بسیاری از افراد گمان می‌کنند یادگیری شنا به شکل حرفه‌ای کار بسیار دشوار و زمان گیری است و به همین خاطر هم قید این ورزش را می‌زنند، اگر شما هم جزو این افراد هستید و به شنا کردن علاقه دارید اما به دلیل نداشتن فرصت کافی برای آموزش تکنیک های آن به طور کلی این ورزش و علاقه خود به آن را کنار گذاشته اید باید بدانید که سخت در اشتباهید!

ما در مقالات متعدد به آموزش شنا در عمق زیاد و آموزش انواع شنا (پروانه، قورباغه، کرال پشت و کرال سینه) پرداختیم و اکنون قصد داریم درباره انواع راه های سریع برای یادگیری شنا صحبت کنیم و چند تکنیک اختصاصی به شما عزیزانی که به دنبال یادگیری شنا به صورت حرفه‌ای و در کوتاه مدت هستید بیان کنیم.

توصیه‌ ابتدایی فراشنا به شما این است که اگر هیچگونه پیش زمینه ذهنی درباره شنا و شنا کردن ندارید، حتما ابتدا مقاله آموزش شنا در 4 متری که یک مقاله کامل است و یا سایر مقالات آموزشی موجود در وب سایت فراشنا را مطالعه کنید تا به این ترتیب با حداقل مباحث و تکنیک های شنای مورد علاقه خود آشنا شوید و سپس با بکارگیری نکات سریع‌تر یاد گرفتن شنا که در ادامه خواهیم گفت، و تلفیق آن ها با یکدیگر بتوانید پیشرفت سریع‌تری داشته باشید و دچار مشکل نشوید.

انواع راه های سریع آموزش شنا

روش های یادگیری سریع شنا بیشتر به درد چه کسانی می‌خورد؟

در وهله اول توصیه ما به شما این است که پروسه اصلی فراگیری شنا از مبتدی تا حرفه‌ای را طی کنید، زیرا در این پروسه به طور کامل تمام نکات و تکنیک ها به شما آموزش داده خواهد شد و آنقدر تحت نظر مربی تمرین خواهید کرد که تک تک حرکات ملکه ذهنتان خواهند شد و این عالی‌ترین روش یادگیری شناست.

اما اگر گمان می‌کنید فرصت چند ماهه ندارید که بخواهید برای یادگیری این ورزش صرف کنید می‌توانید به سراغ راه های سریع آن بروید و از میانبرها استفاده کنید. اکنون ممکن است این پرسش در ذهنتان شکل گرفته باشد که بهتر است من از روش های سریع استفاده کنم یا با روش اصلی این ورزش را یاد بگیرم؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت: راه های سریع‌تر یاد گرفتن شنا به درد چند گروه از افراد می‌خورد و مربیان ما نیز این نحوه آموزش را فقط به چند دسته از افراد پیشنهاد می‌کنند که این گروه ها عبارتند از؛

  • افرادی که قصد شرکت در مسابقات شنا دارند و فرصت زیادی برای یادگیری تکنیک های شنا به شکل متداول ندارند.
  • افرادی که قصد دارند در آزمون های مربیگری شنا یا نجات غریق شرکت کنند.
  • افرادی که قصد مسافرت به شهرهای ساحلی را دارند یا قرار است به ماموریت کاری بروند و خلاصه این که سفری در پیش دارند که در این سفر با دریا و استخر سروکار خواهند داشت و بهتر است که شنا کردن را بلد باشند.
  • افراد عجول که ممکن است در صورت انتخاب روش اصلی، در اواسط کار جا بزنند و دوره آموزشی خود را تکمیل نکنند.
  • و در نهایت افرادی که به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند مثلا هفته ای چند روز و به مدت چند ماه در کلاس آموزشی شرکت کنند یا این که تایم کاری مشخصی ندارند مثل پرستاران و پزشکان و … .

نکات سریع‌تر یاد گرفتن شنا

حالا که مشخص شد انواع راه های سریع یادگرفتن شنا برای کدام گروه از افراد مناسب است، نوبت به بیان نکات سریع‌تر یاد گرفتن شنا می‌رسد که به شرح زیرند؛

خوب گرم کردن

پیش از شروع شنا باید حتما بدن و تمام عضلات خود را گرم کنید تا به این ترتیب بدن شما برای شروع یک فعالیت نسبتا سنگین آماده باشد و ریسک آسیب هایی که ممکن است در حین شنا کردن به بدن وارد شوند کاهش یابد.

برای گرم کردن بدن در شنا ابتدا حرکات کششی را بر روی تمام قسمت ها انجام دهید، سپس با اجرای چند حرکت جنبشی ریتم ضربان قلب خود را کمی افزایش دهید و پس از آن وارد آب شده و تمرینات را از سطوح پایین‌تر آغاز کنید تا بدنتان کاملا آماده اجرای حرکات پیشرفته و حرفه‌ای باشد.

حفظ آرامش در آب

آرامش داشتن در آب باعث می‌شود تا بتوانید بدون استرس و با تمرکز حرکات را اجرا کنید و به این ترتیب سریع‌تر تکنیک ها را بیاموزید و در مدت زمانی کوتاه به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل شوید.

تقویت عضلات بدن

شنا یکی از ورزش هایی است که در آن تمام عضلات بدن درگیر می‌شوند، یعنی شما در حین شنا کردن باید از تمام عضلات خود کمک بگیرید تا بتوانید به سمت نقطه پایان جهش داشته باشید. از طرفی شما در شنا با حرکت دست و پای خود به آب فشار وارد می‌کنید و آب را کنار می‌زنید تا بتوانید بدن را به سمت جلو هُل بدهید، مسلما در این زمان باید منتظر عکس العمل آب و وارد شدن فشار از طرف آب نیز باشید!

حال اگر عضله های شما مخصوصا عضلات دست و پاهایتان از قدرت کافی برخوردار نباشند قطعا در حین اجرای حرکات دچار مشکل خواهید شد و این در فرآیند یادگیری شنا خلل وارد خواهد کرد و باعث طولانی‌تر شدن پروسه آموزش خواهد شد.

توجه به تکنیک درست

این نکته به نوعی به نکته دوم باز می‌گردد چرا که هرچه آرامش شما بیشتر باشد با دقت می‌توانید به آموزش مربی گوش بدهید و آن ها را بخاطر بسپارید و با تمرین و تکرار به آن ها مسلط شوید.

توجه داشته باشید که یادگیری سریع شنا نباید مانع از آموزش تکنیک های صحیح باشد، به عبارت دیگر شما چه در 4 ماه بخواهید شنا را یاد بگیرید چه در 1 ماه باید همه تکنیک ها را به شکل درست بیاموزید و اجرا کنید تا بتوانید به هدفی که دارید برسید.

داشتن برنامه تمرینی خوب

ورزش شنا متشکل از یک سری تکنیک ها و حرکات ثابت است که شما حتی با مطالعه چند مقاله و مشاهده چند فیلم آموزشی هم می‌توانید آن را بیاموزید، منتهی این تمرین و تکرار حرکات است که شما را به یک شناگر تبدیل می‌کند.

داشتن یک برنامه تمرینی خوب و اصولی و عمل به آن قطعا روند آموزشی شما را تسریع خواهد بخشید و امکان مسلط شدن به تکنیک های شنا در کوتاه مدت را برای شما فراهم خواهد آورد.

تداوم در روزهای تمرینی

تکرار حرکات و انجام تمرینات در روزهای معین یکی دیگر از نکات مهمی است که در آموزش سریع شنا باید به آن عمل کنید. اگر مربی طبق آناتومی بدن شما، برایتان به مدت یک ماه و مثلا هفته ای 4 روز تمرین در نظر گرفته سعی کنید حتما در این روزها تمرینات را انجام دهید تا به این ترتیب سریع‌تر شنا را یاد بگیرید.

آموزش شنا در کوتاه‌ترین زمان ممکن

مدت زمان لازم برای فراگیری شنا با بکارگیری نکات آموزش سریع

در حالت عادی اگر بخواهید شنا را از صفر و از سطح مبتدی بیاموزید حدودا 5 ترم باید زمان صرف کنید تا هر 4 شنای اصلی را به طور کامل بیاموزید و پس از آن با تمرین و اصطلاح حرکات توسط مربی، به سطح متوسط برسید و بتوانید به عنوان شناگر بدون نیاز به مربی شنا کنید.

اما بکارگیری نکات گفته شده باعث کاهش این زمان خواهد شد، یعنی مثلا اگر قرار بود در 5 ترم شنا را بیاموزید با این راه ها و داشتن برنامه اصولی امکان دارد این مدت به نصف کاهش یابد. با این حال شنا ورزشی نیست که بتوان زمان دقیقی برای آموزش آن تعیین کرد چرا که یادگیری تکنیک های شنا به میزان استعداد و همچنین آناتومی بدن شما بستگی دارد.

سخن پایانی

پیش از اتخاذ تصمیم نهایی مبنی بر یادگیری سریع شنا بهتر است ابتدا با مربیان و کارشناسان مجرب و متخصص فراشنا مشورت کنید و پس از دریافت مشاوره تخصصی کاملا رایگان، بهترین تصمیم را بگیرید تا در مدتی کوتاه به نتیجه دلخواه برسید.


در ادامه بخوانید: زندگی نامه مایکل فلپس


برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]