آیا شنا عضلات را سفت می‌کند؟

یکی از مشکلات رایج در کاهش وزن، شل شدن بدن است که تقریبا 80% افرادی که کاهش وزن داشته اند از آن رنج می‌برند. شما هم اگر جزو این افراد هستید و به دنبال راهی برای سفت شدن بدن و عضلات خود می‌گردید باید بدانید که ورزش کردن و در کنار آن داشتن تغذیه مناسب، تنها روش هایی هستند که در سفت شدن عضلات شما تاثیر خواهند داشت.ما در ادامه مطلب درباره سفت شدن بدن در شنا صحبت خواهیم کرد اما توضیحاتی هم درباره سایر راهکارهای رفع این مشکلات خواهیم داد تا به این ترتیب با استفاده از این روش ها بتوانید در کوتاه مدت به تناسب اندام برسید و دیگر از شل بودن بدنتان رنج نبرید

 

سفت شدن بدن در شنا

 

علل اصلی شل شدن اندام ها و عضلات بدن

اصلی‌ترین عامل برای شل شدن عضلات، ضعیف شدن آن ها است. اما چه عواملی باعث ضعف عضلات می‌شوند؟!

تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مثل کاهش وزن یکباره بدون ورزش و رژیم غذایی مناسب، افزایش سن، نداشتن تحرک، تجمع چربی، نداشتن تداوم در ورزش از جمله عواملی هستند که عضلات را تضعیف می‌کنند. ضعف عضلات نیز پس از مدتی، پوست بدن را شل می‌کند و همچنین مشکلاتی از قبیل ترک های پوستی و سلولیت ایجاد می‌کند که از بین بردن آن ها کار بسیار دشواریست.

راهکارهایی موثر برای سفت شدن بدن

همانطور که گفته شد ورزش مداوم و تغذیه درست دو روش اصلی برای رفع شل شدگی بدن به حساب می‌آیند. این حرف ممکن است باعث ایجاد این پرسش در ذهن شما شود که چه ورزشی انجام دهیم یا این که چه غذاهایی مصرف کنیم تا عضلاتی سفت داشته باشیم؟!

ورزش های مناسب برای سفت شدن بدن

همانطور که می‌دانید ورزش ها به دو گروه ورزش های هوازی و قدرتی تقسیم می‌شوند، به نظر شما کدام یک از این گروه ورزش ها می‌توانند مانع از شل شدگی بدن شوند و به سفت شدن بدن کمک کنند؟!

بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال، ورزش های قدرتی را انتخاب می‌کنند اما تیم فراشنا به ترتیب اولویت ورزش های زیر را برای سفت شدن بدن به شما پیشنهاد می‌کند؛

ورزش های هوازی

بله درست است شما برای داشتن عضلاتی سفت و خوش فرم باید ابتدا از ورزش های هوازی مثل دوو، پیاده روی، ایروبیک و … شروع کنید. زیرا همانطور که بالاتر گفتیم، یکی از دلایل شل شدن بازوها و ران ها بی تحرکی است که باعث تجمع چربی در این قسمت ها شده و با فشاری که به پوست وارد می‌کند منجر به شل شدن و افتادگی پوست بدن شما می‌شود.

بنابراین شما باید تحرک خود را نسبت به میزان کالری که در روز دریافت می‌کنید افزایش دهید، از طرفی بهترین ورزش ها برای افزایش کالری سوزی ورزش های هوازی هستند.

ورزش های قدرتی

ورزش های قدرتی با درگیر کردن عضلات شما باعث سفت شدن عضلات و تقویت آن ها می‌شوند. اجرای تمرینات قدرتی و استفاده از دمبل ها در کنار تمرینات هوازی، به شکل معجزه آسایی عضلات بدن را سفت می‌کنند. زیرا با انجام این تمرینات هوازی چربی های تجمع یافته در بدن شما شروع به سوختن و تبدیل شدن به انرژی می‌کنند و انجام تمرینات قدرتی در کنار آن ها آثار تجمع کوه های چربی را در بدن شما از بین می‌برند.

حالا اگر علت شل شدن بدن شما، کاهش وزن یکباره باشد امکان دارد مربی در برنامه شما تعداد تمرینات قدرتی و دفعات تکرار آن ها را بالاتر از تمرینات هوازی قرار دهد.

بهترین ورزش برای سفت شدن بدن

اکنون پرسشی که مطرح می‌شود این است که بهترین ورزش برای سفت شدن بدن کدام ورزش است؟! با توجه به مطالب گفته شده، ورزشی که هوازی و قدرتی باشد یعنی هم در زیر مجموعه ورزش های هوازی قرار بگیرد و هم جزو ورزش های قدرتی به حساب آید، بهترین ورزش برای سفت شدن بدن خواهد بود.

شنا یکی از ورزش هایی است که ویژگی های ورزش های هوازی و قدرتی را در کنار هم دارد و به این ترتیب به عنوان بهترین ورزش برای کاهش وزن، رسیدن به تناسب اندام، تقویت عضلات و سفت شدن بدن معرفی می‌شود.

فقط توجه داشته باشید که اگر به دنبال سفت شدن بدن با شنا هستید باید تحت نظر مربی ابتدا شنا کردن را بیاموزید و پس از آموزش شنا، مطابق با برنامه تمرینی که مربی بر اساس آناتومی بدن شما نوشته عمل کنید تا به نتیجه برسید.

حتی امکان دارد مربی، بدنسازی در آب یا ایروبیک در آب را به شما پیشنهاد دهد یا این که برنامه تلفیقی از این موارد و شنا برای شما بنویسد که در هر صورت باید به آن عمل کنید تا بدنی خوش فرم و عضلاتی قدرتمند و سفت داشته باشید.

 

تاثیر شنا بر عضلات بدن

 

رژیم غذایی مناسب برای سفت شدن بدن

سفت شدن بدن در شنا و با کمک این ورزش و سایر ورزش های هوازی و قدرتی زمانی سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد که شما در کنار آن، رژیم غذایی مناسبی هم داشته باشید. حالا منظور از رژیم غذایی مناسب این است که ابتدا میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید، یعنی متناسب با ورزشی که انجام می‌دهید کالری دریافت کنید. مثلا اگر هفته‌ای 3 روز برای شنا کردن به استخر می‌روید و هر بار 2 ساعت شنا می‌کنید، کالری دریافتی خود را طوری تنظیم کنید که بیش از حد لازم نباشد. زیرا در این صورت میزان اضافی به عنوان بافت های چربی در بدن ذخیره خواهد شد و این خود عاملی برای شل شدن و افتادگی پوست است.

علاوه بر این باید میزان پروتئین دریافتی خود را چندین برابر افزایش دهید، زیرا پروتئین ها یکی از مواد اصلی هستند که به سفت شدن عضلات کمک می‌کنند و نقش مهمی در عضله سازی دارند. به همین دلیل هم اکثر متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، به افرادی که به دنبال داشتن عضلاتی خوش فرم هستند توصیه می‌کنند که به ازای هر یک کیلوگرم وزن بدن، در روز یک گرم پروتئین دریافت کنند.

سینه مرغ، سفیده تخم مرغ، سویا و حبوبات از جمله مواد غذایی سرشار از پروتئین محسوب می‌شوند که می‌توانید در وعده های غذایی خود از آن ها استفاده کنید.

بررسی روند و چگونگی سفت شدن بدن در شنا

جالب است بدانید آب، فشاری حدود 12 برابر فشار هوا دارد و به این ترتیب زمانی که شما یک حرکت را در آب اجرا می‌کنید، انگار که همان حرکت را با یک وزنه 12 کیلوگرمی در خشکی انجام می‌دهید. استفاده از وزنه نیز مسلما با فشاری که به عضلات وارد می‌کند پس از مدتی بافت های چربی را به عضله تبدیل کرده و در نتیجه باعث سفت شدن بدن می‌شود.

بنابراین یکی از دلایلی که سبب شده تا شنا در لیست ورزش های قدرتی قرار بگیرد، همین مورد است. چرا که تاثیر شنا بر عضلات بدن برابر با تاثیر ورزش های قدرتی مثل بدنسازی بر عضلات است و چه بسا در برخی موارد این تاثیر بیشتر هم باشد.

حالا تصور کنید زمانی که شنا می‌کنید و در آب با هدفی مشخص و با تمرکز دست و پا می‌زنید چه اتفاقی در بدنتان رخ می‌دهد! پس شنا کردن در اصل به این دلیل است که منجر به سفت شدن بدن و رفع شل شدگی اندام های مختلف می‌شود.

سخن پایانی

شما قطعا از شنا کردن هدفی مشخص دارید که این هدف یا کاهش وزن است، یا سفت شدن بدن یا هر دوی آن ها در کنار یکدیگر. اما فراموش نکنید که رسیدن به این هدف ممکن نخواهد بود مگر با داشتن استراتژی مشخص که همان برنامه تمرینی نوشته شده توسط مربی مجرب و متخصص است.

بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن یا سفت شدن بدن در شنا هستید، همین حالا در یکی از دوره های آموزش شنا یا ایروبیک در آب و بدنسازی در آب مجموعه فراشنا ثبت نام نمایید. همچنین اگر می‌خواهید قبل از ثبت نام، از فردی متخصص مشورت و راهنمایی بگیرید از طریق راه های ارتباطی در نظر گرفته شده با کارشناسان فراشنا ارتباط بگیرید و در نهایت با خیالی آسوده در دوره معرفی شده از طرف ایشان ثبت نام کنید.

 


در ادامه بخوانید: گرفتگی عضلات در شنا ⚡️ راهکار های طلایی آن


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]