این روزها بیش از 90% افراد برای داشتن بدنی سالم و اندامی خوش فرم و زیبا، ورزش هایی مثل بدنسازی را انتخاب می‌کنند اما به نظر شما همه این افراد از فواید استخر برای بدنسازی مطلعند؟! آیا در کنار ورزش بدنسازی و کار با وزنه، ورزش شنا را نیز به عنوان یک مکمل ورزشی برای رسیدن به نتیجه بهتر ادامه می‌دهند یا خیر؟!

ظاهرا بیشتر ورزشکاران مخصوصا آنان که در رشته هایی مثل بدنسازی، فیتنس، بادی بیلدینگ و … فعالیت دارند فقط در همین حوزه کار می‌کنند و شنا کردن در استخر و تاثیر آن بر تناسب اندام را چندان جدی نمی‌گیرند.

اگر شما هم جزو این دسته از ورزشکاران هستید و شنا نمی‌کنید یا این که شنا را به عنوان یک ورزش ادامه نمی‌دهید و از هر چند وقت یکبار و آن هم برای تفریح به استخر می‌روید حتما از تاثیرات شنا بر داشتن اندامی زیبا بی اطلاعید!

تا انتهای این مقاله با فراشنا همراه باشید تا بدانید که شنا کردن چقدر می‌تواند برای شما خوب باشد و شما را به هدفی که در سر دارید نزدیک‌تر کند.

 

تاثیر استخر در بدنسازی و تناسب اندام

 

شنا ورزش مورد علاقه مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای

اگر دقت کرده باشید ورزشکاران حرفه‌ای، مثلا اعضای تیم ملی فوتبال با این که حوزه فعالیت و رشته ورزشی‌شان فوتبال است و در ظاهر این ورزش هیچ ارتباطی به شنا کردن ندارد، اما حداقل هفته‌ای یکبار در استخر شنا می‌کنند.

بسیاری از مربیان نیز شاگردان خود را به شنا کردن تشویق می‌کنند و شما اگر به باشگاه های لوکس و پیشرفته مراجعه کنید خواهید دید که این باشگاه ها یا درون مجموعه خودشان استخر دارند یا این که با یک استخر قرارداد دارند تا اعضای باشگاه بتوانند به شکل حرفه‌ای و در کنار حوزه ورزشی خود، ورزش شنا را هم ادامه بدهند.

به نظر شما این موضوع چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟!

مسلما این حجم از توجه مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای به ورزش شنا یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم فواید بسیار این ورزش بر سلامت بدن است. حال این که ورزشکاری که بدن سالمی داشته باشد قطعا با قدرت بیشتر در حوزه ورزشی خود فعالیت خواهد کرد و به موفقیت خواهد رسید.

بررسی فواید استخر برای بدنسازی و ورزشکاران این حوزه ورزشی

شنا کردن فواید بسیاری دارد که شما با مطالعه مقالات دیگر فراشنا می‌توانید به طور کامل از این فواید مطلع شوید، اما با توجه به این که مضمون مقاله پیش رو تاثیر شنا بر تناسب اندام و به طور کلی ورزشکاران رشته بدنسازی است، ما در ادامه فقط درباره همین فواید صحبت می‌کنیم.

کمک به تسریع روند رسیدن به تناسب اندام

در حالت کلی بیشتر افرادی که ورزش بدنسازی را به شکل حرفه‌ای ادامه می‌دهند به دنبال لاغر کردن بدن خود و کاهش چربی های قسمت هایی از بدن مثل شکم و پهلو و تقویت عضلات بازو، ران و ساق پا و … هستند.

به همین دلیل هم همه مربیان ماهر و کاربلد بدنسازی، هرگز به شاگردان خود اجازه حذف تمرینات هوازی را نمی‌دهند و در برنامه تمرینی آن ها ورزش های هوازی را در کنار ورزش بدنسازی که یک ورزش استقامتی است قرار می‌دهند.

حال این که شنا یک ورزش هوازی محسوب می‌شود، بنابراین روند رسیدن به تناسب اندام را تسریع می‌بخشد. زیرا توده های چربی بدن شما را کاهش داده و از طرف مقابل بیشتر بافت های چربی را تبدیل به بافت عضله‌ای می‌کند و به این ترتیب شما را به هدف و اندام ایده آلی که در پی رسیدن به آن هستید می‌رساند.

افزایش قدرت و استقامت بدن

شما برای این که بتوانید از طریق بدنسازی به اندام مورد نظرتان برسید معمولا باید از وزنه های سنگین در برنامه ورزشی خود استفاده کنید، برای وزنه زدن هم مسلما باید عضلات قوی داشته باشید وگرنه قطعا دچار مشکل خواهید شد. در حین شنا تقریبا تمام عضلات شما درگیر می‌شوند و همین باعث افزایش قدرت و استقامت بدنی شما می‌شود.

از طرفی شنا کردن میان عضلات شما توازن برقرار می‌کند، چه از نظر قدرت و چه از نظر شکل و فرم ظاهری! حتما قبلا برایتان پیش آمده که حین اجرای حرکات بدنسازی متوجه ضعیف بودن عضلات یک سمت بدن خود شده اید و به وضوح حس کرده اید که در زمان اجرای حرکات برای آن قسمت از بدن، زود خسته می‌شوید.

جالب است بدانید این فقط مشکل شما نیست و بسیاری از ورزشکاران هم رشته شما دچار این مشکل می‌شوند، اما راه حل آسان این مشکل فقط شنا کردن است. زیرا در اجرای حرکات و تکنیک های شنا شما از هر دو طرف بدن خود به یک اندازه کار می‌کشید و در نتیجه عضلات و اندام های شما به صورت متقارن رشد می‌کنند.

ریکاوری بدن

هر ورزشی بر سه پایه اصلی استوار است؛ تمرین، تغذیه و ریکاوری. بنابراین همه ورزشکاران فارغ از رشته‌ای که در آن ورزش می‌کنند برای رسیدن به هدف باید هر سه اصل گفته شده را رعایت کرده و همانقدر که به تمرینات خود اهمیت می‌دهند به فکر استراحت و ریکاوری بدن و تغذیه خود نیز باشند.

شمایی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنید مسلما کوفتگی و خستگی جسمی بیشتری نسبت به سایر ورزشکاران خواهید داشت چرا که حجم تمرینات و میزان تکرار آن ها در رشته ورزشی شما بیش از سایر رشته هاست، در نتیجه استراحت در رشته ورزشی شما اهمیت بیشتری می‌یابد.

طبق تحقیقات انجام شده بهترین ریکاوری در بدنسازی، شنا کردن است. شنا با آرامش جسمانی که به شما منتقل می‌کند باعث افزایش آمادگی شما از نظر بدنی شده و این امکان را برایتان فراهم می‌کند که با قدرت بیشتری در جلسات تمرین حاضر شوید.

کاهش احتمال آسیب دیدگی ناشی از انجام ورزش های سنگین

شنا کردن در استخر با سرعت پایین نوعی ماساژ محسوب می‌شود و به این ترتیب اولا که اثرات ناشی از اجرای حرکات سخت و سنگین را از بین برده و ثانیا احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد.

پس اگر بعد از یک برنامه تمرین دشوار احساس کوفتگی یا درد در قسمت های مختلف بدن خود کردید، حتما به استخر رفته و با شنای آرام این حس را از خودتان دور کنید.

 

ترکیب شنا و استخر و تاثیر آن در رسیدن به اندام ایده آل

 

چند نکته حیاتی درباره ترکیب شنا و بدنسازی و بالعکس

حالا که از فواید شنا برای بدنسازی مطلع شدید و به تاثیرات این ورزش بر تناسب اندام در کنار بدنسازی پی بردید، ممکن است سوال کنید که آیا بدنسازی هم به عنوان مکمل شنا به شناگران پیشنهاد می‌شود؟!

اینجاست که زنگ خطر به صدا در می‌آید! یک شناگر هرگز نباید عضلات سفت و حجیم مثل عضلات بدنسازان داشته باشد چون عضلات حجیم مانع از پیشرفت شناگر شده و حتی امکان دارد باعث اُفت پیشرفت او نیز شود.

البته که شناگران حرفه‌ای هم به عضلات قوی احتیاج دارند و مسلما باید برای تقویت عضلات خود ورزش های بخصوصی مثل بدنسازی، در کنار شنا انجام دهند منتهی بدنسازی مخصوص شناگران که از آن به بدنسازی در استخر هم یاد می‌شود متفاوت از بدنسازی معمولی است و اصلا عضلات و بافت های عضلانی شناگران را حجیم نمی‌کند.

در مقاله مربوط به بدنسازی شناگران به طور کامل درباره این موضوع و تمرین های مخصوص شناگران برای داشتن عضلات قوی صحبت کرده ایم پس اگر شناگر هستید توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را هم مطالعه کنید.

سخن پایانی

برای بهره‌مندی از فواید شنا و فواید استخر برای بدنسازی باید شنا کردن را بلد باشید، پس اگر تاکنون در پی آموزش شنا نبوده اید الان وقت آن رسیده که در دوره های تخصصی فراشنا ثبت نام کنید و در کنار آموزش شنا تحت نظر مربیان ماهر و ترکیب شنا و بدنسازی از داشتن اندامی ایده آل لذت ببرید.


در ائامه بخوانید: تاثیر شناکردن بر لاغری


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]