ادامه بخوانید: آب درمانی یا هیدروتراپی چیست؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]