ماساژ ورزشی و غوغایی که در بدن شناگران بپا می‌کند!

یکی از لذت بخش‌ترین کارها از نظر تمام افراد، بدون شک ماساژ است! یعنی تقریبا همه افراد به این کار علاقه دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از یک ماساژ حرفه‌ای لذت نبرد. به همین دلیل هم افراد متخصص در این رشته، ماساژ را به چند دسته مختلف مثل ماساژ درمانی، ماساژ ورزشی و … تقسیم می‌کنند و بر اساس نوع نیاز فرد متقاضی او را ماساژ می‌دهند تا در کنار لذت بردن از سایر فواید آن نیز بهره‌مند شود.

ما در این مقاله به طور اختصاصی درباره ماساژ ورزشی و فواید آن برای شناگران حرفه‌ای صحبت خواهیم کرد اما خب در مجموع فوایدی که ماساژ برای شناگران دارد برای بیشتر ورزشکاران دیگر رشته ها نیز صادق است پس اگر شناگر هستید یا این که به صورت حرفه‌ای در یک حوزه ورزشی فعالیت دارید حتما با ما همراه باشید.

 

ماساژ ورزشی و فواید آن برای شناگران

 

ماساژ ورزشی چیست و با چه هدفی انجام می‌شود؟

ماساژ عبارت است از؛ دستکاری سیستماتیک در بافت های نرم بدن. حال اگر این دستکاری با هدف ریکاوری و آزاد سازی عضلات خاصی که بیشترین میزان درگیری را در ورزشی بخصوص دارند، انجام شود به آن ماساژ ورزشی گفته می‌شود.

به طور مثال در ماساژ شناگران بیشتر تکنیک ها بر روی زانوها و ساق پاها و عضلات سه سر شانه اجرا می‌شوند زیرا بیشترین عضلاتی که در حین شنا کردن درگیر می‌شوند و احتمال آسیب دیدنشان بیشتر است، همین عضلات هستند.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که هدف از ماساژ شناگران چیست و چه مواردی را در بدن و عملکرد این افراد بهبود می‌بخشد؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت: اجرای تکنیک های ماساژ و دستکاری سیستماتیک عضلات نرم شناگران و به طور کلی تمام ورزشکاران در اصل با هدف افزایش آمادگی جسمانی آن ها انجام می‌شود. اما در کنار این مورد احتمال بروز آسیبات ناشی از اجرای حرکات ورزشی را نیز کاهش می‌دهد و این امکان را برای ورزشکاران فراهم می‌کند که بتوانند از بدن خود حداکثر استفاده را داشته باشند.

ماساژ چه فواید و عوارضی برای شناگران دارد؟

بیشتر ورزشکاران پیش از دریافت ماساژ، درباره فواید و عوارض احتمالی آن سوالاتی می‌پرسند که شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده باشند. به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم و بر طبق تجاربی که کسب کرده ایم به این سوال پاسخ بدهیم.

فواید ماساژ برای ورزشکاران

به طور کلی ماساژ نوعی ورزش و یک تکنیک است که به ریلکس کردن بدن ورزشکاران کمک می‌کند و اصلی‌ترین فایده آن همین مورد است. بنابراین به ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌شود که بعد از تمرینات سنگین یا مسابقات از ماساژ غافل نشوند.

از طرفی با توجه به این که در حین اجرای حرکات شنا، تمام عضلات شناگران درگیر شده و این موضوع انقباضات شدید و کوفتگی بدن را به دنبال دارد، دریافت ماساژ برای شناگران حرفه‌ای اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد که فواید بیشتری برای این گروه از ورزشکاران دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، ماساژ فواید دیگری هم دارد که عبارتند از؛

  • آرامش اعصاب
  • کاهش استرس و اضطراب مخصوصا پیش از مسابقات
  • کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • افزایش دامنه حرکتی عضلات
  • کاهش احتمال آسیب دیدگی و رفع آثار ناشی از آن
  • کمک به داشتن خوابی آرام
  • افزایش قدرت تمرکز

عوارض ماساژ برای ورزشکاران

ماساژ جزو معدود کارهایی است که عوارض چندانی ندارد، چه برای ورزشکاران و چه برای افراد عادی اما با این حال گاها دیده شده که برخی به دلیل آلرژی که به روغن های ماساژ داشته اند دچار بثورات پوستی شده اند.

علاوه بر این در برخی موارد هم عضلات ممکن است سفت شوند که این مورد معمولا در یکی دو جلسه اول مشاهده می‌شود و با یک دوش آب گرم نیز رفع خواهد شد.

بهترین زمان برای دریافت ماساژ ورزشی

ماساژ گرفتن چیزی نیست که بتوان برای آن زمان تعیین کرد و هر فردی چه ورزشکار باشد و چه نباشد، هر زمانی می‌تواند از ماساژ برای ریلکس کردن استفاده کند. اما غالبا به ورزشکاران و مخصوصا شناگران حرفه‌ای توصیه می‌شود که قبل از مسابقات یا زمانی که دارند برای مسابقه آماده می‌شوند و تمرینات فشرده دارند، ماساژ ورزشی درمانی بگیرند تا هم از درد عضلات رها شوند و هم این که در اوج آمادگی در مسابقه شرکت کنند.

البته این موضوع به نظر مربی نیز بستگی دارد، مثلا ممکن است مربی در کنار برنامه تمرینی شناگران روزهای مشخصی را برای ماساژ آن ها تعیین کند یا این که از ایشان بخواهد در روزهای استراحت خود، از ماساژ استفاده کنند.

 

بهترین زمان دریافت ماساژ برای شناگران و ورزشکاران حرفه‌ای

 

تکنیک های مهم در ماساژ ورزشی

ماساژ شامل طیف گسترده‌ای از تکنیک ها است و ماساژ درمانگرها از تکنیک های متفاوتی استفاده می‌کنند. اما مهمترین تکنیک هایی که در انواع ماساژ ورزشی و درمانی بکار می‌روند عبارتند از؛

  • ورز دادن (Wringing)
  • اشاره ماشه (Trigger Pointing)
  • پیچیدن (Kneading)
  • افلوراژ (Effleurage)
  • هک (Hacking)

که با استفاده از روغن های طبیعی مثل روغن سیاهدانه، روغن اسطوخودوس، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن شی باتر انجام می‌شوند.

سخن پایانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ماساژ ورزشی مخصوص شناگرها می‌توانید با کارشناسان فراشنا در ارتباط باشید تا توصیه های لازم را به شما بگویند.

فراشنا یک مجموعه کامل آموزش شنا مبتدی و حرفه‌ای ویژه کودکان، بانوان، آقایان و سالمندان است که با کادری مجرب آماده ارائه خدمت به شما شنا دوستان عزیز می‌باشد. جهت اطلاع از دوره های فراشنا و همچنین شرایط شرکت در این دوره ها به این قسمت از سایت مراجعه نمایید یا این که با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 


در ادامه بخوانید:آیا شنا عضلات را سفت می‌کند؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]