ترس از آب و شنا کردن و راهکارهای غلبه بر آن

 

ترس از آب یکی از عوامل رایج بازدارنده بیشتر افراد از شنا کردن و آموزش شنا است، شاید خود شما هم به همین دلیل به دنبال یادگرفتن ترفندها و تکنیک های شنا نمی‌روید و از شنا کردن گریزانید، اما تا کی؟!

شنا کردن یکی از لذت بخش ترین ورزش ها است که هم برای جسم شما فواید بسیار دارد و هم این که از لحاظ روحی استرس و اضطراب‌تان را کاهش داده و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد، پس بهتر است به دنبال روش های مقابله و از بین بردن ترس از آب باشید تا بتوانید از لذت این ورزش بهره‌مند شوید.

در ادامه درباره راهکارهای ترس از آب در کودکان و بزرگسالان صحبت خواهیم کرد، بنابراین انتظار می‌رود با مطالعه ادامه مطلب حداقل با راه های غلبه بر ترس از آب در شنا آشنا شوید و با بکارگیری آن ها بتوانید ترس و فوبیای خود یا اطرافیانتان را به طور کامل از بین ببرید.

ترس از آب یا Aquaphobia و روش های درمان آن

 

ترس از آب یا Aquaphobia چیست؟

پیش از بیان راه های مقابله با ترس از آب و شنا کردن در استخر و دریا، ابتدا باید بفهمیم این ترس چیست و چه علائمی دارد؟!

آکوافوبیا یکی از انواع فوبیاها محسوب می‌شود و کنترل آن از دست فرد خارج است، پس اگر کودک یا هر شخص دیگری در اطراف شما این ترس و فوبیا را دارد هرگز او را مسخره نکنید! این نوع ترس نیز مانند سایر انواع ترس مثل ترس از تاریکی و … در افراد شدت متفاوتی دارد به طوری که برخی فقط از استخر و شنا کردن می‌ترسند، اما برخی دیگر حتی از دوش آب هم می‌ترسند که این در کودکان بسیار شایع است.

این فوبیا باعث می‌شود تا فرد از موقعیت هایی که دارای آب هستند دوری کند، مثلا فردی که دچار آب هراسی است و از آب استخر می‌ترسد هرگز در موقعیت ها و اماکنی که استخر دارند قرار نمی‌گیرد یا اگر شدت ترس او کم باشد، فقط در موقعیت هایی که می‌داند احتمال دارد در معرض اصرار دیگران مبنی بر شنا کردن قرار بگیرد حاضر نمی‌شود.

علائم آکوافوبیا در افراد نیز به شدت آب هراسی آن ها بستگی دارد، مثلا ممکن است شما که از آب می‌ترسید نهایتا در مواجهه با موقعیت هایی که احساس خطر می‌کنید، تمرکز حواس خود را از دست بدهید یا دچار تپش قلب شوید در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به این فوبیا حتی دچار غش می‌شوند.

علل ترس از آب در شنا

Aquaphobia یا هراس از آب علل متعددی می‌تواند داشته باشد اما نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که در بیشتر مواقع یکی از دلایل زیر باعث ایجاد ترس از شنا کردن و آب در افراد شده است؛

ترس از غرق شدن در آب

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل ترس از آب در بزرگسالان و کودکان، ترس از غرق شدن است که به صورت ژنتیکی یا غریزی در همه افراد وجود دارد. به عبارت دیگر همه ما زمانی که می‌خواهیم در آب استخر یا دریا شنا کنیم، امکان دارد بابت غرق شدن در آب کمی ترس و استرس داشته باشیم منتهی میزان این ترس در هر یک از ما متفاوت است و همین باعث می‌شود تا برخی به این ترس خود غلبه کنند و برخی دیگر به خاطر آن به طور کلی شنا کردن را کنار بگذارند.

تجربه های ناخوشایند

دومین گروه از افراد از ابتدا هراس از آب یا آکوافوبیا نداشتند و حتی گاها مشاهده می‌شود که شناگران ماهری هم بوده اند اما یک اتفاق ناگوار برای خود یا اطرافیانشان باعث شده تا اکنون دچار این فوبیا شوند. شاید دلیل شما برای ترسی که دارید هم همین باشد، مثلا در کودکی تا مرز غرق شدن در آب رفته اید و از آن پس دچار این مشکل شده و هنوز هم موفق به درمان آن نشده اید.

تاثیرپذیری از اطرافیان

سومین دلیل ترس از آب نه ارتباطی به غریزه فرد دارد و نه ریشه در خاطرات تلخ او، بلکه فقط به دلیل تاثیر رفتارهای اطرافیان اوست. برای درک بهتر این مورد تصور کنید که شما هیچ ترسی از آب و شنا کردن ندارید اما زمانی که می‌خواهید شنا کنید مادر یا یکی از اطرافیانتان که به این ترس مبتلاس آنقدر به شما استرس می‌دهد که ناخودآگاه شما را از این عمل باز می‌دارد.

این رفتارها به مرور زمان و با تکرار، فوبیای آب را در فرد پرورش می‌دهند و او را به نقطه‌ای می‌رسانند که به طور کلی ورزش شنا را که شاید یک روز یکی از ورزش های مورد علاقه‌اش بوده را کنار بگذارد.

روش های مقابله و از بین بردن ترس از آب

فرقی ندارد شما بنا به کدام یک از دلایل گفته شده دچار ترس از آب شده اید در هر صورت با روش های زیر می‌توانید ترس خود را درمان کنید؛

کمک گرفتن از یک روانشناس

اولین و اصلی‌ترین راه برای درمان تمام ترس ها، مراجعه به یک روانشناس و کمک گرفتن از اوست. روانشناس پس از بررسی علت ترس شما و شدت آن با روش های ثابت شده در علم پزشکی از جمله هیپنوتیزم، درمان شناختی – رفتاری و … این مشکل را از ریشه حل خواهد کرد.

البته توجه داشته باشید که ترس از آب در کودکان یا ترس هایی که مانع از قرار گرفتن شما در موقعیت دارای آب نمی‌شوند و فقط کمی استرس و اضطراب برایتان دارند، آنقدر حاد نیستند که بخواهید برای غلبه بر آن ها به روانشناس مراجعه کنید.

روش درمانی مواجهه درمانی

روش قبلی که برای درمان ترس از آب گفته شد بیشتر برای افرادی که دچار فوبیای حاد هستند مناسب است، اما اگر میزان هراس از آب شما در آن حد نیست ما روش درمانی مواجهه درمانی را بهتان پیشنهاد می‌کنیم که اتفاقا در بسیاری از افراد تاثیر سریع و خوبی هم داشته است.

به طور مثال اگر ترس شما فقط از آب استخر و شنا کردن است، می‌توانید هفته ای حداقل 3 بار به استخر بروید و شنا کنید و این کار را آنقدر تکرار کنید که برای همیشه ترسی که از آب دارید درمان شود. فقط حتما تحت نظر یک مربی و در استخرهایی که نجات غریق دارند این کار را انجام دهید و تا زمانی که در شنا کردن حرفه‌ای نشده اید هرگز در استخرهای خصوصی شنا نکنید.

مدیتیشن و آرام سازی

در کنار روش درمانی مواجهه درمانی می‌توانید از مدیتیشن هم استفاده کنید تا بهتر و سریع‌تر نتیجه بگیرید، البته نه فقط مدیتیشن بلکه تمام ورزش های ذهنی مثل یوگا نیز برای درمان ترس از آب و شنا کردن مفید خواهند بود.

برای آرام کردن خودتان و غلبه بر ترسی که دارید باید در موقعیت هایی که استرس می‌گیرید، چند نفس عمیق بکشید و مدام تکرار کنید که قرار است در استخر تحت نظر یک مربی مجرب شنا کنید و او مراقب شماست پس هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و اصلا دلیلی برای ترس وجود ندارد.

 

روش های مقابله و از بین بردن ترس از آب در کودکان و بزرگسالان

 

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم پس از بیان دلایل آکوافوبیا یا هراس از آب، درباره روش های مقابله و از بین بردن ترس از آب صحبت کنیم تا شما عزیزان بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. اما برای درمان بهتر این ترس بهتر است از مربیان مجرب مجموعه فراشنا کمک بگیرید چرا که مربیان ما در زمینه درمان ترس از آب در شناگران مبتدی تخصص و تجربه بالایی دارند و قطعا با روش های نوینی که آموزش دیده اند در این مسیر شما را همراهی خواهند کرد.

پس از درمان ترس از آب و شنا کردن نیز توصیه می‌کنیم حتما در دوره آموزش شنای مورد علاقه خود در فراشنا ثبت نام کنید و تا شنا کردن را به صورت حرفه‌ای بیاموزید و از انجام آن لذت ببرید.

 


در ادامه بخوانید: آب درمانی یا هیدروتراپی چیست ؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]