به طور کلی یکی از موارد مهم در آموزش شنا و علی الخصوص سبک کرال پشت، آموزش نحوه اجرای صحیح حرکت دست و پا می‌باشد. البته حرکت دست و پا در تمام شناها حائز اهمیت است چرا که شناگر فقط با این روش می‌تواند بدن خود را در آب شناور کرده و به سمت نقطه پایان حرکت کند.

همانطور که می‌دانید در تمام شناها آموزش حرکت پاها اهمیت بیشتری دارد اما در شنای کرال پشت، آموزش حرکت دست ها هم به اندازه حرکت پاها مهم است. حال چرا آموزش دست کرال پشت حائز اهمیت است؟! چون؛

  • بیشترین جهش بدن شما در حین اجرای این شنا به وسیله حرکت دست ها انجام می‌شود.
  • این حرکت تقریبا دشوارترین حرکت در شنای کرال پشت است که در صورت عدم اجرای صحیح آن امکان دارد دچار آسیب شوید یا در هواگیری به مشکل بخورید.
  • در این شنا فشار آب و همچنین نحوه قرار گیری شما باعث انحراف بدن از خط مستقیم می‌شود و شما باید با حرکت دست ها بدن را در حالت تعادل و خط مستقیم نگهدارید و مانع از خروج بدن از خط شنا شوید.

در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره حرکت صحیح دست ها در شنای کرال پشت صحبت کنیم و نحوه اجرای آن را به شما آموزش دهیم، پس اگر به دنبال یادگیری شنا کرال پشت هستید یا این که این شنا را بلدید اما قصد دارید با تمرینات بیشتر، حرکات دست ها را بهبود ببخشید حتما با ما همراه باشید.

حرکت دست ها در شنای کرال پشت

شما برای داشتن هماهنگی دست و پا در کرال پشت باید به صورت جداگانه ابتدا حرکت پاها و سپس حرکت دست ها را بیاموزید و آنقدر تمرین کنید تا به هر دو حرکت مسلط شوید و بتوانید میان آن ها هماهنگی ایجاد کنید.

برای یادگیری حرکت پاها در این سبک شنا می‌توانید مقاله “ آموزش شنا کرال پشت در 5 گام ” فراشنا را مطالعه کنید البته در این مقاله ما به طور کامل شنای کرال پشت را آموزش داده ایم. پس اگر تاکنون هیچ آموزشی درباره شنای کرال پشت ندیده اید و مطلب تخصصی هم درباره آن نخوانده اید بهتر است ابتدا مقاله گفته شده را مطالعه کنید تا بهتر متوجه این محتوا شوید.

حرکت دست ها در شنای کرال پشت تلفیقی از حرکت در آب و بیرون از آب است، یعنی شما باید به کمک دست خود یک دایره رسم کنید که نیمی از این دایره در داخل آب و نیم دیگر آن بیرون از آب باشد. نکته مهمی که باید بخاطر داشته باشید این است که دست ها به صورت همزمان حرکت نمی‌کنند بلکه قرینه یکدیگر در حرکتند، به عبارت دیگر مثلا وقتی دست راست شما بیرون از آب است دست چپتان باید در داخل آب باشد و این حرکت مدام تکرار شود.

نکته طلایی حرکت دست ها در شنای کرال پشت

همانطور که گفته شد شما باید در شنای کرال پشت به وسیله دست ها یک دایره بکشید به طوری که این دایره در داخل و خارج از آب باشد، اول این که هر دو دست باید کاملا صاف در حرکت باشند و نباید دست ها را خم کنید.

اما نکته مهم این که در حین حرکت دست رو به بالا انگشت شصت شما باید به طرف بالا باشد و زمانی که می‌خواهید دست را داخل آب فرو ببرید باید ابتدا انگشت کوچک وارد آب شود، بنابراین در این حین دست شما باید چرخش داشته باشد.

اکنون پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که دست را کی و کجا بچرخانیم؟!

زمانی که دست یا بهتر است بگوییم بازوی شما به گوش‌تان رسید باید این چرخش را انجام دهید به طوری که ابتدا انگشت کوچک وارد آب شود و همزمان با ورود انگشت کوچک در آب، انگشت شصت دست دیگر از آب خارج شود.

نکته مهم بعدی این که؛ هنگام فرود دست کرال پشت داخل آب، تکنیک باید به آرامی و با تسلط بالا اجرا شود زیرا کوبیدن دست ها در آب باعث می‌شود آب وارد صورت شما شده و تعادل شما بهم بخورد.

نکات حرکت دست ها در کرال پشت

تمرینات آموزش دست کرال پشت

چرخش دست ها به شکل گفته شده و تمرکز بر روی اجرای صحیح و دقیق آن ها ممکن است کمی دشوار باشد اما شما قطعا با تمرین و تکرار به این حرکت مسلط خواهید شد. در زیر تمریناتی که برای تسلط به این حرکت در شنای کرال پشت می‌توانید انجام دهید را بیان کرده ایم.

حرکت دست کرال پشت در خشکی

در وهله اول بهتر است حرکت دست کرال پشت را در خشکی انجام دهید و حتی توصیه ما به مربیان عزیز نیز این است که ابتدا توضیحات لازم را درباره این حرکت و نحوه اجرای آن، بیرون از آب بگویند و به شکل عملی این حرکت را نمایش دهند.

پس از این که متوجه شدید این حرکت به چه شکل است و کجا باید دست بچرخد و چطور وارد آب شود، در خشکی مدام آن را تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود و در حین اجرای آن در آب نیازی به فکر کردن به این که کی دست را بچرخانید و چطور میان ورود دست به آب و خروج دست دیگر از آب هماهنگی ایجاد کنید، نداشته باشید و بدون فکر این حرکت را انجام دهید.

تمرین در قسمت کم عمق استخر

همزمان با تمرین و تکرار حرکت دست کرال پشت در خشکی باید حتما در آب هم این حرکت را تمرین کنید و چه بسا میزان تمرینات شما در آب باید بیش از تمرین در خشکی باشد زیرا این کار باعث می‌شود با آب ارتباط بگیرید.

برای انجام این تمرین در قسمت کم عمق استخر پاهای خود را روی کف استخر قرار دهید، به سمت عقب قدم بردارید و به صورت مداوم دست های خود را به شکل گفته شده حرکت دهید.

تمرینات دست کرال پشت

فرو رفتن در آب و اجرای تکنیک دست ها

سومین تمرینی که برای تسلط به این حرکت می‌توانید انجام دهید این است که در قسمت کم عمق استخر دقیقا مثل تمرین قبل عمل کنید، منتهی با این تفاوت که در این تمرین باید زانوها را کمی خم کنید تا بیشتر در داخل آب فرو روید.

اجرای کامل کرال پشت

در نهایت پس از انجام تمرینات گفته شده و تسلط به حرکت دست ها در شنای کرال پشت، می‌توانید استارت کرال پشت را بزنید و آرام آرام حرکات دست ها و پاها را اجرا کنید تا به این ترتیب هم حرکت دست ها و هم هماهنگی دست و پا در کرال پشت را تمرین کرده باشید.

اشتباهات رایج در اجرای حرکت دست کرال پشت و روش صحیح انجام آن ها

موارد زیر در حرکت دست ها در شنای کرال پشت اشتباهند و نباید آن ها را انجام دهید؛

  1. قرار گرفتن کامل شانه ها در زیر آب ❌

قسمتی از شانه همان دستی که زیر آب حرکت می‌کند، در آب قرار می‌گیرد ✅

  1. بالا گرفتن سر از آب ❌

سر باید در راستای بدن باشد و گردن اصلا به سمت بالا خم نشود، پشت گردن و سر باید در داخل آب باشند ✅

  1. حرکت مستقیم دست، بدون خم کردن آرنج در داخل آب ❌

خم کردن دست از ناحیه آرنج و هُل دادن آب به کمک ساعد و کف دست به طرف پایین ✅

نکته: دقت داشته باشید که فقط شناگران حرفه‌ای و شناگرانی که تسلط بیشتری به حرکت دست ها در شنای کرال سینه دارند باید به محض ورود دست به آب در بالای سر و طی کردن عمق مطلوب، آرنج دستی که داخل آب است را کمی خم کنند، پس اگر مبتدی هستید حرکت مستقیم دست ها را انجام دهید و آرنج خود را خم نکنید.

اشتباهات رایج در دست کرال پشت

سخن پایانی

برای آموزش کامل شنای کرال پشت اعم از استارت، حرکت دست ها و پاها و برگشت در این شنا بهتر است در دوره آموزشی مجموعه فراشنا ثبت نام کنید و تحت نظر مربیان شنای مجرب خانم و آقا، ظرف مدتی کوتاه به تسلط کامل در این شنا برسید.

ثبت نام در دوره شنا کرال پشت


در ادامه بخوانید: آموزش شنای کرال پشت


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]