آموزش شنای سالمندان و فواید آن

 

در این مقاله می‌خواهیم درباره آموزش شنای سالمندان و فواید آن صحبت کنیم و بگوییم چرا این ورزش بهترین ورزش برای افراد کهنسال است، پس اگر در منزل فرد سالمند دارید و به دنبال تغییر روحیه او هستید یا این که خودتان از افراد میانسال و کهنسال محسوب می‌شوید حتما با ما همراه باشید.

 

آموزش شنای سالمندان

 

چرا شنا بهترین ورزش برای سالمندان است؟

کهولت سن یکی از دلایل مهم تحلیل قوای جسمی و ضعف بدن است و این را همه ما می‌دانیم که افراد کهنسال بنابه نداشتن قدرت بدنی کافی قادر به انجام ورزش های سنگین نیستند و حتی گاها به دلیل داشتن بیماری هایی مثل پوکی استخوان، ورزش های سبک هوازی نیز برای آن ها ممنوع می‌شود.

از طرفی تحرک جسمی و داشتن فعالیت بدنی برای هر فردی چه کودک باشد چه جوان و چه سالمند، لازم است و فرد کهنسال اگر قرار باشد به دلیل ضعف بدنی و داشتن بیماری های گفته شده کلا هیچ تحرک و فعالیت بدنی نداشته باشد، قطعا دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

بر همین اساس گفته می‌شود سالمندان و افرادی که قادر به انجام ورزش های سنگین نیستند، حداقل باید با انجام کارهایی مثل پیاده روی، یوگا و شنا از بروز مشکلات ناشی از عدم تحرک جلوگیری کنند. در این میان ورزش شنا به دلیل فواید بسیاری که دارد، بهترین ورزش برای سالمندان محسوب می‌شود.

شنا برای سالمندان چه فواید و مزایایی دارد؟

پیش از ثبت نام در دوره های آموزش شنای سالمندان بهتر است با فواید و مزایای این ورزش برای سالمندان نیز آشنا شوید و سپس با خیالی راحت در دوره مد نظر خود ثبت نام کنید.

به طور کلی شنا کردن نه فقط برای سالمندان بلکه برای همه افراد فایده دارد و این مسئله هیچ ارتباطی با سن ندارد، با مطالعه مقاله ” تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب را نادیده نگیرید ” به طور کامل از تمام فواید و اثرات ورزش شنا بر سلامتی بدن انسان مطلع خواهید شد.

اما مهمترین فواید شنا برای سالمندان عبارتند از؛

تقویت عضلات

شنا کردن تنها ورزشی است که بدون این که به بافت ها و استخوان های فرد سالمند فشار وارد کند، عضلات او را درگیر می‌کند و عضلات درگیر شده قطعا پس از مدتی تقویت خواهند شد. شنا کردن حتی اگر باعث تقویت عضلات فرد سالمند نشود هم بدون شک میزان تضعیف آن ها را کاهش خواهد داد.

سلامت قلب با بالا بردن جریان گردش خون

ضربان قلب سالمند در حین اجرای حرکات شنا بالا می‌رود و این موضوع باعث افزایش گردش خودن وی شده و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، فشار و چربی خون و حتی بیماری های قلبی و عروقی در او کاهش می‌یابد.

بهبود عملکرد سیستم تنفسی

هواگیری و تنفس صحیح یکی از مهمترین مواردی است که در آموزش تکنیک های شنا، به سالمندان آموزش داده می‌شود و از ایشان خواسته می‌شود که در حین شنا کردن حتما با تمرکز و دقت هواگیری کنند. همین تنفس و هواگیری درست پس از گذشت مدتی تاثیر خود را بر سیستم تنفسی او گذاشته و باعث بهبود عملکرد سیستم تنفسی فرد سالمند می‌شود.

کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی

شنا کردن نه تنها بر جسم سالمند تاثیر دارد بلکه سلامت روحی و روانی او را نیز افزایش داده و آرامش روحی را به او هدیه می‌دهد، در نتیجه پس از گذشت مدتی از انجام این ورزش به وضوح شاهد شادابی و سرحالی و آرامش روحی فرد سالمند خواهید بود.

 

فواید شنا برای سالمندان

 

بهترین نوع شنا برای سالمندان کدام است؟

یکی از سوالات متداولی که پیش از ثبت نام در دوره های آموزش شنا برای سالمندان مطرح می‌شود، سوال درباره بهترین نوع شنا برای این افراد است، مربیان فراشنا همیشه شنای کرال پشت و کرال سینه را به افراد کهنسال پیشنهاد می‌کنند به چند دلیل؛

  1. این دو شنا تقریبا سبک‌ترین شناها هستند که تکنیک های آن ها برای آبدرمانی نیز انجام می‌شوند.
  2. تکنیک ها و حرکت هایی که در شنای کرال پشت و کرال سینه اجرا می‌شوند مانع از ضعف عضلات سالمند شده و از بروز مشکلاتی مثل پوکی استخوان، آرتروز، دیسک کمر و فشار خون در او جلوگیری می‌کنند.
  3. شناهایی مثل پروانه و قورباغه به استخوان لگن، زانو، سرشانه و کمر فشار وارد می‌کنند و این در حالی است که بیشتر افراد میانسال و کهنسال از درد این نواحی بدن خود رنج می‌برند به همین دلیل بهتر است این شنا ها را انجام ندهند.

سخن پایانی

پیش از ثبت نام در دوره های آموزش شنای سالمندان مجموعه فراشنا می‌توانید از طریق راه های ارتباطی در نظر گرفته شده (واتساپ / اینستاگرام / تماس تلفنی) با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بر اساس شرایط شما بهترین دوره را بهتان پیشنهاد دهند.

 


در ادامه بخوانید: ترس از آب و شنا کردن ، راهکارهای غلبه بر آن


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]