تخته شنا چیست؟ | تمام چیزی که باید درباره تخته شنا بدانید!

اگر در دوره های آموزش شنا شرکت کرده اید یا این که به تازگی شنا کردن را شروع کرده اید حتما مربی یا افراد متخصص، خرید و استفاده از تخته شنا را به شما توصیه کرده اند و همین باعث شده تا این پرسش در ذهنتان شکل بگیرد که تخته شنا چیست؟ و کاربردهای تخته شنا کدامند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال ها و همچنین آشنایی با مزایا و ویژگی های تخته شنا با ما همراه باشید.

 

تخته شنا چیست؟ با کاربردهای تخته شنا بیشتر آشنا شوید

 

تخته شنا چیست؟

تخته شنا (Swimming Board) یکی از لوازم آموزش شناست که بدن شما را روی آب نگه می‌دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که حرکات و تکنیک ها، مخصوصا حرکات پا را تمرین کنید و به آن ها مسلط شوید.

کاربرد اصلی تخته شنا، کمک به حفظ تعادل بدن در آب است و به همین دلیل هم علاوه بر جلسات آموزش و تمرین شنا در جلسات آب درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مجموع مصارف زیادی برای افراد مبتدی دارد.

تخته های شنا معمولا از فوم یا چوب های سبک ساخته می‌شوند و در کل باید وزن سبک و مقاومت بالایی داشته باشند تا اولا روی آب بمانند و ثانیا بتوانند وزن بالا تنه شما را تحمل کنند و در صورت وارد شدن فشار، تغییر شکل ندهند.

یک تخته شنا (Swimming Board) خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در پاراگراف قبل به دو ویژگی مهم تخته های شنا یعنی وزن سبک و مقاومت بالا اشاره کردیم، اما این وسیله برای این که کارآمد باشد و از غرق شدن شما در حین شنا کردن جلوگیری کند باید ویژگی ها و مشخصات دیگری هم داشته باشد که برخی از این ویژگی ها عبارتند از؛

  • مقاومت بالا در برابر آب
  • مجهز به دو دستگیره برای سهولت در استفاده
  • ساخته شده از الیاف انعطاف پذیر
  • قابلیت حمل آسان
  • دارای ابعادی متناسب با بدن شما
  • مناسب برای استفاده در استخر، دریا، رودخانه و هر مکانی که می‌توان در آن شنا کرد

همچنین یک تخته شنای خوب باید از مواد مقاوم در برابر نفوذ آب ساخته شده باشد و حتی یک قطره آب هم درون آن نفوذ نکند، زیرا اگر قرار باشد به محض انداختن این وسیله در آب قطرات آب در آن نفوذ کنند مسلما بعد از گذشت چند دقیقه، تخته سنگین شده و استفاده از آن غیر ممکن خواهد شد.

چطور بفهمیم کدام تخته شنا برای ما خوب است؟

در بازار حال حاضر تخته های مخصوص شنا تنوع بالایی دارند و در اشکال مختلف ساده، مواج، طرح دار و در رنگ ها و اندازه های متنوع عرضه می‌شوند که شما می‌توانید با سلیقه خود یکی از آن ها را خریداری نمایید.

اما تخته شناهای مخصوص آموزش معمولا دارای طول 40 سانتی متر، عرض 28 سانتی متر و قطر 3 سانتی متر هستند. با این حال اگر به کلاس شنا می‌روید یا این که قصد ثبت نام در دوره های آموزش شنا را دارید بهتر است از مربی خود بخواهید تا ابعاد و نوع تخته شنایی که برایتان مناسب است را به شما معرفی کند.

روش استفاده از تخته شنا

استفاده از تخته شنا دشوار نیست منتهی شما برای این که بتوانید از آن برای حفظ تعادل خود کمک بگیرید باید شیوه استفاده از آن را بدانید. برای استفاده از این وسیله فقط باید مراحل زیر را طی کنید؛

مرحله اول

بعد از این که تخته شنا را با خود به داخل آب بردید آن را در مقابل خود قرار دهید به صورتی که آرنج ها کاملا صاف باشند و سر شما کاملا نزدیک آب و چانه مماس با آب قرار بگیرد.

نکته: سوار کردن فقسه سینه فقط بر روی تخته هایی که ارتفاع زیادی دارند و تا قفسه سینه شما می‌رسند امکان پذیر است وگرنه در تخته های کوچک اصلا نمی‌توان این کار را انجام داد.

مرحله دوم

برای این که تخته وارونه نشود یا این که بدنتان از روی آن سُر نخورد باید با هر دو دستتان دستگیره های دو طرف آن را بگیرید. بعد از گرفتن دستگیره ها حالت بدن خود را تنظیم کنید تا روی تخته راحت باشید و بتوانید شروع به حرکت در آب کنید، اگر چنانچه قفسه سینه شما روی تخته بود اما پاهایتان به آب نرسید، بدانید که ارتفاع تخته برای شما بزرگ است.

نکته: قسمت پشت بدن شما تا باسن باید کاملا صاف و در یک راستا قرار بگیرند و نباید روی تخته قوز کنید زیرا در این صورت اجرای حرکات پا برای شما بسیار دشوار خواهد شد. همچنین فشاری که از جانب شما به تخته وارد می‌شود نباید بیش از حد باشد چرا که در این صورت تخته وارونه شده و تعادلتان را بهم خواهد زد.

مرحله سوم

بعد از تنظیم حالت بدن خود روی تخته شنا می‌توانید شروع به پا زدن کنید تا به این ترتیب در آب شناور شوید. توجه داشته باشید که با وجود تخته شنا، اجرای حرکات دست امکان پذیر نیست! پس این وسیله فقط در تمرین و تکرار و تسلط به حرکات پا به شما کمک خواهد کرد.

 

روش استفاده از تخته شنا در استخر

 

مزایای استفاده از تخته شنا در استخر

شاید اکنون پس از این که متوجه شدید تخته شنا چیست؟ و همچنین با کاربردهای تخته شنا آشنا شدید این سوال برای شما پیش آمده باشد که استفاده از تخته شنا چه مزایایی دارد و چرا مربیان به شنا آموزان مبتدی توصیه می‌کنند از این وسیله استفاده کنند؟!

از جمله مزایای تخته شنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • افزایش اعتماد به نفس در شنا آموزان مبتدی
  • افزایش تمرکز شناگر و شنا آموز در حین اجرای حرکات پا
  • قرار گرفتن سر شناگر بیرون از آب که این امکان را برای مربی فراهم می‌کند که در حین اجرای حرکات بتواند او را راهنمایی کند.
  • کمک به تقویت عضلات پا (ورزشکاران رشته هایی مثل دو میدانی چون به پاهای عضلانی و قوی نیاز دارند در حین شنا کردن از تخته شنا استفاده می‌کنند تا سنگینی وزنشان روی پاها بیفتد و اجرای تکنیک های پا با تمرکز بیشتر، باعث تقویت عضلات پاهایشان شود.)
  • فراهم کردن زمانی برای استراحت دادن به بازوها و عضلات بالا تنه ورزشکاران حرفه‌ای پس از یک تمرین سخت و دشوار
  • ایجاد تنوع در اجرای حرکات و تکنیک های شنا

سخن پایانی

اگر به دنبال یادگیری شنا هستید اما از آب می‌ترسید یا تاکنون استرس داشتید که نکند در حین اجرای حرکات نتوانید تعادل خودتان را حفظ کنید و زیر آب فرو روید، به احتمال زیاد الان که فهمیدید تخته شنا چیست؟ نگرانی و اضطرابتان کمتر شده باشد.

جالب است بدانید علاوه بر تخته شنا، لوازم دیگری هم وجود دارند که شما می‌توانید از آن ها برای افزایش تعادل و تمرکز خود در حین شنا کردن استفاده کنید، پس دیگر دلیلی برای نگرانی و ترس وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با لوازم کمک آموزشی شنا، مقالات موجود در وب سایت فراشنا را که فقط با هدف معرفی این لوازم به شما شنا دوستان عزیز تالیف شده اند را مطالعه کنید، سپس با خیالی آسوده و بدون نگرانی در دوره های آموزش شنای مجموعه ما ثبت نام نمایید تا بدانید شنا کردن چه لذت وصف ناشدنی دارد.


در ادامه بخوانید: اصطلاحات طلایی شنا


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]