اخبار موجود درباره عوارض کلر استخر شایعه‌ای بیش نیستند!

کلر یک ماده شیمیایی است که به دلیل خاصیت گند زدایی و سفید کنندگی این روزها در صنایع مختلف مخصوصا صنعت تصفیه آب استفاده فراوان دارد. از طرفی همانطور که می‌دانید این ماده برای تصفیه آب استخرها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین باعث شده تا بسیاری از شما عزیزان که قصد آموزش شنا یا شنا کردن به شکل حرفه‌ای را دارید، ابتدا درباره عوارض کلر استخر تحقیق کنید.

اولا باید بدانید که عوارض و پیامدهای کلر استخر زود گذرند و تاکنون دیده نشده فردی که مثلا به دلیل کلر موجود در آب استخر دچار قرمزی چشم شده دیگر از این مشکل رهایی نیابد! پس اگر بیماری خاصی مثل بیماری های تنفسی و حساسیت های پوستی و … ندارید زیاد نگران این موضوع نباشید زیرا هر ورزش و تفریحی در کنار صدها فایده‌ای که دارد قطعا چند ضرر هم خواهد داشت.

ثانیا همانطور که گفته شد کلر ماده‌ای است که در صنعت تصفیه آب هم کاربرد دارد، یعنی یکی از موادی که برای تصفیه آب های لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد همین کلر است. حالا به نظر شما اگر این ماده مضرات زیادی داشت و ضرر آن بیشتر از فوایدش بود باز هم پزشکان و … اجازه استفاده از آن در این صنعت را می‌دادند؟!

اما با این حال ما در ادامه درباره عوارض و مضرات کلر آب استخرها صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که در صورت مشاهده این عوارض چطور به سرعت آن ها را رفع کنید.

 

عوارض کلر استخر برای پوست، مو و چشم ها

 

عوارض کلر استخر برای قسمت های مختلف بدن انسان و راهکارهای کاهش آن ها

کلر موجود در آب استخرها بر قسمت های مختلف بدن تاثیر خواهد داشت که این اثرات در بدن هر شخص ممکن است به شکلی متفاوت خود را نشان دهند، اما در مجموع بیشترین عوارض ناشی از کلر آب استخر که در حدود 80% افراد مشاهده می‌شود به شرح زیرند؛

مضرات کلر استخر برای پوست

بلافاصله بعد از خروج از استخر پوست بیشتر افراد نرم و لطیف می‌شود که دلیل آن رطوبتی است که پوست دریافت کرده، اما پس از گذشت چند روز پوست خشک‌تر از حالت معمول خواهد شد و این حس به شما دست خواهد داد که هیچگونه چربی در پوستتان باقی نمانده است.

حال اگر شما پوست حساسی داشته باشید ممکن است به دلیل خشکی زیاد بعد از شنا دچار اگزما و بثورات پوستی شوید یا حتی در صورت حساسیت به کلر، در قسمت های مختلف بدن خود زخم های قارچی مشاهده کنید.

راهکار حل مشکل خشکی پوست بعد از شنا

برای این که بعد از شنا دچار خشکی پوست و زخم های پوستی نشوید حتما حتما بلافاصله پس از خروج از استخر دوش بگیرید و با شامپو بدن ها یا صابون های حاوی نرم کننده و گلیسیرین و روغن های طبیعی کل بدون خود را شستشو دهید تا اثرات کلر به طور کلی از پوست شما پاک شود.

اما تنها راهکار از بین بردن زخم ها، قارچ و اگزاماهای پوستی ناشی از شنا کردن و کلر موجود در آب استخر مراجعه به پزشک متخصص و مصرف پمادهای موضعی به تجویز اوست.

عوارض کلر استخر برای مو

کلر موجود در آب استخر همانطور که چربی پوست را از بین می‌برد، چربی مو را هم از بین برده و باعث خشک و شکننده شدن موهای شما می‌شود. این تاثیر بر موهای رنگ شده و به خصوص موهای بلوند بیشتر بوده و حتی ممکن است باعث تغییر در رنگ موهای رنگ شده نیز شود.

راهکار حل مشکل خشکی و شکنندگی موها بعد از شنا

عوارض کلر استخر برای مو زمانی بروز پیدا خواهند کرد که موهای شما در برخورد مستقیم آب استخر باشند، بنابراین اولین و آسان‌ترین راه حل جلوگیری از پیامدهای گفته شده این است که از کلاه شنا استفاده کنید.

حمام کردن و شستن موها با شامپو و نرم کننده مو نیز از دیگر راهکارهای جلوگیری از خشکی مو بعد از شنا کردن محسوب می‌شود. البته برای حل این مشکل روش های بسیاری وجود دارد که ما درباره تک تک آن ها مفصلا در مقاله “10 نکته مراقبت از مو در استخر برای همه شناگران” صحبت کرده ایم.

مضرات کلر برای ریه

کلر موجود در آب استخر و آب های لوله کشی آنقدر زیاد نیست که عوارضی برای ریه ها داشته باشد و فقط افراد مبتلا به بیماری های تنفسی در صورت ماندن بیش از حد در محیط استخر و داخل آب ممکن است به دلیل وجود کلر در فضا دچار تنگی نفس شوند.

راهکار آن هم این است که اگر بیماری زمینه‌ای ریوی دارید یا این که از تنگی نفس رنج می‌برید، در استخرهای رو باز شنا کنید یا این که بیشتر از 1 ساعت در استخرهای سرپوشیده نمانید و به محض احساس مشکل در تنفس خود استخر را ترک کنید.

عوارض کلر برای چشم ها

این مورد یکی از عوارض شایع کلر استخرها است که می‌توان گفت همه شناگران حداقل یکبار دچار آن شده اند. این عارضه در بیشتر افراد منجر به قرمزی و سوزش چشم ها می‌شود و در صورت زیاد ماندن در آب شاید به شکل درد چشم هم خود را نشان دهد.

راهکار رفع قرمزی و سوزش چشم ها بعد از شنا

اگر بعد از شنا کردن احساس سوزش و درد در چشمان خود داشتید می‌توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید و در هر چشم یک قطره از آن بچکانید تا چشمان شما را شستشو دهد و به سرعت درد و سوزش ناشی از کلر را رفع کند.

برای رفع قرمزی چشم هم استفاده از قطره توصیه می‌شود اما اگر هیچگونه درد و سوزشی نداشتید و فقط چشمانتان قرمز شده بودند، بهتر است چند ساعت صبر کنید تا رنگ چشمانتان به حالت عادی باز گردند.

در ضمن با استفاده از عینک شنا می‌توانید از بروز مشکلات گفته شده پیشگیری کنید، زیرا عینک های شنا اطراف چشم شما را می‌پوشانند و مانع از ورود آب به چشم ها می‌شوند.

عوارض کلر استخر برای کودکان

مشکلات و عوارض شمرده شده فقط مختص بزرگسالان نیستند و ممکن است در کودکان هم مشاهده شوند و چه بسا در کودکان پررنگ تر باشند! زیرا پوست و موهای کودکان حساس‌تر و لطیف‌تر هستند و به همین دلیل ممکن است در برخورد با کلر موجود در آب استخر سریع‌تر واکنش نشان دهند.

علاوه بر این بسیاری از کودکان در حین شنا کردن چون قادر به حبس نفس خود و هواگیری درست نیستند، زیر آب دهان خود را برای تنفس باز می‌کنند و همین باعث ورود آب به دهان و ریه های آن ها می‌شود.

وگرنه کلر استخر برای کودکان عوارض و پیامدهای جداگانه‌ای ندارد و فقط باعث خشکی پوست و مو، قرمزی چشم و سایر مشکلات گفته شده در آن ها می‌شود که نهایتا ظرف مدت 3 روز همه این مشکلات رفع خواهند شد.

پس اگر قصد دارید کودک خود در به کلاس آموزش شنا بفرستید و فقط بخاطر اخباری که درباره عوارض کلر استخر برای کودکان شنیده اید، مردد هستید و نگرانید که نکند سلامتی او به خطر بیفتد بهتر است نگرانی خود را کنار بگذارید و سریعا او را در کلاس های آموزش شنای مخصوص کودکان ثبت نام کنید.

نهایتا این که برای او مایو پوشیده، کلاه و عینک شنا تهیه کنید تا بدن او برخوردی با آب نداشته باشد!

 

عوارض کلر استخر برای کودکان

 

سخن پایانی

تمام عوارض کلر آب استخر و راهکارهای پیشگیری از آن ها را برشمردیم اما جالب است بدانید اگر کلر موجود در آب استخر به مقدار مجاز باشد هیچ یک از موارد گفته شده اتفاق نخواهد افتاد. کارشناسان مجموعه فراشنا با انجام آزمایشات مختلف و اندازه گیری دقیق کلر آب استخرهای مجموعه، محیطی سالم برای شما شنا دوستان عزیز فراهم کرده اند.

پس اگر می‌خواهید در استخرهای مجهز، سالم و بهداشتی شنا کردن را به شکل حرفه‌ای یاد بگیرید یا این که با انجام حرکات ایروبیک و بدنسازی در آب، بدنی سالم و خوش فرم داشته باشید و یا حتی از خدمات آب درمانی بهره‌مند شوید، همین حالا در یکی از دوره های مجموعه فراشنا ثبت نام نمایید.

 


در ادامه بخوانید: آموزش شنای زیر آبی


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]