چرا باید در استخر مایو بپوشیم؟

پوشیدن مایو در استخر یکی از قوانین است، یعنی شما هر بار که بخواهید در استخرهای عمومی شنا کنید حتما باید مایو بپوشید در غیر این صورت اجازه ورود به آب به شما داده نمی‌شود. اما به نظر شما چرا باید در استخر مایو بپوشیم؟! اصلا چرا پوشیدن مایو یک قانون است و همه شناگران فارغ از جنسیتی که دارند باید این لباس را بپوشند تا بتوانند در استخرهای عمومی شنا کنند؟!

اگر برایتان جالب است که پاسخ این سوالات را بگیرید با فراشنا همراه باشید.

 

چرا باید در استخر مایو بپوشیم؟

 

مایو چیست؟

مایو نوعی لباس و پوشش است که فقط هنگام شنا کردن می‌توان آن را پوشید، حال فرقی ندارد بخواهید در استخر شنا کنید یا در دریا و … در هر صورت پوشیدن مایو یکی از مقدمات شنا کردن است. این لباس چون قرار است دائما با آب برخورد داشته باشد از پارچه های تولید شده از الیاف مصنوعی دوخته می‌شود تا به این ترتیب هم طول عمر بیشتری داشته باشد، هم مانع از برخورد آب با اندام های شخصی و بروز بیماری های عفونی شود و هم این که اندام های شخصی شما را از دید دیگران پنهان کند.

انواع مایو های مردانه و زنانه

در حال حاضر مایوها در مدل های متنوع تولید می‌شوند تا شما بتوانید هر مدلی که دوست دارید را خریداری نمایید و با پوشیدن آن از شنا کردن لذت ببرید.

پیش از پاسخ دادن به این سوال که چرا باید در استخر مایو بپوشیم؟ بهتر است با انواع مایو آشنا شوید، در همین راستا ما در ادامه به معرفی انواع مایو خواهیم پرداخت؛

مایوهای مردانه

مایوهای مردانه تنوع چندانی ندارند و به صورت شلوارک کشی رکابی یا پادار تولید می‌شوند که معمولا مدل های پا دار آن ها محبوبیت بیشتری دارند چون راحت‌تر هستند و امکان شنا کردن راحت را برای شما فراهم می‌کنند. این مدل مایوها در سایز بندی ها و رنگ بندی های مختلف در بازار موجودند که شما می‌توانید مطابق با سلیقه خود یکی از انواع آن ها را خریداری نمایید.

البته یک مدل مایو مردانه نیز وجود دارد که تمام بدن را می‌پوشاند و مثل لباس غواصی است اما خب استفاده چندانی ندارد و اکثرا افرادی با پوست حساس یا کسانی که بیماری های پوستی دارند از آن ها استفاده می‌کنند تا پوستشان با آب برخورد نداشته باشد.

مایوهای زنانه

مایوهای زنانه نسبت به مایوهای مردانه تنوع بیشتری دارند و نه فقط از لحاظ سایز و رنگ بلکه از نظر مدل هم در انواع مختلف تولید می‌شوند که این مدل ها عبارتند از؛

مایو ساده

مایوهای ساده یکی از محبوب‌ترین مایوها هستند که شباهت زیادی به بادی و تنها تفاوتشان با بادی ها در جنس آن ها است. این مدل مایوها تقریبا تمام بدن بجز پاها و دست ها را می‌پوشانند و از برخورد نقاط حساس بدن شما با آب استخر جلوگیری می‌کنند.

مایو دو تکه (بیکینی)

مایوهای دو تکه نیز بعد از مایوهای ساده، جایگاه دوم را در محبوبیت میان بانوان به خود اختصاص می‌دهند منتهی این مدل ها برای استفاده در ساحل و شنا در دریا مناسبند.

توجه در کشور ایران استفاده از مایوهای دو تکه در استخرها ممنوع می‌باشد.

مایو تانکینی

مایو تانکینی در اصل از روی بیکینی و مایوهای دو تکه طراحی و تولید شده منتهی قسمت بالایی آن شکم و کمر شما را هم می‌پوشاند و مثل یک تاپ بندی است. این مدل مایوها در بازارهای ایران به وفور یافت می‌شوند و شما می‌توانید یکی از آن ها را بخرید و بدون محدودیت در هر استخری استفاده کنید.

مایو اسلامی (بورکینی)

مایو اسلامی مثل لباس غواصی می‌ماند که تمام بدن شما را می‌پوشاند، این مایوها را طراحان برای خانم های مسلمانی که می‌خواهند در استخرهای مختلط یا دریا شنا کنند طراحی کرده اند و بیشتر هم برای همین اماکن مناسبند و در استخرهای ایران، چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

اما با این حال شما اگر به کلر آب استخر آلرژی دارید و بعد از شنا دچار قارچ و اگزما و … می‌شوید می‌توانید از مایوهای اسلامی در استخرهای ایران هم استفاده کنید تا پوستتان کاملا پوشیده باشد و با آب برخورد نداشته باشد.

مایو جمر

مایو جمر را همه شناگران حرفه‌ای می‌شناسند! ورود آب به داخل مایو قطعا در سرعت شناگر تاثیر خواهد داشت و حال این که سرعت در مسابقات شنا یک مبحث حیاتی محسوب می‌شود. از همین رو شناگران خانم و آقا در مسابقات از نوع خاصی مایو که جمر نام دارد استفاده می‌کنند، این مایوها در تمام مدل های گفته شده تولید می‌شوند و تنها تفاوتشان با مایوهای معمولی در این است که به بدن می‌چسبند و به این ترتیب حتی یک قطره آب هم وارد آن ها نمی‌شود.

پاسخ به سوال “چرا باید در استخر مایو بپوشیم؟”

اکنون بعد از معرفی انواع مایوها نوبت بررسی لزوم پوشیدن مایو در استخر و پاسخ به این پرسش است که چرا باید در استخر مایو پوشید؟

الزامی بودن استفاده از مایو در استخرها یک دلیل اصلی دارد و آن هم رعایت بهداشت است! تصور کنید اگر شما بدون هیچ پوششی بخواهید وارد آب استخر شوید قسمت های حساس بدنتان به سرعت آلودگی ها را به خود جذب کرده و همین مسئله باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلف خواهد شد.

در وهله دوم به این دلیل پوشیدن مایو در استخرها و به طور کلی شنا کردن اجباری است که اندام های شخصی شما را می‌پوشاند و باعث حفظ شئونات می‌شود. کافیست چند لحظه به این فکر کنید تا متوجه شوید که شنا کردن با لباس واقعا راحت‌تر از شنا کردن بدون لباس است و این قانون برای راحتی خودتان وضع شده است.

 

دلایل اجباری بودن پوشیدن مایو در استخر

 

چرا شنا با لباس های معمولی نخی ممنوع است؟

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا اجازه شنا کردن با شورت های نخی یا تاپ و شلوارک و … را نداریم و حتما باید لباس مخصوص شنا بپوشیم؟!

اجباری بودن پوشیدن مایو و ممنوعیت ورود به آب استخرها با لباس های معمولی چند دلیل دارد؛

  • لباس های نخی در برخورد با کلر موجود در آب استخر پس از مدتی کوتاه خراب و غیر قابل استفاده خواهند شد. در حالی که مایوها همانطور که بالاتر گفته شد از الیاف مقاوم ساخته شده اند تا شما برای سالیان متمادی بتوانید از آن ها استفاده کنید.
  • مایوها چون از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند، جذب آب کمتری دارند و حس سنگینی به شما نمی‌دهند.
  • این لباس ها چون حالت کشی دارند به بدن شما می‌چسبند و جابجا نمی‌شوند، به این ترتیب دیگر مجبور به درست کردن قسمت های مختلف آن ها نیستید و می‌توانید تمام تمرکزتان را روی اجرای تکنیک های شنا منعطف کنید.
  • هزینه‌ای که باید بابت خرید مایو بپردازید بسیار پایین‌تر از هزینه خرید لباس های نخی و معمولی است و در نتیجه پوشیدن مایو از نظر هزینه نیز به نفع شماست.

سخن پایانی

همانطور که با مطالعه مطالب بالا متوجه شدید، پوشیدن مایو در استخرها قانونی به نفع خود شماست پس بهتر است به آن عمل کنید و بدون نگرانی از شنا کردن لذت ببرید. در ضمن اجباری بودن پوشیدن مایو نه فقط برای شنا کردن در استخر بلکه برای ایروبیک در آب و آب درمانی و … نیز الزامیست.

نکته پایانی این که اگر به شنا کردن و یادگیری شنا علاقمندید، برای آموزش شنا از مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانید در دوره های تخصصی مجموعه فراشنا ثبت نام کنید.

 


در ادامه بخوانید: لوازم شنا و کاربرد های آن


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]