“چند تکنیک ساده برای اجرای شنای سرعتی کرال سینه”

شنای سرعتی کرال سینه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدار ترین ماده ها در مسابقات شنا محسوب می‌شود و متقاضیان زیادی دارد. زیرا اولا شنای کرال سینه به خودی خود یکی از انواع شناهای سرعتی است و تکنیک های چندان دشواری هم ندارد، ثانیا مسافت در این شنا کوتاه‌تر بوده (25، 50، 100 متر) و در نتیجه نیازی به قدرت بدنی بالا ندارد و هر شناگری با اندکی تمرین می‌تواند در آن شرکت کند.

شما هم اگر به دنبال افزایش سرعت خود در شنای کرال سینه هستید، فقط کافیست تکنیک ها و ترفندهای آن را یاد بگیرید و آنقدر آن ها را تکرار کنید که کاملا به تک تک آن ها تسلط پیدا کنید. این ترفندها و تکنیک ها چندان دشوار نیستند، پس قطعا با مطالعه این مقاله آن ها را خواهید آموخت اما خب همانطور که گفته شد فقط آموزش کافی نیست بلکه در کنار آن باید تمرین داشته باشید.

 

نکات مهم شنای سرعتی کرال سینه

 

نکات مهم در رابطه با شنای سرعتی کرال سینه

پیش از آموزش شنای کرال سرعتی و بیان تکنیک های آن، ذکر چند نکته حائز اهمیت است و چه بسا اهمیت آن ها از آموزش اصلی هم بیشتر باشد. این نکات عبارتند از؛

اول سرعت بعد تکنیک

اگر قبلا تحت نظر مربی شنا کرده یا این که در مسابقات شنا شرکت کرده باشید حتما می‌دانید که اجرای صحیح تکنیک ها چقدر مهم است و شما حتما باید تمام تکنیک ها را به شکل درست اجرا کنید تا بتوانید در رقابت موفق شوید. اما در شنای کرال سینه سرعتی چنین نیست! در این نوع شنا اجرای صحیح تکنیک ها در درجه دوم قرار می‌گیرد و این حرکت سریع دست و پاها و اجرای سرعتی حرکت های دست و پا هستند که جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهند.

نفس حبس

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در این نوع شنا، نحوه هواگیری و تنفس است که البته نوعی تفاوت میان این شنا و سایر شناها نیز محسوب می‌شود. در شناهای دیگر مثل شنای استقامتی، شما باید مدام در حال هواگیری باشید تا بدنتان قدرت کافی برای رسیدن به انتهای مسیر را داشته باشد در حالی که در شنای سرعتی کرال سینه اگر بخواهید مدام هواگیری کنید با مشکل کاهش سرعت مواجه خواهید شد و حال این که در این موقعیت حتی یک صدم ثانیه هم باید برای شما مهم باشد چرا که پیروزی شما در این رقابت به همین صدم ثانیه ها بستگی دارد.

پس در این شنا شما باید تنفس و هواگیری را به حداقل برسانید و در طول مسیر نفس خود را حبس کنید و فقط زمانی که می‌خواهید برای دم، سرتان را از آب بیرون بیاورید یکبار عمل بازدم را زیر آب انجام دهید.

فکر کردن ممنوع

فکر کردن همیشه خوب است اما در شنا مخصوصا شنای سرعتی حکم سم را برای شما دارد! چون اگر در حین شنای سرعتی بخواهید به حرکت یا تکنیک بعدی فکر کنید به صورت ناخودآگاه بخشی از ذهن شما مشغول خواهد شد و در نتیجه سرعت اجرای حرکت هایتان به شدت کاهش خواهد یافت.

پس قبل از شروع اجرای شنای سرعتی باید آنقدر حرکت ها را تمرین کنید و آنقدر بر روی سرعت بالا متمرکز شوید که این موضوع ملکه ذهنتان شود و در حین اجرای شنا اصلا نیازی به فکر کردن نداشته باشید.

تمرینات شنا سرعتی

نکته بعدی درباره تمرینات شناگران سرعتی است، شما برای این که بتوانید شنای سرعتی را به درستی اجرا کنید حتما باید تمرین داشته باشید. توجه کنید که تمرینات را حتما باید در مسافت های کوتاه انجام دهید و همچنین تایم استراحت خود را نیز به حداقل کاهش دهید.

شنا برای کودکان زیر 12 سال در مسافت 50 متر ممنوع

درباره این نکته در مقاله‌ای که با همین موضوع تالیف شده و در وب سایت فراشنا قرار گرفته است، بیشتر بخوانید.

آموزش شنا کرال سرعتی

اکنون که تمام نکات مربوط به شنای سرعتی را بیان کردیم دیگر وقت آن رسیده که تکنیک های افزایش سرعت در انواع شنا و مخصوصا شنای کرال سینه را بیان کنیم تا بتوانید با بکارگیری این تکنیک ها و همچنین رعایت نکات گفته شده، با بالاترین سرعت زیباترین شنا را اجرا کنید.

تکنیک های مربوط به حرکت پا در شنای کرال سینه سرعتی

همانطور که گفته شد حرکت سریع پاها و دست ها در این نوع شنا بسیار مهم است و پاهای شما باید درست مثل یک موتور کار کنند تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسافت در نظر گرفته شده را طی کنید. حالا برای این که توان حرکت سریع پاها را داشته باشید و این حرکت ها را طوری اجرا کنید که شما را به هدفتان برسانند فقط کافیست چند تکنیک زیر را انجام دهید.

قدرت و انعطاف پذیری مچ پاهای خود را افزایش دهید

با انجام تمریناتی که مچ پاها را درگیر می‌کنند، مچ پاهای خود را تقویت کنید. چرخاندن مچ پا، پرش از روی طناب یا یک مانع، ایستادن روی انگشتان پا از آسان‌ترین تمریناتی هستند که قدرت و انعطاف پذیری مچ پا را افزایش می‌دهند.

متوازن و هدفمندانه پا بزنید

با توجه به این که سرعت پا زدن در شنای سرعتی بسیار بالاست، امکان دارد در حین اجرای آن حرکت پاهای شما از حالت توازن و هدفمند خارج شود. برای جلوگیری از این موضوع فقط باید تمرین کنید، مثلا می‌توانید از دیواره استخر بگیرید و بدن خود را در آب شناور کنید و مدام پا بزنید تا به نقطه توازن برسید یا این که می‌توانید از تخته های شنا استفاده کنید.

در مجموع باید به جایگاهی برسید که مطمئن باشید حرکت پاهای شما کاملا متوازن است و این حرکت شما را به سمت جلو سُر می‌دهد، فقط در این حالت است که در شنای سرعتی موفق خواهید بود.

هرگز رو به پایین پا نزنید

یکی از اشتباهات رایج شناگران سرعتی که آن ها را از موفقیت باز می‌دارد، پا زدن به سمت پایین است. حرکت پاهای شما باید رو به عقب باشد و به اصطلاح آب را به سمت عقب حل بدهید تا بدنتان رو به جلو جهش داشته باشد وگرنه با بالا و پایین کردن پاها که بدن هیچ حرکت رو به جلویی نخواهد داشت!

تکنیک حرکت دست ها در شنای کرال سینه سرعتی

 

تکنیک های مربوط به حرکت دست در شنای کرال سینه سرعتی

اگر حرکت پاهای شما در حین اجرای شنای سرعتی کرال سینه درست باشد اما حرکت دست ها اشتباه، قطعا به هدفی که در سر دارید نخواهید رسید زیرا این دو حرکت مکمل یکدیگرند و در کنار یکدیگر است که به شنا سرعت می‌بخشند.

با دستان خود به آب فشار وارد کنید

شما از زمانی که وارد آب می‌شوید باید دیواره استخر را هدف قرار دهید و سپس با دستان خود به آب فشار وارد کنید تا بدنتان به سمت هدف حرکت کند. از همان ابتدا یک حرکت درست دست که سرعت شما را افزایش می‌دهد را در نظر بگیرید و تا انتها همان حرکت را تکرار کنید.

از چرخاندن بیش از حد شانه بپرهیزید

شانه‌تان هرچه بیشتر بچرخد بدن و باسن شما هم چرخش بیشتری خواهد داشت و این چرخش زیاد، سرعت شما را کاهش خواهد داد. سعی کنید با دستانی صاف آب را به طرفین هدایت کرده و به این ترتیب به سرعت رو به جلو پیش روید.

سرتان را به طرفین تکان ندهید و به کف استخر هم نگاه نکنید

نگاه کردن به طرفین یا کف استخر باعث می‌شود تا از خط مستقیم خارج شوید یا تمرکزتان بهم بریزد، پس بهتر است روبرو و دیواره استخر که مقصد شنای شماست را دنبال کنید و نگاهتان به یک نقطه باشد. این تکنیک باعث می‌شود تا بجای تمرکز بر روی دنبال کردن خط مستقیم، تمام حواس خود را به حرکت سریع دست و پاهایتان بدهید و با سرعت به سمت نقطه پایان شنا کنید.

سخن پایانی

شاید با اجرای این تکنیک ها بتوانید سرعت خود را در شنا کردن بالا ببرید اما قطعا برای این که بتوانید در مسابقات شرکت کنید یا این که به سطح پیشرفته برسید باید تحت نظر یک مربی مجرب و به صورت حرفه‌ای تمرینات شنا سرعتی را انجام دهید و گام به گام به سمت نوک قله حرکت کنید.

برای آموزش شنای کرال سینه و سایر شناها به صورت سرعتی و استقامتی، می‌توانید در دوره های مبتدی تا پیشرفته مجموعه فراشنا شرکت کنید و تحت نظر مربیان مجرب و متخصص آموزش ببینید و با تمرین و تکرار به یک شناگر ماهر تبدیل شوید.

 


در ادامه بخوانید: شنای زیر آبی


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]