ورزش شنا یکی از ورزش هایی است که از قدیم الایام بر یادگیری و آموزش آن توسط کودکان تاکید می‌شده! همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خانواده ها از سال های اولیه‌ی تولد کودک دلبندشان به دنبال یافتن مربی یا آموزشگاهی برای آموزش تکنیک ها و فنون شنا به او باشند. بنابراین می‌توان گفت آموزش شنا کودکان از نظر اکثر خانواده ها، مهارتی ارزشمند و حیاتی است.

اما بهترین زمان آموزش شنا به کودکان چه سنی است؟! بدون شک این سوال را همه والدینی که قصد دارند کودکشان را در کلاس های آموزش شنا ثبت نام کنند، از خود می‌پرسند! در این مقاله به بررسی این موضوع و نکات پیرامون آن می‌پردازیم.

بهترین سن آموزش شنا برای کودکان

در همین ابتدای راه باید این را بگوییم که؛ پاسخ قطعی و واحدی برای سوال مطرح شده در مقدمه بحث وجود ندارد! چرا که آمادگی و استعداد هر کودک منحصر به فرد است. اما در حالت کلی مربیان شنا بر این باورند که کودک باید حداقل 4 سال داشته باشد تا بتوان تکنیک های شنا را به او آموزش داد. با این حال شما می‌توانید از 6 ماهگی با ثبت نام در دوره شنا مادر و کودک، با کمک مربی متخصص ابتدا کودک را با آب آشنا کرده و بعد از ورود او به سن 1 سالگی، آموزش تکنیک های ساده و ابتدایی مثل حرکت پاها در آب، بازی های آبی و … را شروع کنید.  در نهایت هم زمانی که کودک مهارت ها و آمادگی های لازم را کسب کرد، در سن 4 سالگی او را به مربی بسپارید تا آموزش رسمی را آغاز کند.

نکات مهم در انتخاب بهترین زمان آموزش شنا به کودکان

حالا که متوجه شدید بهترین سن برای آموزش شنا به کودکان چه سنی است، باید بدانید که فاکتورهای دیگری هم در تعیین زمان مناسب برای شروع آموزش تکنیک های این ورزش به کودک دخیل اند! از جمله؛

علاقه و تمایل کودک

اگر دقت کرده باشید حتما متوجه شده اید که همه روانشناسان، خانواده ها را از ثبت نام اجباری کودک در کلاس ها و دوره های آموزشی، ممنوع می‌کنند. چون اجبار کودک به یادگیری یک مهارت، در بسیاری از مواقع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد! ورزش شنا هم از این قاعده مستثنی نیست.

مهارت های حرکتی کودک

حرکت دست و پا جزو ابتدایی‌ترین ملزومات یادگیری شناست. بنابراین کودک شما باید از نظر حرکتی در حدی باشد که بتواند دست ها و پاهایش را تکان دهد و بین حرکت دست و پا هماهنگی ایجاد کند.

آمادگی جسمانی کودک

شنا جزو ورزش های قدرتی است که به استقامت بدنی نیاز دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا کودکانی که جثه کوچک دارند و از لحاظ جسمی ضعیف یا کم انرژی هستند در یادگیری و اجرای تکنیک های آن دچار مشکل شوند. پس بهتر است قبل از اقدام برای ثبت نام اطمینان حاصل کنید که کودکتان از نظر جسمانی، از آمادگی لازم برخوردار است.

ترس از آب

ترس از آب یکی از دیگر موارد و نکاتی است که باید مدنظر قرار دهید! اگر کودک شما ترس از آب دارد، باید قبل از ثبت نام در کلاس او را با آب آشنا کنید و به تدریج ترس او را از آب و شنا کردن از بین ببرید. البته مربیان مجموعه فراشنا در جلسات ابتدایی دوره مخصوص کودکان، با انجام بازی های آبی تا حد زیادی ترس او را کاهش می‌دهند و سپس آموزش فنون شنا را آغاز می‌کنند.

 

بهترین سن آموزش شنا به کودک

 

کلاس شنای گروهی برای کودک بهتر است یا انفرادی؟

انتخاب بین کلاس شنای انفرادی یا گروهی برای کودکان، تصمیمی است که باید با توجه به شرایط و ویژگی های اخلاقی، سن، شخصیت و مهارت های اجتماعی کودک اتخاذ شود. با این وجود ما در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر دو نوع کلاس می‌پردازیم تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

مزایای کلاس شنای انفرادی

  • در کلاس‌های انفرادی، مربی تمام توجه خود را به یک کودک معطوف می‌کند و می‌تواند برنامه آموزشی را به طور کامل متناسب با نیازها، سرعت یادگیری و نقاط ضعف و قوت او تنظیم کند.
  • مربی همچنین می‌تواند اشتباهات کودک را به سرعت تشخیص داده و راه حل‌های مناسب را برای رفع آن ها ارائه دهد.
  • توجه و تشویق بی وقفه از سوی مربی، به افزایش اعتماد به نفس کودک در یادگیری شنا کمک می‌کند.
  • با توجه به تمرکز کامل مربی و برنامه‌ریزی شخصی، معمولا کودکان در کلاس های انفرادی با سرعت بیشتری مهارت های شنا را فرا می‌گیرند.
  • این نوع کلاس برای کودکانی که در حضور دیگران احساس خجالت یا اضطراب می‌کنند، مناسب‌تر است.

معایب کلاس شنای انفرادی

  • شهریه کلاس های انفرادی به طور قابل توجهی بیشتر از کلاس های گروهی است.
  • در این کلاس، کودک از تعامل و بازی با سایر کودکان محروم می‌شود.

مزایای کلاس شنای گروهی

  • کلاس های گروهی مقرون به صرفه‌تر از کلاس های انفرادی هستند.
  • در کلاس های گروهی، کودکان می‌توانند با همسالان خود بازی کرده و به این ترتیب مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنند.
  • رقابت و هم‌گروهی با سایر کودکان، می‌تواند انگیزه و اشتیاق کودک برای یادگیری را افزایش دهد.
  • کودکان می‌توانند از تجربیات و اشتباهات یکدیگر نیز یاد بگیرند.

معایب کلاس شنای گروهی

  • بی شک در کلاس گروهی، مربی نمی‌تواند به طور کامل به تک تک کودکان توجه کند.
  • با توجه به تعدد شناآموزان، مربی مجبور است با سرعت کندتری پیش رفته و زمان بیشتری را به آموزش مفاهیم پایه اختصاص دهد.
  • برنامه آموزشی در کلاس های گروهی به طور کلی طراحی می‌شود و ممکن است به نیازهای خاص هر کودک توجه نشود.
  • شرکت در کلاس گروهی قطعا برای کودک خجالتی و کم‌رو چالش برانگیز خواهد بود.

بنابراین اگر به دنبال آموزش سریع هستید کیفیت برایتان اولویت دارد، کلاس های انفرادی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال راه حلی مقرون به صرفه هستید و می‌خواهید فرزندتان در یک محیط اجتماعی مهارت های شنا را یاد بگیرد، کلاس های گروهی را انتخاب کنید.

 

کلاس شنای گروهی برای کودک بهتر است یا انفرادی؟

 

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ سوالاتتان را گرفته باشید. کارشناسان ما در مجموعه فراشنا آماده اند تا در طی جلسه مشاوره رایگان، در اتخاذ تصمیم درست مبنی بر این که آیا کودک شما توانایی یادگیری شنا و شرکت در کلاس شنا را دارد یا خیر؟ راهنمایی‌تان کنند. پس اگر هنوز مردد هستید همین حالا با شماره ۴۴۰۴۷۳۴۲ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

 

 


فراشنا

تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]