شنای قورباغه یکی از 4 شنای اصلی است که علاقه مندان زیادی هم دارد چرا که انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد، روش یادگیری آن آسان‌تر از سایر انواع شنا است و همچنین برای نجات غریق شدن نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

پس اگر به دلیل علاقمندی به این ورزش به دنبال آموزش شنای قورباغه به صورت رایگان هستید یا این که قصد دارید در آینده به عنوان غریق نجات در استخرها یا اماکن این چنینی فعالیت کنید و برای این کار باید حتما این سبک شنا را به همراه 3 شنای اصلی دیگر یاد بگیرید و یا حتی از فواید شنای قورباغه مطلعید و جهت بهره‌مندی از آن ها در پی یادگیری تکنیک های این شنا هستید، تا انتهای این مطلب با فراشنا همراه باشید.

 

ثبت نام در دوره آموزش شنا قورباغه

 

آموزش شنا قورباغه مبتدی

تمام انواع شناها اعم از شنای کرال، پروانه و … در طی چند مرحله و به صورت گام به گام آموزش داده می‌شوند که برای یادگیری گام ها و مراحل آن ها می‌توانید دیگر مقالات موجود در وب سایت فراشنا را مطالعه نمایید. شنای قورباغه نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما برای یادگیری کامل آن باید مرحله به مرحله پیش روید که این مراحل به شرح زیرند؛

گام 1- استارت داخل آب

استارت و شروع شنای قورباغه مانند استارت شناهای دیگر مثل پروانه و کرال سینه است، منتهی فاصله بدن شما با سطح آب در این سبک شنا کمی بیشتر از سایر شناها می‌باشد و به اصطلاح گفته می‌شود استارت قورباغه کمی عمیق‌تر از شناهای دیگر انجام می‌شود.

برای استارت و شروع این شنا، در لبه استخر حالت نشسته به بدنتان بدهید یا به عبارت ساده‌تر زانوها را خم کنید. پاهای شما باید با کمی فاصله از یکدیگر قرار بگیرند (یک پا جلو و یک پا عقب)، انگشتان پای جلویی باید مماس با قسمت داخلی دیواره استخر باشند. هر دو بازو را به گوش ها بچسبانید و دست ها را از آرنج خم کنید به صورتی که نوک انگشتانتان به طرف آب باشند. حالا فقط باید باسنتان را بالا ببرید و داخل آب بپرید!

 

استارت قورباغه

 

گام 2- مرحله زیر آب

بعد از این که وارد آب شدید باید چند حرکت را به ترتیب اجرا کنید تا به سطح آب برسید، تازه بعد از رسیدن به سطح آب است که اصل شنا شروع می‌شود. به همین دلیل هم مراحلی که در ادامه بیان خواهیم کرد و شما باید زیر آب آن ها را اجرا کنید بسیار حائز اهمیت هستند و حتما باید به شکل صحیح و بدون خطا اجرا شوند.

مراحل گفته شده به ترتیب عبارتند از؛

  1. یک پای دلف (اجرای بیش از یکبار این حرکت خطاست ❗)
  2. یک دست کلید
  3. یک دست و پای قورباغه

با اجرای این حرکت ها به سطح آب می‌رسید.

 

گام 2 آموزش شنای قورباغه مبتدی

 

گام 3- آموزش پای قورباغه

بعد از رسیدن به سطح آب برای این که بتوانید به سمت جلو حرکت کنید و به اصطلاح جهش داشته باشید باید ابتدا هر دو پای خود را در حالت ریکاوری قرار دهید، یعنی باید هر دو پا کاملا صاف و جفت در کنار هم قرار بگیرند. در مرحله بعدی باید هر دو پا را که از قسمت زانو به اندازه یک دست از یکدیگر فاصله دارند از سمت پاشنه به طرف باسن خم کنید تا پاها به شکل 7 درآیند ( در حد توان پاشنه پا را به باسن نزدیک کنید).

حالا باید پاها را به حالت اولیه برگردانید، برای برگشت پاها به حالت اولیه باید با کف پاها به اطراف ضربه بزنید و طی حرکت دایره مانند رو به جلو جهش داشته باشید و سپس پاها را بسته و به حالت اولیه باز گردانید. توجه داشته باشید که در جهش رو به جلو، کف دو پا جدا از هم هستند و هریک به سمت جلو ضربه می‌زنند تنها در این صورت بدن به سمت جلو حرکت می‌کند.

✅ نکته: برای سُر خوردن در آب پس از اجرای حرکت پا در شنای قورباغه، حتما باید چند ثانیه مکث داشته باشید.

گام 4- آموزش دست قورباغه

مرحله بعدی در آموزش شنا قورباغه برای مبتدیان حرکت دست ها است که به اندازه حرکت پاها اهمیت دارد زیرا شما با این حرکت می‌توانید سر را برای نفس گیری، بیرون از آب بیاورید.

دست ها نیز دقیقا مثل پاها در ابتدا باید حالت ریکاوری داشته باشند یعنی کف هر دو دست در کنار هم و در راستای بدن به سمت جلو کشیده شوند. سپس باید کف هر دو دست را از یکدیگر جدا کرده و به سمت بدن بیاورید به طوری که آرنج ها به سمت بالا خم شوند. بازوها در این حالت باید به سمت عقب حرکت کنند و آرنج ها به همان شکل گفته شده به بدن نزدیک شوند، به طور کلی شما باید سعی داشته باشید آب زیادی را با دستان خودتان به سمت عقب پارو کنید.

زمانی که دست ها به سمت بدن جمع می‌شوند درست زمانی است که باید سر را برای هواگیری بالای آب بیاورید و وقتی دست ها نیمه صورت را رد کردند مجددا سر باید به داخل آب برگردد و عمل بازدم انجام شود. در آخر، زمانی که بازوها با بدن برخورد کردند باید به سمت جلو سُر بخورید و چند ثانیه برای این کار مکث داشته باشید. پس دقت کنید که بعد از اتمام حرکت دست نباید بلافاصله به حالت اول برگردید و حرکت دست بعدی را شروع کنید! بلکه باید زمانی برای سر خوردن مکث کنید که این بسیار مهم است.

✅ نکته: تمام مراحل دست قورباغه در زیر آب انجام می‌شوند و در هیچکدام از مراحل، دست ها بیرون از سطح آب نمی‌آیند. این نحوه حرکت دست به دلیل پیشروی بیشتر در زیر آب انجام می‌شود.

گام 5- هماهنگی دست و پای قورباغه

حالا که حرکت دست و پا را یاد گرفتید باید میان اجرای این دو حرکت هماهنگی ایجاد کنید تا به این ترتیب بتوانید یک شنای عالی و بی نقص داشته باشید. البته شاید این مرحله برای افراد مبتدی کمی دشوار باشد، پس بهتر است ابتدا هر یک از حرکت ها را به صورت جداگانه تمرین کنید تا به آن ها مسلط شوید و سپس با تمرین و تکرار بیشتر میان آن ها هماهنگی ایجاد کنید.

گام 6- آموزش برگشت قورباغه

یکی دیگر از مراحل مهم در آموزش شنای قورباغه‌ای که آخرین مرحله محسوب می‌شود، برگشت قورباغه است. زمانی که طول استخر را شنا کردید و به انتها رسیدید باید برگردید و برای شروع دور بعد مجددا تکنیک ها و حرکت ها را اجرا کنید. برای برگشت در این سبک شنا باید زمانی که به انتهای استخر رسیدید با هر دو دست دیوار کنار استخر را لمس کنید و بلافاصله بعد از لمس دیواره حالت نشسته به بدن بدهید و کاملا زیر آب بروید و سپس کف هر دو پا را روی دیوار قرار داده و با وارد کردن فشار به دیوار زیر آب سُر بخورید و دور بعد را شروع کنید.

سخن پایانی

در این مقاله  به آموزش یکی از سبک های اصلی شنا به صورت گام به گام پرداختیم اما آنچه مسلم است این که برای اجرای شنای قورباغه و به طور کلی همه سبک های شنا در استخر و پس از آن در دریا و آب های آزاد، باید تحت نظر یک مربی مجرب و متخصص به صورت عملی آموزش ببینید. مربیان حرفه‌ای فراشنا آماده آموزش حضوری شناهای 4 گانه به شما بانوان و آقایان عزیز و حتی فرزندان کوچکتان هستند. برای شرکت در دوره های آموزش شنای این مجموعه فقط کافیست در دوره مد نظر خود ثبت نام کنید.

 

 


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]