تغذیه بعد از شنا برای لاغری | بعد از استخر چه بخوریم؟

شنا یکی از ورزش های هوازی است که با افزایش کالری سوزی، باعث لاغری و کاهش وزن شما خواهد شد. البته به شرط این که حواستان به تغذیه بعد از شنا هم باشد و با مصرف غذاها و دریافت منابع غذایی مناسب، روند کاهش وزن و دریافت انرژی خود را کنترل کنید.

البته نه فقط شنا، بلکه تمام ورزش ها تنها در صورت تداوم و در کنار تغذیه مناسب است که شما را به تناسب اندام خواهند رساند. ما در ادامه درباره تغذیه بعد از شنا برای لاغری صحبت خواهیم کرد و به سوال “بعد از استخر چه بخوریم؟” که بسیاری از شناگران عزیز در مواجهه با مربیان فراشنا آن را مطرح می‌کنند، پاسخ خواهیم داد.

در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شنا و کاهش وزن و دریافت برنامه تمرینی شنا برای لاغری، توصیه می‌کنیم مقاله تاثیر شنا کردن بر لاغری | چطور با شنا کردن به تناسب اندام برسیم؟ را در وبلاگ فراشنا مطالعه نمایید.

 

تغذیه بعد از شنا برای لاغری

 

مناسب‌ترین تغذیه بعد از شنا برای لاغری و بازیابی انرژی از دست رفته

تغذیه مناسب هنگام شنا کردن همانطور که گفته شد نقش مهمی در رسیدن به تناسب اندام با این ورزش ایفا می‌کند. از طرفی با شنا کردن بدن شما میزان زیادی انرژی از دست می‌دهد، بنابراین باید تغذیه مناسب داشته باشید تا انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنید و در عین حال لاغر شوید.

مناسب‌ترین منابع تغذیه‌ای که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند بعد از شنا کردن مصرف کنید به ترتیب اولویت عبارتند از؛

پروتئین ها

پروتئین ها از جمله موادی هستند که از شکست و اُفت ماهیچه ها بعد از انجام ورزش های قدرتی، جلوگیری می‌کنند و باعث تقویت بافت های عضلانی بدن می‌شوند. به همین دلیل هم حدود 25% رژیم غذایی شناگران و ورزشکاران رشته های قدرتی از پروتئین تشکیل شده است.

پس غذاهای سرشار از پروتئین بهترین تغذیه بعد از شنا برای لاغری و تامین انرژی از دست رفته به حساب می‌آیند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها دومین گروه از منابع غذایی مهم هستند البته از نظر برخی مربیان و متخصصان تغذیه کربوهیدرات ها اهمیت بیشتری نسبت به پروتئین ها در تغذیه بعد از شنا دارند. اما توجه داشته باشید که این اهمیت دلیل نمی‌شود که شما به میزان دلخواه کربوهیدرات مصرف کنید! بلکه میزان کربوهیدرات مصرفی شما بعد از شنا باید با زمانی که شنا کرده اید متناسب باشد. مثلا اگر 1 ساعت شنا کرده اید تغذیه شما باید نهایتا 40 گرم کربوهیدرات داشته باشد نه بیشتر.

قندها

نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می‌دهند که بدن تا دو ساعت بعد از ورزش بالاترین میزان جذب قند را دارد، بنابراین اگر شما می‌خواهید با شنا کردن لاغر شوید باید میزان مصرف قند خود را تا 2 ساعت بعد از انجام این ورزش، به حداقل کاهش دهید.

البته صفر کردن میزان دریافت قند در این زمان هم کار درستی نیست، زیرا منابع گلیکوژن باعث پر شدن عضلات شده و مانع از درد گرفتن آن ها می‌شود.

چربی ها

چربی ها در نوک قله هرم غذایی بعد از شنا قرار می‌گیرند، زیرا بدن فقط 15% از انرژی که در شنا از دست داده را با این منابع تامین می‌کند و اگر میزان چربی دریافتی شما بیش از این مقدار باشد مسلما این مقدارِ بیشتر در بدن ذخیره شده و مانع از کاهش وزن شما خواهد شد.

به همین دلیل هم گفته می‌شود که بعد از شنا و ورزش های قدرتی، نهایتا باید 10 گرم به ازای هر یک ساعت ورزش مصرف کنید.

خوردن آب بعد از شنا فراموش نشود!

بدن در حین انجام فعالیت های قدرتی و هوازی دچار تعریق شده و از همین راه مقدار زیادی از آب خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل هم است که اگر دقت کرده باشید، همه ورزشکاران قبل و بعد و حتی در حین ورزش کردن آب می‌نوشند تا به این ترتیب مقدار آب از دست رفته را جایگزین کنند.

شنا کردن هم یک ورزش است و قطعا بدن شما با اجرای حرکات آن، مقدار مشخصی از منابع آب ذخیره شده خود را از دست خواهد داد. از طرفی کمبود آب بدن مضرات زیادی مثل خشکی پوست، سیاهی زیر چشم، مشکلات مربوط به مو و … را در پی خواهد داشت. پس برای این که دچار این مشکلات نشوید و بتوانید با شنا کردن کاهش وزن سالم داشته باشید، باید مصرف آب خود را مخصوصا در روزهایی که تمرین دارید بالا ببرید.

قبل از شنا غذاهایی که منبع قند و چربی هستند مصرف کنید

تغذیه بعد از شنا برای لاغری، اهمیت بیشتری دارد اما شما باید قبل از شنا هم مواد غذایی مصرف کنید که در حین شنا کردن بسوزند و تبدیل به انرژی شوند، تا به این ترتیب هم انرژی لازم برای انجام حرکات را داشته باشید و هم هرآنچه بدنتان جذب کرده بسوزد و در نتیجه به هدفتان از شنا کردن، یعنی کاهش وزن برسید.

متخصصان تغذیه بر اساس نوع ورزش که هوازی است یا قدرتی و همچنین با در نظر گرفتن میزان فعالیت بدنی، منابع غذایی که ورزشکاران قبل از ورزش باید مصرف کنند را مشخص می‌کنند.

توصیه متخصصان تغذیه به افرادی که در رشته هایی مثل دو، ایروبیک یا ورزش های هوازی دیگر فعالیت دارند این است که قبل از ورزش از منابع غذایی که دارای چربی هستند تغذیه کنند و مصرف قند خود را به حداقل برسانند. زیرا همانطور که می‌دانید فعالیت های هوازی با چربی سوزی باعث کاهش وزن می‌شوند، به عبارت دیگر بدن برای تامین انرژی در انجام این ورزش ها شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده می‌کند و در نتیجه روند چربی سوزی در این فعالیت ها بالاست.

اما در طرف مقابل ورزش های قدرتی مثل بدنسازی قرار دارند که ورزشکاران آن ها باید قبل از ورزش، میزان گلیکوژن یا همان قند دریافتی بدن خود را بالا ببرند. زیرا قندها برای سوختن به مدت زمان بیشتری احتیاج دارند و همین باعث می‌شود تا بدن تا انتهای ورزش با سوزاندن این منابع، انرژی خود را تامین کند و ورزشکار با انرژی بالا بتواند تمرینات را انجام دهد.

شنا یکی از ورزش هایی است که هم در زیر مجموعه ورزش های هوازی قرار می‌گیرد و هم در زیر مجموعه ورزش های قدرتی، بنابراین بهتر است شما قبل از انجام این ورزش غذاهایی مصرف کنید که هم چربی دارند و هم گلیکوژن.

 

بعد از شنا چه بخوریم؟

 

سخن پایانی

به طور کلی برنامه غذایی بعد یا قبل از شنا جزو مواردی است که بر اساس آناتومی بدن هر شخص نوشته می‌شود. به طور مثال ممکن است شما با کاهش میزان گلیکوژن مصرفی خود، در حین شنا کردن دچار اُفت قند شوید که این مسئله قطعا خطرناک خواهد بود. در حالی که شاید افراد دیگر چنین مشکلی نداشته باشند و به راحتی با مصرف گلیکوژن کم، وزن کم کنند.

پس بهتر است جهت دریافت برنامه تغذیه بعد از شنا برای لاغری و همچنین دریافت مشاوره درباره دوره های آموزش شنا و پرسیدن سوالات خود در این زمینه، از طریق ارسال پیام در واتساپ یا تماس تلفنی با کارشناسان فراشنا در ارتباط باشید.

 


در ادامه بخوانید: چرا باید بعد از استخر حتما دوش گرفت؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

‍️

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]