شنا یکی از ورزش هایی است که علاوه بر سلامت جسمی که به افراد هدیه می‌کند، تاثیر مستقیم بر بهبود خلق و خو و آرامش روان ایشان نیز دارد. همین موضوع باعث شده تا درصد کثیری از مردم به دنبال آموزش شنا و انجام مداوم آن باشند. شما هم احتمالا برای بهره‌مندی از فواید بیشمار این ورزش است که به فکر یادگیری تکنیک ها و فنون آن افتاده اید. حالا برای این که بدانید در جلسه اول آموزش شنا چه ها می‌گذرد و لوازم مورد نیاز برای جلسه اول کدامند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در کلاس آموزش شنا جلسه اول می‌گذرد

همانطور که می‌دانید شنا جزو ورزش هایی است که در چند مرحله و چندین جلسه، آموزش داده می‌شود. کلاس آموزش شنا جلسه اول نیز معمولا شامل مراحل زیر است؛

آشنایی با محیط

زمان نسبتا قابل توجهی از جلسه ابتدایی کلاس یادگیری شنا، درست مثل تمام دوره های آموزشی، به آشنایی شناآموزان با محیط و مربی اختصاص داده می‌شود. در حین آشنایی با محیط، مربی پس از معرفی خود تمامی نکات مربوط به نحوه استفاده از استخر، قوانین لازم الاجرا و تجهیزات مورد نیاز را تشریح کرده و به سوالات شما پاسخ خواهد داد.

آموزش تکنیک ها به شکل تئوری و عملی

پس از آشنایی با محیط و بعد از این که پاسخ سوالاتتان را گرفتید، مربی آموزش تکنیک های اساسی سبک شنای مربوطه را آغاز می‌کند. آموزش ها نیز غالبا شامل دو مرحله تئوری و عملی هستند، به عبارت دیگر مربی ابتدا به صورت کامل نحوه اجرای تکنیک مورد نظر را توضیح داده و سپس با اجرای تکنیک درون آب، به آموزش عملی آن می‌پردازد.

✅ در جلسه اول، بسته به سطح شناگران فقط تکنیک های ساده و آسان آموزش داده می‌شوند. پس لازم نیست نگران این موضوع باشید!

آموزش تئوری و عملی تکنیک های شنا

آموزش نکات ایمنی

بعضی از شناآموزان در همین جلسه اول آموز شنا با محیط استخر آشنا می‌شوند. باقی شناآموزان هم که مسلما قبلا شنا کردن بلد نبوده اند و نهایت استفاده‌شان از استخر، راه رفتن در آب بوده است. پس این کاملا بدیهی است که هیچ پیش زمینه ذهنی درباره نکات ایمنی مربوط به تکنیک آموزش داده شده و به طور کلی شنا کردن، نداشته باشند!

از همین رو مربی در کنار آموزش هر تکنیک، نکات ایمنی و خود محافظتی مربوط به آن را هم آموزش می‌دهد تا شناگران بدانند در مواقع اضطراری چه واکنشی باید داشته باشند.

تجربه شنا در آب

حالا نوبت شناآموزان است که وارد عمل شوند! افرادی که قبلا تجربه فعالیت در آب را نداشته اند یا ترس از آب دارند، در این مرحله به آرامی در آب راه می‌روند. اما شناگران باتجربه و ماهرتر، تلاش می‌کنند تا تکنیک آموزش داده شده توسط مربی را با رعایت نکات ایمنی و با استفاده از لوازم کمک آموزشی، اجرا کنند.

تشویق و پشتیبانی از شناآموزان

در طول جلسه و در حین اجرای تکنیک ها توسط شناآموزان، مربی به عنوان مشوق و حامی در کنار ایشان حضور خواهد داشت. وی اشتباهات و خطاهای رایج شناگران را تشخیص داده و نکات تکمیلی را آموزش می‌دهد و به پیشرفت آن ها کمک می‌کند.

تشویق و پشتیبانی از شناآموزان

تجهیزات لازم دوره آموزش شنا جلسه اول

باتوجه به این که شنا جزو ورزش های آبی است و از طرفی حفظ تعادل در آب نیز یکی از دشوارترین امور برای شناآموزان است، مربیان به شاگردان مبتدی خود توصیه می‌کنند تا در جلسات ابتدایی و حتی در صورت لزوم، در طول دوره آموزشی از لوازم کمک آموزشی استفاده کنند. پس شما هم در جلسه اول بهتر است لوازم زیر را به همراه داشته باشید؛

لباس شنا (مایو)

پوشیدن لباس شنا در استخرهای عمومی یک قانون است و باید رعایت شود! علاوه بر این لباس شنای مناسب به راحتی خودتان در آب کمک خواهد کرد. پس اولین و مهمترین وسیله‌ای که باید همراه داشته باشید، لباس شنای راحت و مقاوم در برابر نفوذ آب است.

عینک شنا

عینک از دیگر تجهیزات ضروری است که ما استفاده از آن را نه فقط به شناآموزان بلکه به شناگران ماهر هم توصیه می‌کنیم. زیرا کلر موجود در آب استخر به محض برخورد با چشم، باعث تاری دید شناگر می‌شود و در نتیجه تمرکز وی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پس بهتر است برای جلوگیری از این موضوع، از عینک مخصوص استفاده کنید! فقط اطمینان حاصل کنید که عینک سایز مناسب دارد و به خوبی از چشم های شما محافظت می‌کند.

کلاه شنا

استفاده از کلاه شنا هم درست مثل لباس شنا، ضرورت دارد. چون هم به حفظ بهداشت استخر کمک می‌کند و هم این که مانع از آسیب دیدن موها می‌شود. توجه داشته باشید که کلاه شنا حتما باید جنس سیلیکونی یا لاتکس داشته باشد و پارچه‌ای نباشد!

تجهیزات لازم کلاس شنا

حوله استخر

حوله استخری از دیگر لوازمی است که نه فقط در کلاس آموزش شنا بلکه به طور کلی در هر زمانی که بخواهید برای شنا کردن به استخر بروید، باید به همراه داشته باشید. حوله هایی که قدرت جذب آب بیشتری دارند معمولا گزینه های بهتری هستند.

دمپایی

همراه داشتن دمپایی چندان ضروری نیست ولی بهتر است یک جفت دمپایی پلاستیکی مخصوص استخر هم در کنار سایر لوازمتان بگذارید و هنگام راه رفتن در اطراف استخر از آن ها استفاده کنید.

لوازم کمک آموزشی

برای جلسه اول آموزش شنا، همانطور که بالاتر هم گفتیم، بهتر است لوازمی مثل تخته شنا، نودل و … که به حفظ تعادل در آب کمک می‌کنند را داشته باشید. البته وجود این لوازم ضروری و الزامی نیست و بدون آن ها هم فرایند آموزش به طور کامل انجام خواهد شد.

چند نکته مهم!

جلسه اول دوره یادگیری شنا، نقطه مهمی برای کسب مهارت های اساسی است. در نظر داشتن و توجه به نکات زیر در این جلسه می‌تواند پروسه یادگیری را برای شما آسان‌تر کند؛

✅ تمام دقت و توجه‌تان را به مربی و آموزش های او منعطف کنید. این کار به درک و یادگیری بهتر دستورالعمل ها و نکاتی که ارائه می‌دهد، کمک شایانی خواهد کرد و قطعا باعث پیشرفت شما در این مسیر خواهد شد.

✅ رعایت نکات ایمنی در استخر باید اولویت شما باشد. از شیرجه زدن در نقاط نامشخص، شوخی کردن با دیگران در محوطه استخر، شنا کردن و تمرین در نقاط عمیق اجتناب کنید.

✅ یادگیری شنا و کسب مهارت در آن ممکن است برای بعضی ها دشوار و زمانبر باشد. فقط کافیست صبور باشید، با دقت و آرامش تکنیک ها را فرابگیرید و با تمرین و تکرار آن ها مهارت لازم را بدست آورید.

✅ تنفس صحیح در شنا از جمله مهارت هایی است که در جلسات اولیه آموزش داده می‌شود و جزو مهمترین مهارت ها برای شناگران به حساب می‌آید. پس تمرینات تنفسی را جدی بگیرید!

✅ قبل از شروع شنا و اجرای تکنیک ها در آب، با انجام حرکات کششی بدن‌تان را گرم کنید.

نکات مهم کلاس شنا

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به دوره آموزش شنا جلسه اول را بیان کنیم. حالا با خیال راحت می‌توانید در دوره های آموزشی مجموعه فراشنا ثبت نام کنید و با کمک مربیان مجرب ما به یک شناگر ماهر تبدیل شوید. برای دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]