تفاوت های شنا در محیط استخر و دریا و خطرات شنا کردن در دریا

شنا کردن یکی از تفریحات، مخصوصا در فصول گرم است و بسیاری از افراد به محض گرم شدن هوا شنا کردن در استخر را جزو اولویت ها و برنامه های هفتگی خود قرار می‌دهند که اتفاقا کار بسیار بسیار پسندیده ایست. اما متاسفانه برخی از افراد نیز هستند که به محض یادگیری شنا، فکر می‌کنند دیگر ماهر شده اند و می‌توانند در دریا شنا کنند! در حالی که شنا کردن در دریا فرق دارد و به این راحتی ها نیست، فقط یک لحظه غفلت در دریا کافیست تا اتفاقی که نباید، بیفتد و یک عمر پشیمانی باقی بماند.

تفاوت های شنا در محیط استخر و دریا موضوع مقاله امروز ماست، موضوعی که به جرات می‌توانم بگویم 80% افراد و شناگران از آن بی اطلاعند و همین بی اطلاعی آن ها را به کام مرگ می‌کشاند و آمار غرق شدگی در دریا را بالا می‌برد.

پس قبل از این که بخواهید در دریا شنا کنید حتما با دقت آنچه در ادامه خواهیم گفت را مطالعه کنید.

 

تفاوت های شنا در محیط استخر و دریا

 

تفاوت های شنا در محیط استخر و دریا

تاکنون راجع به خطرات شنا در دریا چیزی شنیده اید؟! به نظر شما چرا شنا در دریا خطرناک است؟!

بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال می‌گویند برای شناگر ماهر، محیط دریا و استخر فرقی ندارد چون قرار است یک سری تکنیک مشخص را اجرا کند. اگر در ذهن شما هم این پاسخ نقش بست باید بدانید که هنگام شنا کردن در دریا شرایطی بر شناگر عارض می‌شوند که ممکن است او را محدود کنند یا در یک لحظه در روند شنا کردن و هواگیری او اختلال ایجاد کرده و … .

این شرایط که به نوعی فرق بین شنا در استخر و دریا هم به حساب می‌آیند عبارتند از؛

عمق گول زننده دریا

شما وقتی به یک شهر ساحلی سفر می‌کنید آیا درباره عمق قسمت های مختلف دریای آن شهر تحقیق می‌کنید؟! مطمئنم که هرگز این کار را نکرده اید! بنابراین اکثر ما از عمق آب دریاها بی اطلاعیم و نهایتا با کمک تابلوهایی که خیلی کم و فقط در برخی مناطق نصب شده اند متوجه این مسئله می‌شویم.

حال این که حتی اعداد نوشته شده بر روی تابلوهای نشان دهنده عمق آب دریاها نیز تقریبی هستند و عمق تمام قسمت های آب را به طور دقیق نشان نمی‌دهند. در نتیجه کسی که در دریا شنا می‌کند عملا نمی‌داند که عمق آب چقدر است و با ذهنیتی که دارد وارد آب می‌شود و به دردسر می‌افتد.

از طرفی همانطور که می‌دانید در دریا آب مدام در حال رفت و آمد است و امواج زیر آب در حین حرکت مقداری از شن و ماسه کف دربا را با خود جابجا می‌کنند، در نتیجه امکان خالی شدن زیر پای شناگر و از بین رفتن تعادل او در این شرایط وجود دارد.

وجود جریان های شکافنده در دریا

هر شخصی که دریا را از نزدیک دیده و در ساحل قدم زده حتما با جریان شکافنده آشنایی دارد، منتهی بیشتر ما از نام علمی این جریان باخبر نیستیم و به همین خاطر فکر می‌کنیم این یک پدیده نادر است.

شما وقتی در دریا قدم می‌زنید بعد از این که امواج از زیر پاهایتان به سمت ساحل عبور می‌کنند و باز می‌گردند، احساس می‌کنید زیر پایتان خالی شده که البته این احساس واقعی است! چون وقتی آب دریا به سمت ساحل حرکت می‌کند مسلما بعد از مدتی باز می‌گردد و همین جریان رفت و برگشت باعث ایجاد آب راه هایی در قسمت کف دریا می‌شود که نمی‌توان مکان آن ها را شناسایی کرد و کاملا غیر قابل پیشبینی هستند.

امواج در این شکاف ها و آب راه های ایجاد شده با سرعت بسیار بالایی جریان می‌یابد که به آن جریان های شکافنده (Rip Currents) یا جریان مرگبار می‌گویند. سرعت این امواج اصلا با سرعت و قدرت شناگر قابل مقایسه نیست، یعنی شناگر هر چقدر هم که پرقدرت و ماهر باشد باز هم نمی‌تواند با این امواج مقابله کند و با هر بار رفت و برگشت آب بیشتر به سمت دریا کشیده شده و بازگشت به سمت ساحل برای او دشوارتر می‌شود.

امواج رو و زیر آب

در روزهای بادی وقتی که باد با سطح آب برخورد می‌کند، میان مولکول های آب و هوا اصطکاک ایجاد شده و در نتیجه این اصطکاک، امواج به وجود می‌آیند. اما در زیر آنچه ما از دریا می‌بینید نیز همیشه آب جریان دارد که با به وجود آمدن موج ها این جریان هم به شکل یک موج به سمت ساحل حرکت کرده و باز می‌گردد.

حال این که بیشتر شناگران فقط حواسشان به امواج روی آب است و از امواج زیر آب غافلند در حالی که امواج زیر آب بیشتر تعادل شناگر را بهم می‌زنند.

همان امواجی که روی آب تشکیل می‌شوند هم چون سرعت و قدرت بالایی دارند، حتی در صورتی که شناگر متوجه آن ها هم بشود باز ممکن است نتواند در برابر آن ها مقاومت کند و با این امواج، اختیار و تعادل خود را از دست بدهد.

موجودات آبی

همه ما می‌دانیم که آب های آزاد و دریاها زیستگاه موجودات گوناگون هستند، این موجودات به محض این که احساس خطر کنند قطعا از خودشان دفاع خواهند کرد و امکان دارد به شناگر آسیب بزنند. یا حتی امکان دارد به صورت یا دست و پای شناگر برخورد کنند و در هر صورت تعادل او را بهم می‌زنند.

البته این اتفاق یکی از اتفاقات بسیار نادر است چون اولا شناگران معمولا در متراژ های کوتاه و در فاصله کوتاه از ساحل شنا می‌کنند و تعداد موجودات دریایی در این مناطق آنقدر زیاد نیست، ثانیا این موجودات آنقدر بزرگ و پرقدرت نیستند که با برخورد با شناگر تعادل او را بهم بزنند اما با همه این تفاسیر باز هم احتمال این که چنین اتفاقی بیفتد وجود دارد و یکی از تفاوت های شنا در محیط استخر و دریا محسوب می‌شود.

موانع فیزیکی که در دریا وجود دارند

وجود صخره ها یا سنگ های بزرگ در داخل و اطراف دریاها و آب های آزاد امری انکار ناپذیر است، از طرفی شناگر نمی‌تواند به طور همزمان بر روی تکنیک های شنا تمرکز داشته باشد و مراقب این موانع هم باشد و در نتیجه امکان برخورد با این موانع و آسیب دیدن او وجود دارد.

از طرفی در بسیاری از مواقع دیده شده امواج با قدرت بالای خود شناگر را به صخره ها می‌کوبند و باعث آسیب دیدن قسمت های مختلف بدن و یا حتی مرگ او می‌شوند.

 

خطرات شنا کردن در دریا

 

شنا کردن در دریا ممنوع نیست!

اکنون شاید با مطالعه تفاوت شنا در دریا با استخر تصور کنید شنا کردن در دریا جزو ممنوعات است اما باید بدانید که این کار ممنوع نبوده و هرگز ممنوع نخواهد شد فقط شمایی که علاقمند به شنا کردن در دریا هستید باید موارد گفته شده را در نظر بگیرید و به نکات زیر توجه کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

✔ حتما در مناطقی از دریا که به عنوان منطقه مجاز برای شنا معرفی می‌شوند شنا کنید.

✔ در سواحلی که منجیان غریق در آنجا حضور دارند شنا کنید.

✔ پس از یادگیری شنا در حد مبتدی، در دوره های آموزش شنا در آب های آزاد شرکت کرده و شنا کردن در دریا را به شکل اصولی یاد بگیرید.

✔ ابتدا از امن بودن آب دریا مطمئن شوید و سپس در آن شنا کنید (مثلا در روزهای طوفانی که دریا مواج و ناایمن است شنا نکنید.)

✔ حتما قبل از شروع به شنا کردن، بدن و عضلاتتان را خوب گرم کنید.

✔ با دوستان خود و به صورت گروهی شنا کنید و حدالامکان از شنا کردن تکی در دریا بپرهیزید.

✔ پشت سر هم و در یک خط صاف شنا کنید چون در این حالت مقاومت آب کاهش می‌یابد.

✔ از هر دو طرف هواگیری کنید تا خسته نشوید.

✔ مقصد خود را از ابتدا مشخص کنید و رو به همان مقصد در مسیری مستقیم شنا کنید و توجه داشته باشید که از مسیر اصلی خارج نشوید چون دریا مثل استخر نیست که خط کشی و لاین بندی داشته باشد.

✔ از لباس ها و مایوهای مخصوص شنا در دریا که کل بدن را می‌پوشانند استفاده کنید.

✔ خوراک خوب همراه خود داشته باشید تا در صورت افت فشار و قند بتوانید از آن ها تغذیه کرده و انرژی خود را تمدید کنید.

نکته پایانی این که طبق قوانین فینا، رشته ورزشی شنا در آب های آزاد در مسافت های 5، 10 و 25 متر برگزار می‌شود پس بهتر است شما هم در این متراژها شنا کنید.

سخن پایانی

برای یادگیری شنا از مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانید در دوره های آموزش شنای مجموعه فراشنا شرکت کنید تا مربیان ما تمام تکنیک ها را به شما آموزش دهند و شما را به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل کنند. اما اگر شنا کردن را بلدید و به دنبال آموزش شنا در دریا و آب های آزاد هستید، از طریق راه های ارتباطی در نظر گرفته شده (واتساپ، اینستاگرام، تماس تلفنی) با کارشناسان فراشنا در ارتباط باشید تا راهنمایی‌تان کنند.


در ادامه بخوانید: تغذیه بعد از شنا برای لاغری | بعد از استخر چه بخوریم؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]