تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب را نادیده نگیرید!

شنا کردن یکی از 4 ورزش اصلی است که در اسلام شدیدا به آن توصیه شده است، از همین رو می‌توان به فواید بسیاری که این ورزش برای بدن انسان دارد پی برد. احتمالا بیشتر شما عزیزان با این فواید و تاثیرات شنا بر سلامتی آشنایی داریم، اما با این حال ما در این مقاله از سری مقالات فراشنا به بررسی فواید ورزش شنا و مخصوصا تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب خواهیم پرداخت.

پس اگر به دنبال آموزش شنا هستید و دوست دارید به عنوان یک ورزش ثابت آن را دنبال کنید اما به یک انگیزه نیاز دارید، حتما تا انتهای مطلب با فراشنا همراه باشید.

12 فایده مهم شنا بر بدن انسان

قبل از این این که به تاثیرات ورزش شنا به تک تک اعضای بدن مثل قلب و عضلات و … بپردازیم و فواید این ورزش را در بهبود انواع بیماری ها برشماریم لازم دیدیم درباره مهمترین فواید شنا صحبت کنیم تا شما در ابتدای کار بدانید اصلا چرا همه پزشکان و مربیان ورزشی و حتی بزرگان دین اسلام انقدر به این ورزش تاکید دارند و همه را به انجام آن تشویق می‌کنند.

فواید شنا بر بدن انسان عبارتند از؛

  • باعث افزایش آدرنالین می‌شود
  • تک تک عضلات را درگیر کرده و تقویت می‌کند
  • استقامت بدن را افزایش می‌دهد
  • تاثیر شگرفی بر سلامت قلب دارد
  • باعث بهبود مشکلاتی مثل آرتروز و مشکلات مشابه می‌شود
  • مشکلات تنفسی را بهبود می‌بخشد
  • با افزایش متابولیسم بدن و کالری سوزی باعث تناسب اندام می‌شود
  • به داشتن خوابی بهتر کمک می‌کند
  • باعث آرامش اعصاب شده و آرامش روان را برای انسان به ارمغان می‌آورد
  • استرس را کاهش می‌دهد
  • باعث راحتی زایمان زنان باردار می‌شود
  • بر رشد عقل جنین تاثیر دارد
  • فشار خون را مخصوصا در افراد بالای 50 سال کاهش می‌دهد

در کنار تمام فواید و مزایای گفته شده، شنا یک سرگرمی مفرح است که هنگام انجام آن شما برای چند ساعت هم که شده از زندگی روزمره و دشواری های آن جدا می‌شوید و فقط و فقط به خود و بدنتان اهمیت می‌دهید و این واقعا لذت بخش است.

فواید شنا کردن برای بانوان و آقایان

 

بررسی تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب

شنا کردن یک ورزش هوازی است و همانطور که می‌دانید ورزش های هوازی تاثیر زیادی بر سلامت قلب دارند. تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب و عضلات یک دلیل اصلی دارد آن هم این که؛ قلب شما در حین انجام این ورزش بیش از حد معمول فعالیت می‌کند و به عبارتی ضربان قلبتان افزایش می‌یابد. پس از اتمام ورزش و در حال استراحت نیز ضربان قلب به پایین‌تر از حد نرمال می‌رسد و همین باعث می‌شود تا قلب خارج از حالت طبیعی فعالیت کند و به این ترتیب احتمال ابتلای شما به بیماری های قلبی به میزان چشمگیری کاهش یابد.

از دیگر فواید شنا برای قلب شناگران تاثیر و فایده غیر مستقیم این ورزش بر قلب است، به عبارت دیگر ورزش شنا روند تنفسی شما را بهبود می‌بخشد و به عملکرد ریه ها کمک می‌کند، از طرفی همانطور که می‌دانید تنفس خوب تاثیر زیادی بر سلامت قلب خواهد داشت.

بررسی تاثیر شنا بر فشار خون

یکی دیگر از فواید بسیار مهم ورزش شنا، تاثیر آن بر کاهش فشار خون می‌باشد که طی تحقیقات علمی انجام شده توسط محققان دانشگاه تگزاس ثابت شده است. شنا کردن در اصل با بهبود کارایی عروق نه تنها فشار خون بلکه کلسترول و قند خون را نیز به شکل معجزه آسایی کاهش می‌دهد و از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت پیشگیری می‌کند.

نکته مهم در رابطه با تاثیر شنا بر فشار خون این که؛ شنا کردن بر جلوگیری از افزایش فشار خون افرادی که در مرز قرار دارند تاثیر می‌گذارد وگرنه این امر مسلمی است که فرد مبتلا به بیماری فشار خون بالا که فقط با دارو بیماری خود را کنترل می‌کند، هرگز با شنا کردن به طور کلی از شر این بیماری خلاص نخواهد شد.

پس اگر به تازگی فشار خون، قند خون یا کلسترول خون شما افزایش یافته و پزشکان هشدار داده اند که اگر پیشگیری نکنید ممکن است سلامتی‌تان به خطر بیفتد می‌توانید شنا کردن را شروع کنید و همزمان با رعایت رژیم غذایی، خودتان را نجات دهید.

اثر ورزش شنا بر عضلات چیست؟

تاثیر ورزش شنا بر عضلات بر هیچکس پوشیده نیست و هر فردی که حتی به این ورزش علاقه ندارد هم حداقل از اثر شنا کردن بر عضلات مطلع است. اما به نظر شما اثر ورزش شنا بر عضلات چیست؟!

در حین شنا کردن بیشتر عضلات بدن درگیرند و در نتیجه این عضلات در طی انجام این ورزش در طولانی مدت تقویت می‌شوند و شما به وضوح شاهد عضلانی شدن اندام های خود و خوش فرم شدن عضلات سه سر ران و بازوهایتان خواهید بود.

در کنار خوش فرم شدن عضلات، شنا کردن تناسب اندام را هم به شما هدیه می‌دهد زیرا در 1 ساعت شنا بدن شما حدود 500 کالری می‌سوزاند و اگر شنا به صورت حرفه‌ای و قدرتی انجام شود این میزان کالری به 720 کالری افزایش می‌یابد. حال تصور کنید اگر هفته‌ای دو یا سه بار به شکل حرفه‌ای شنا کنید چه اتفاقی در بدن شما رخ خواهد داد!

تاثیر ورزش شنا بر بیماری ها و بهبود آن ها

اگر با بیماری هایی مثل دیسک کمر و دیسک گردن یا دیگر بیماری های مرتبط با ستون فقرات، دست و پنجه نرم می‌کنید حتما برای معالجه به پزشکان متخصص مراجعه کرده اید و صد در صد ایشان شنا را به شما توصیه کرده اند.

ورزش شنا تقریبا برای هر بیماری مفید است مگر بیماری هایی که بهبود آن ها در عدم تماس بدن با آب باشد. حتی بسیاری از پزشکان به سالمندانی که شنا کردن بلد نیستند، راه رفتن در آب ولرم رو به گرم استخر را پیشنهاد می‌دهند حالا شما کمی فکر کنید تا متوجه شوید که وقتی راه رفتن در آب انقدر موثر است، شنا کردن چه تاثیری می‌تواند در کاهش درد و بهبود بیماریتان داشته باشد!

فراشنا به شما عزیزانی که شنا کردن بلد نیستید، ایروبیک در آب را پیشنهاد می‌کند که هم به کاهش وزنتان کمک می‌کند و هم این که دردهای کمر و گردن و … شما را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. در دوره ایروبیک در آب مجموعه فراشنا شما تحت نظر یک مربی مجرب حرکات را انجام خواهید داد و پس از مدتی کوتاه درصد زیادی از سلامتی از دست رفته خود را بدست خواهید آورد.

 

تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب و بهبود بیماری ها

 

سخن پایانی

حالا که با تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب و دیگر فواید شگفت انگیز این ورزش آشنا شدید، به نظرتان وقت آن نرسیده که برای سلامتی خودتان هم که شده شنا کردن را به صورت حرفه‌ای آغاز کنید؟!

اگر پاسختان به پرسش بالا مثبت است همین حالا در یکی از دوره های آموزش شنا یا ایروبیک در آب و دیگر دوره های مجموعه فراشنا ثبت نام کنید و وارد راه سلامتی شوید.

 


در ادامه بخوانید: جلسه اول شنا چه کاری باید انجام بدیم؟


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]