شنا کردن یکی از ورزش های محبوب در میان تمام اقشار جامعه از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و سالمند است، زیرا این ورزش سلامتی انسان از لحاظ جسمی و روحی را تضمین می‌کند و از طرفی بیشتر از این که یک ورزش باشد نوعی تفریح به حساب می‌آید.

شما برای این که بتوانید از فواید ورزش شنا بهره‌مند شوید ابتدا باید انواع تکنیک های شنا را بیاموزید و سپس برای اجرای بهترین شنا، به دنبال یادگیری روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا باشید. در این صورت است که اجرایی زیبا و لذت بخش خواهید داشت و در کنار آن از فواید بسیار این ورزش نیز بهره‌مند خواهید شد و به دنبال آن برای حرفه‌ای شدن در این ورزش بیشتر تلاش خواهید کرد.

ما در مقالات دیگر درباره راه های افزایش سرعت و استقامت در شنا، به صورت جداگانه و کاملا مفصل صحبت کردیم و نکات مهم را در رابطه با تکنیک های شنای سرعتی و استقامتی در اختیار شما شنا آموزان عزیز قرار دادیم. در این مقاله نیز قصد داریم نکات مهم بهتر شدن در تکنیک های شنا را به طور کلی بیان کنیم، یعنی نکاتی را بگوییم که با اجرای آن ها بتوانید تمام تکنیک های شنا را بهبود ببخشید.

 

روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا

 

5  مورد از روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا

راه های زیادی برای بهبود بخشیدن تکنیک های شنا وجود دارد و ممکن است هر مربی روش های متفاوتی با مربی دیگر داشته باشد و از آن ها برای افزایش بهره‌وری شاگردان خود استفاده کند. اما ما سعی کرده ایم مهمترین و بهترین این روش ها را به شما بگوییم که بکارگیری آن ها آسان باشد و شما در هر سطحی که هستید بتوانید از آن ها استفاده کنید.

یک مربی متخصص و مجرب انتخاب کنید و مطابق با الگوی آموزش شنای او تکنیک های شنا را بیاموزید

شنا کردن و اجرای حرکات دست و پا در آب، کار چندان دشواری نیست و حتی برخی از افراد بدون این که آموزش ببینند هم آن ها را بلدند. اما شما برای حرفه‌ای شدن باید حتما شنا کردن را به شکل اصولی یاد بگیرید وگرنه احتمال موفقیتتان کاهش خواهد یافت.

شما نباید در آب برای حرکت رو به جلو، دست و پای اضافه و بدون هدف بزنید بلکه باید حرکت ها را کاملا اصولی و بدون خطا اجرا کنید. بنابراین باید با کمک یک مربی آنچه لازم است را بیاموزید و طبق الگوی آموزش شنا که او متناسب با آناتومی بدن شما طراحی کرده، پیشروی کنید.

از لوازم کمک آموزشی شنا استفاده کنید

بعد از این که تمام تکنیک های شنا کردن را به طور کامل یاد گرفتید و با تمرین و تکرار به آن ها مسلط شدید، می‌توانید از لوازم کمک آموزشی شنا برای بهبود تکنیک هایی که فرا گرفته اید استفاده کنید. البته استفاده از این لوازم در حین آموزش نیز مانعی ندارد اما معمولا توصیه می‌شود در ماه های اولیه از آن ها استفاده نشود.

حال این لوازم عبارتند از؛ دوقلو شنا یا (Pull Buoy)، فین و کفی شنا.

با آرنج های خم شنا کنید

ما بارها در مقالات آموزش شنا تکرار کرده ایم که بدن شما در حین اجرای حرکات باید نهایت انعطاف را داشته باشد و نباید مثل چوب خشک باشید و انتظار اجرای شنای حرفه‌ای را هم داشته باشید.

برای داشتن سرعت خوب بهتر است آرنج ها را گاها در داخل آب و گاها بیرون از آب خم کنید، مثلا در شناهایی مثل کرال پشت خم کردن آرنج دستی که در داخل آب قرار دارد توصیه می‌شود و در کرال سینه استقامتی خم کردن آرنج دست بیرون از آب. دلیل این که گفته می‌شود آرنج ها خم شوند ایجاد هماهنگی میان دو دستی است که یکی از آن ها داخل آب و دیگری بیرون از آب در حرکتند.

البته در تمام شناها نیازی به خم کردن آرنج نیست، مثلا در کرال سینه سرعتی بهتر است با دست صاف حرکت را اجرا کنید.

حرکات دست و پا را هماهنگ اجرا کنید

حرکت های دست و پا و تکنیک ها در شنا یک ریتم و قاعده خاص دارند، شما برای این که بتوانید شنای حرفه‌ای داشته باشید باید آنقدر تمرین کنید که اجرای این حرکات مطابق با قاعده و هماهنگ باهم، ملکه ذهنتان شود.

البته که حتی در این صورت هم باز باید بر روی اجرای حرکات تمرکز داشته باشید!

تکنیک های درست نفس گیری را بیاموزید و آن ها را بهبود بخشید

هواگیری و تنفس درست به اندازه حرکات دست و پا حائز اهمیت است و خود یک تکنیک محسوب می‌شود که بهبود آن باعث بهبود یافتن سایر تکنیک ها خواهد شد. شما باید ریتم تنفس خود را بشناسید و مطابق با آن سر را برای هواگیری، بیرون از آب بیاورید بنابراین این چیزی نیست که مربی بخواهد آن را آموزش دهد.

البته مربی تکنیک های اصلی را آموزش خواهد داد و نکته های مهم را نیز خواهد گفت اما در نهایت این خودتان هستید که با تمرین و تکرار باید زمان درست هواگیری را در خود بیابید.

تمرین هایی برای بهتر شدن در اجرای تکنیک های شنا

اکنون پس از بیان نکات مهم بهتر شدن در تکنیک های شنا، قصد داریم چند تمرین کاربردی که در بهبود بخشیدن این تکنیک ها تاثیر فوق العاده دارند را بگوییم تا با اجرای آن ها در کنار عمل به نکات گفته شده، به یک شناگر ماهر تبدیل شوید.

تمرینات هفته اول

در هفته اول بهتر است 2 تا 3 روز (یک روز در میان) برای تمرین به استخر بروید و تکنیک هایی که آموخته اید را اجرا کنید. مثلا نحوه استارت شنا یا شیرجه زدن در آب، حرکات دست و پا، هواگیری را مدام تمرین کنید تا به آن ها مسلط شوید.

البته توجه داشته باشید که منظور از هفته اول در اینجا، هفته اول پس از یادگیری کامل شناست! یعنی الان شما شنا کردن را یاد گرفته اید و به دنبال بهبود تکنیک هایی هستید که شکل درست اجرای آن ها را می‌دانید.

 

تمریناتی برای بهتر شدن در اجرای تکنیک های شنا

 

تمرینات هفته دوم

هفته دوم باید بر روی تقویت عضلات پا کار کنید و هواگیری درست را تمرین کنید. دلیل این که تمرینات پا قبل از تمرینات دست قرار داده شده این است که حرکت پاها در شنا، اهمیت بیشتری دارند.

برای تقویت عضلات پا باید سه مرحله تمرین کنید، در مرحله اول دست راست را در راستای بدن قرار دهید و دست چپ را کنار بدن و سپس شش بار حرکت پا را تکرار کنید. در مرحله دوم هر دو دست باید در راستای بدن قرار بگیرند و سپس پا بزنید و در نهایت در مرحله سوم دست چپ در راستای بدن و دست راست کنار بدن باشد و مجددا پا بزنید.

توجه داشته باشید که در حین اجرای این حرکات هواگیری درست را هم تمرین کنید تا به این ترتیب با یک تیر دو نشان بزنید.

روز اول در متراژ متوسط این تمرین را انجام دهید و پس از اجرای دو بار از هر مرحله تمرین، 20 ثانیه استراحت کنید. در روزهای بعد در متراژ طولانی تمرین کرده و شش بار نحوه قرار گیری دست ها را در این متراژ تغییر داده و سپس 20 ثانیه استراحت کنید.

تمرینات هفته سوم

در هفته سوم باید به تمرینات پا، تمرینات دست را هم اضافه کرده و به این ترتیب شنای کامل را تمرین کنید. قبل از شروع تمرین باید در متراژ کوتاه با توان 75 تا 80 درصدی خود شنا کنید تا ضربان قلبتان بالا رود و بدنتان گرم شود، پس از آن به ترتیب انواع شناها مثل شنای آزاد + کرال پشت یا شنای آزاد + کرال سینه و … را تمرین کنید.

البته این که هر 4 شنای اصلی را در یک جلسه تمرین کنید یا نه به توان و قدرت بدنی خودتان بستگی دارد و بهتر است آن را از مربی که بدن شما را آنالیز کرده و شما را آموزش داده جویا شوید.

سخن پایانی

یکی دیگر از روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا، انجام حرکات بدنسازی مخصوص شناگران یا همان بدنسازی در آب است که اگر در کنار تمرینات و نکات گفته شده انجام شود قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

برای دریافت تمرینات تخصصی بدنسازی در آب، فقط باید در دوره بدنسازی در آب مجموعه فراشنا ثبت نام کنید تا در کنار دریافت تمرینات بتوانید از نظرات مربی مجرب بهره‌مند شوید و تحت نظر او تمرینات را اجرا کنید.

در ضمن اگر تکنیک های شنا را نیاموخته اید یا تاکنون در دوره های آموزش شنا شرکت نکرده اید، در دوره آموزش شنا در استخر که یکی از دوره های بسیار عالی و جامع مجموعه فراشنا است ثبت نام کنید تا مربیان ما هم تکنیک ها را به شما بیاموزند و هم درباره روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا نکات لازم را به شکل عملی بهتان آموزش دهند.

 


در ادامه بخوانید: آموزش استارت کرال پشت


 

فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]