آموزش شیرجه سوزنی در استخر به 3 شیوه مختلف

شیرجه زدن در استخر یکی از مواردی است که هیجان شنا کردن را افزایش می‌دهد، از طرفی اجرای همین حرکت نه چندان دشوار باعث ارتقای سطح شما شده و حس خوب حرفه‌ای بودن را به شما منتقل می‌کند. پس اگر شنا کردن در استخر را دوست دارید، حتما با آموزش شیرجه سوزنی در استخر و سایر انواع شیرجه با ما همراه باشید چرا که قطعا پس از یادگیری شیرجه زدن و استارت شنا با این روش است که به اوج هیجان در این ورزش خواهید رسید.

توصیه ما به شما شنا دوستان عزیزی که تاکنون به شکل حرفه‌ای شنا را آموزش ندیده اید این است که ابتدا با کمک سایر مقالات موجود در وب سایت فراشنا که مربوط به آموزش شنا هستند، شنا کردن را یاد بگیرید با تمرین و تکرار به تکنیک های آن مسلط شوید. تازه پس از طی این مراحل است که می‌توانید شروع به یادگیری شیرجه سوزنی و پس از آن شیرجه از روی سکو و دایو کنید.

آموزش شیرجه سوزنی در استخر به چند شیوه مختلف

 

 

آسان‌ترین شیرجه هایی که می‌توانید یاد بگیرید!

در حال حاضر شناگران به چند روش مختلف در آب شیرجه می‌زنند که شیرجه سوزنی آسان‌ترین آن ها محسوب می‌شود و به همین دلیل هم بیشتر افراد به دنبال آموزش و یادگیری آن هستند.

آموزش شیرجه سوزنی در استخر

شیرجه سوزنی شامل چند مرحله است که شما باید آن ها را طی کنید تا به این ترتیب وارد آب شده و بتوانید شنای خود را آغاز کنید. این مراحل عبارتند از؛

  1. ایستادن در لبه استخر به طوری که پای غالب به اندازه یک وجب جلوتر از پای دیگر باشد و کف هر دو پا روی زمین قرار بگیرند.
  2. قفل کردن کف دو دست در بالای سر به طوری که یا کف یک دست روی دست دیگر باشد یا کف هر دو دست به یکدیگر چسبیده باشند و سر در میان دو دست قرار بگیرد.
  3. پایین آوردن سر و چسباندن چانه به سینه (این شیوه قرارگیری سر مانع از آسیب رسیدن به گردن و ستون فقرات شما می‌شود).
  4. خم کردن زانوها و فشار وارد کردن به لبه استخر با پای غالب
  5. پرتاب کردن بدن به سمت جلو با تمام توان و وارد شدن در آب در حالی که بدن حالت ایستاده دارد.

چند نکته درباره شیرجه سوزنی

این شیرجه به مبتدیان اصلا توصیه نمی‌شود ❌

در صورت تمایل به اجرای این شیرجه ابتدا باید از سر منجی استخر اجازه کسب شود، چون اجرای شیرجه سوزنی در اکثر استخرها ممنوع است به چند دلیل؛

  1. آسیب جدی به پرده گوش
  2. برخورد اعضای بدن به لبه استخر و آسیب دیدگی
  3. آسیب به مهره گردن و ستون فقرات
  4. عدم شناوری دوباره به دلیل نداشتن مهارت کافی در شنا و غرق شدگی

آموزش شیرجه از روی سکو

در مسابقات شنا شناگران باید از روی سکو یا دایو شیرجه بزنند و شنای خود را آغاز کنند، از همین رو لازم دیدیم تا در کنار آموزش شیرجه سوزنی در استخر، به آموزش شیرجه از روی سکو هم بپردازیم که کمی حرفه‌ای تر از شیرجه سوزنی است.

شیرجه از روی سکو از مبتدی تا حرفه به سه شیوه نشسته، نیم نشسته و ایستاده انجام می‌شود. در این نوع شیرجه شما باید روی سکویی که ارتفاع آن کمی بالاتر از ارتفاع لبه استخر است قرار بگیرید (این سکو در استخرهایی که مخصوص آموزش شنا یا تمرینات شناگران هستند وجود دارد). سپس باید دو پای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید یا این که یک پا را به اندازه یک وجب جلوتر از پای دیگر قرار دهید. دست ها باید روی یکدیگر و رو به جلو باشند و سر بین دو دست قرار بگیرد.

در نهایت پس از زدن سوت در حالی که بدن در حالت خلاص است به سمت آب پرش داشته باشید که این باعث می‌شود زیاد در عمق آب فرو نروید بلکه به سمت جلو جهش داشته باشید. اما با این حال باز هم نباید این نوع شیرجه را در عمق کم اجرا کنید چرا که ممکن است دچار آسیب شوید.

آموزش شیرجه از دایو در استخر

شیرجه از دایو یه یک رشته ورزشی جدا محسوب می‌شود که شما بعد از کسب مهارت در شنا باید برای یادگیری آن در کلاس های آموزش شیرجه ثبت نام کنید.

دایوها همان سکوهای صاف و مرتفعی هستند که در استخرها وجود دارند و حالت فنری دارند و معمولا فقط شناگران حرفه‌ای می‌توانند از روی آن ها به داخل آب شیرجه بزنند. البته شیرجه زدن از دایو و سکو تفاوت چندانی ندارد منتهی دایو مرتفع‌تر بوده و به همین دلیل هم شما زمانی که از روی آن شیرجه می‌زنید بیشتر در عمق آب فرو می‌روید. پس عمق استخری که در آن شیرجه می‌زنید باید حداقل 4 متر باشد و همچنین باید حتما به تکنیک های شنا مسلط باشید تا به محض افتادن در آب بتوانید به روی آب آمده و شناور شوید.

آموزش شیرجه از دایو در استخر شامل چند مرحله است که این مراحل به شرح زیرند؛

  1. روی دایو قرار بگیرید و به سمت جلو حرکت کنید به طوری که قدم آخرتان با پای غالب دقیقا روی لبه دایو باشد.
  2. زمانی که رو به جلو حرکت می‌کنید دو دستتان مثل شیرجه سوزنی معمولی باید در بالای سر قرار بگیرند و سرتان به سمت سینه خم شده باشد.
  3. حالا باید به دایو فشار وارد کنید و به سمت بالا پرتاب شوید و وقتی به اندازه کافی ارتفاع گرفتید بدن خود را از کمر به سمت پایین خم کنید به صورتی که نوک انگشتان دست ها به سمت نوک انگشتان پاهایتان باشند.
  4. در نهایت هم باید با نوک انگشتان دست وارد آب شوید و همانطور که گفته شد به سرعت تکنیک های شنا را اجرا کرده و روی آب شناور شوید.

نکته: شیرجه زدن از دایو روش های دیگری هم دارد اما روشی که ما آموزش دادیم آسان‌ترین آن ها بود.

 

آسان‌ترین روش های شیرجه زدن در آب

 

مراقب خطراتی که در شیرجه سوزنی شما را تهدید می‌کنند باشید ?

همه انسان ها می‌دانند که شیرجه زدن در استخر یعنی پرتاب شدن در آب و فرو رفتن در آن! بنابراین مسلم است که عمق استخر باید طوری باشد که پس از پرتاب و فرو رفتن در آن، سر و قسمت های دیگر بدنتان با کف استخر برخورد نداشته باشند.

به همین دلیل مربیان شیرجه در استخر کم عمق را ممنوع می‌دانند و حتی اگر شما شناگر مبتدی باشید هم آموزش شیرجه زدن در استخر را از عمق 3 یا 4 متر شروع می‌کنند. البته در بیشتر استخرها مکانی برای شیرجه مشخص کرده اند و در استخر های کم عمق هم اگر دقت کنید ممنوعیت شیرجه را اعلام کرده اند، اما با این حال ذکر این نکته در کنار آموزش شیرجه سوزنی در استخر لازم بود.

نکته مهم دیگر این که هرگز در دریاچه و رودخانه شیرجه نزنید، زیرا اولا عمق آب در آن ها نامشخص است و ثانیا ممکن است در زیر آب و کف دریاچه و رودخانه سنگ و چوب و … وجود داشته باشد و به این ترتیب بدن شما آسیب ببیند.

سخن پایانی

همانطور که با مطالعه مطالب بالا متوجه شدید، آموزش شیرجه سوزنی در استخر دشوار نیست منتهی بسیاری از افراد تازه کار در اجرای آن و بالا کشیدن خود در آب دچار مشکل می‌شوند که این مشکل هم مثل تمام تکنیک های شنا با تمرین و تکرار حل خواهد شد.

در ضمن همانطور که متوجه شدید هر سه شیرجه آموزش داده شده در این مقاله در اصل همان شیرجه سوزنی هستند که به شیوه های گوناگون اجرا می‌شوند، پس شما با آموزش شیرجه سوزنی به شکل کامل و دقیق قطعا قادر به شیرجه زدن از روی سکو و دایو هم خواهید بود.

بنابراین توصیه می‌کنیم با ثبت نام در دوره آموزش شنا مجموعه فراشنا، در کنار آموزش تکنیک های شنا از مبتدی تا حرفه‌ای، شیرجه سوزنی را هم با کمک مربیان مجرب ما بیاموزید و تحت نظر ایشان تمرین کنید تا به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل شوید.

 


در ادامه بخوانید:روش های بهبود بخشیدن تکنیک های شنا را بشناسید و حرفه‌ای شوید


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]