تاثیر شنا کردن بر لاغری | چطور با شنا کردن به تناسب اندام برسیم؟

 

شنا کردن فواید بسیاری دارد و هر شخصی برای بهره‌مندی از یک یا چند مورد از این فواید به این ورزش روی می‌آورد، اما جالب است بدانید درصد زیادی از افراد و به خصوص خانم ها برای لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام این ورزش را انتخاب می‌کنند!
بنابراین به جرات می‌توان گفت یکی از عوامل مهمی که باعث گرایش بیشتر افراد به ورزش شنا می‌شود، تاثیر شنا کردن بر لاغری است. قطعا شما هم در حال حاضر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان تاثیر شنا بر تناسب اندام هستید که اکنون به این صفحه از وب سایت فراشنا رسیده اید، پس تا انتها با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توان با شنا کردن به بهترین و ایده آل‌ترین اندام رسید.

 

 

تاثیر شنا کردن بر لاغری و تناسب اندام

 

ورزش شنا را انتخاب کنید و با یک تیر چند نشان بزنید!

این روزها مربیان ورزشی و پزشکان، ما را به شنا کردن دعوت می‌کنند زیرا این ورزش نه تنها باعث چربی سوزی شده و پس از مدت زمانی کوتاه تناسب اندام را به شما هدیه می‌دهد بلکه عضلات شما را نیز تقویت کرده و درد های مفصلی و عضلانی شما را به حداقل می‌رساند.
از طرفی شنا کردن تنها ورزشی است که روند کاهش وزن را تسریع می‌بخشد بدون این که آسیبی به بدن وارد کند (البته در صورت اجرای درست حرکات). همچنین با انتخاب این ورزش در کنار کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، چربی و قند و فشار خون شما به شکل معجزه آسایی در حالت نرمال قرار می‌گیرد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز در شما کاهش می‌یابد.
اکنون موارد گفته شده را در کنار فواید روحی و روانی شنا کردن قرار دهید تا متوجه شوید که با انتخاب این ورزش برای لاغری، چه فواید دیگری نسیبتان خواهد شد.

 

یک ساعت شنا کنید و 400 تا 700 کالری بسوزانید

جالب است بدانید کالری که بدن شما در 1 ساعت شنا کردن میسوزاند، با کالری که ورزش های سنگین مثل پاورلیفتینگ و بادی بیلدینگ میسوزانند برابر است. در حالی که احساس خستگی و گرفتگی و درد عضلات در پاور لیفتینگ و بادی بیلدینگ اصلا قابل مقایسه با شنا نیست.
شما بسته به نوع شنایی که انتخاب می‌کنید و همچنین سرعت و قدرتی که برای اجرای حرکات آن صرف می‌کنید در یک ساعت حدود 400 تا 700 کالری دفع خواهید کرد، که اگر وزن سنگین‌تری داشته باشید این میزان کالری بیشتر هم خواهد شد.
نکته جالب توجه این که با انتخاب ورزش هایی مثل ایروبیک در آب یا بدنسازی در آب، میزان کالری سوزی شما دو برابر خواهد شد. البته هنگام اجرای حرکات ایروبیک در آب، دیگر شنا نمی‌کنید پس مسلما انرژی شما صرف انجام حرکات ایروبیک می‌شود نه اجرای تکنیک های شنا اما مقاومت و فشار آب همچنان وجود دارد و همین سبب افزایش کالری سوزی خواهد شد.
از طرفی فشاری که انجام تمرینات ایروبیک و بدن سازی به مفاصل وارد می‌کنند اگر در آب انجام شوند 85% کاهش خواهند یافت و بالطبع با کاهش فشار وارده، احتمال آسیب رسیدن به مفاصل نیز کاهش خواهد یافت.

بهترین نوع شنا برای لاغری و تناسب اندام

اکنون که اطلاعاتی درباره تاثیر شنا بر تناسب اندام و کاهش وزن کسب کردید، شاید این پرسش در ذهنتان شکل گرفته باشد که آیا تاثیر شنا کردن بر لاغری فقط مختص یکی از انواع شنا است یا نه با انتخاب هر شاخه از این ورزش می‌توان به تناسب اندام رسید؟!
در پاسخ به این پرسش باید گفت: طبق نظر مربیان، ورزش شنا تاثیر کلی بر کاهش وزن دارد یعنی فرقی نمی‌کند شما کدام یک از انواع شنا را انتخاب کنید در هر صورت از تاثیر آن بر لاغری بهره‌مند خواهید شد. منتهی مربیان فراشنا ابتدا بدن شما را از هر نظر آنالیز می‌کنند و بر اساس این که توده چربی در کدام قسمت از بدن شما بیشتر است و کدام قسمت باید سریع‌تر لاغر شود یا این که کدام یک از عضلاتتان نیاز به تقویت دارد و موارد این چنینی، بهترین نوع شنا برای لاغری را به شما پیشنهاد می‌دهند تا بیشترین تاثیر را ببینید.

با شنا کردن بیشتر کدام قسمت از بدن لاغر می‌شود؟

یکی دیگر از سوالات متداولی که از جانب شناگرانی که با هدف کاهش وزن و لاغری این ورزش را انتخاب کرده اند، مطرح می‌شود این است که با شنا کردن کدام قسمت از بدن بیشتر لاغر می‌شود؟!
برای پاسخ به این سوال بهتر است یک بررسی کلی در رابطه با تاثیر ورزش شنا بر اندام های بدن داشته باشیم، پس اگر پرسش گفته شده سوال شما هم هست حتما این بخش را با دقت مطالعه کنید.

تاثیر شنا در لاغری شکم و پهلو

درباره تاثیر شنا در لاغری شکم و پهلو باید گفت، شنا یک ورزش هوازی محسوب می‌شود و همانطور که می‌دانید ورزش های هوازی در صورتی که به صورت مداوم تکرار شوند موجب کاهش چربی های دور شکم می‌شوند. پس شما اگر حداقل 3 روز در هفته و هربار به مدت حداقل 1 ساعت به شکل حرفه‌ای شنا کنید و در کنار آن رژیم غذایی خود را نیز رعایت کنید، پس از گذشت چند ماه شاهد لاغری و کاهش سایز شکم و پهلوهایتان خواهید بود.

تاثیر شنا در لاغری اندام های سه سر بازو و سرشانه

دست های شما در حین شنا کردن مدام در حرکت اند و به این ترتیب عضلات سه سر بازو و همچنین سر شانه های شما درگیر خواهند بود، بنابراین پس از گذشت مدتی کوتاه به وضوح شاهد تغییرات این قسمت از بدن خود خواهید بود.
فرقی ندارد شما کدام یک از انواع شنا را انتخاب کنید و ادامه دهید، در هر صورت تاثیر این ورزش را مشاهده خواهید کرد و در همان ماه های اول شاهد سفت شدن عضلات جلو بازو و پشت بازوی خود خواهید بود.

تاثیر شنا در لاغری اندام های سه سر ران و ساق پا

حرکت پا مهمترین حرکت در شنا است، بنابراین قطعا اندام های چهار سر ران و ساق پای شما نیز در این ورزش درگیر خواهند بود و به این ترتیب شما کاهش وزن و عضلانی شدن این قسمت از بدن خود را با شنا کردن مداوم، مشاهده خواهید کرد.
البته تاثیر هر یک از انواع شنا بر لاغر و عضلانی شدن پاها متفاوت است زیرا پاها در هر شنا به شکلی متفاوت حرکت می‌کنند و شما مثلا در شنای قورباغه یک سری تکنیک حرکت پا اجرا می‌کنید و در شنای پروانه تکنیک های دیگری را بکار می‌برید، در نتیجه ممکن است شنای پروانه بیشتر روی ساق پاها تاثیر داشته باشد و شنای قورباغه بر روی عضلات باسن و ران.

 

برنامه تمرینی شنا برای لاغری

 

افزایش تاثیر شنا کردن بر لاغری با برنامه تمرینی

برای نتیجه گیری بهتر و کاهش وزن سریع‌تر با ورزش شنا باید به یک برنامه تمرینی عمل کنید و با آن پیش روید، دقیقا مثل سایر ورزش ها! البته حتی اگر برنامه خاصی نداشته باشید هم فقط با شنا کردن و اجرای تکنیک های دست و پا، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد منتهی با وجود برنامه این تاثیر بیشتر خواهد شد.
برنامه تمرینی شنا برای لاغری معمولا متناسب با آناتومی بدن هر شخص نوشته می‌شود اما هر برنامه شامل سه مرحله است که عبارتند از؛

گرم کردن

برای گرم کردن بدن در شنا شما ابتدا باید بیرون از آب حرکات کششی و جنبشی انجام دهید و سپس وارد آب شده و حدود 200 تا 800 متر با سرعتی متوسط بدون این که فشاری به عضلاتتان وارد شود شنا کنید.
نکته: در گرم کردن بیرون از آب، حرکات کششی باید برای تمام قسمت های بدن انجام شوند زیرا در شنا کل بدن شما درگیر خواهد بود.

برنامه تمرینی اصلی

بعد از این که تمام قسمت های بدن شما کامل گرم شدند، می‌توانید برنامه اصلی را شروع کنید. حتی اگر برنامه تمرینی خاصی هم ندارید، حتما اول گرم کرده و سپس تکنیک های مربوط به یک شنا مثل شنای کرال سینه را اجرا کنید.

سرد کردن

برای سرد کردن بدن هم دقیقا مثل مرحله گرم کردن، چند متری با سرعت آرام شنا کنید و سپس از آب بیرون آمده و با حرکات کششی تمام عضلات خود را سرد کنید.

سخن پایانی

برای این که بتوانید با شنا کردن لاغر شوید و به تناسب اندام برسید باید حداقل یکی از انواع شنا را به شکل حرفه‌ای بلد باشید، وگرنه با راه رفتن در آب و … کاهش وزن نخواهید داشت.
برای آموزش کامل شنا از مبتدی تا حرفه‌ای فقط کافیست در دوره های آموزشی فراشنا شرکت کنید، اما اگر علاقه‌ای به یادگیری تکنیک های شنا ندارید می‌توانید در دوره های ایروبیک در آب یا بدنسازی در آب این مجموعه ثبت نام نمایید.

 


در ادامه بخوانید : بهترین ورزش برای بانوان


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]