10 نکته مراقبت از مو در استخر برای همه شناگران

شنا کردن در استخر به همان میزان که برای انسان و سلامتی بدن او فایده دارد، در صورت غفلت و بی توجهی به برخی نکات می‌تواند مضراتی هم داشته باشد! یکی از این مضرات آسیب دیدن موها به دلیل کلر موجود در آب استخرها است که البته با رعایت نکات مراقبت از مو در استخر می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فرقی نمی‌کند شما خانم هستید یا آقا، موهای کوتاه دارید یا بلند، شنا را به عنوان یک ورزش حرفه‌ای دنبال می‌کنید یا فقط به صورت تفریحی و هر از گاهی به استخر می‌روید در هر صورت اگر به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می‌دهید توصیه می‌کنیم به نکات مراقبت از مو قبل و بعد شنا که در ادامه خواهیم گفت عمل کنید.

 

 نکات مهم مراقبت از مو در استخر

 

تاثیر آب استخر و کلر موجود در آن بر سلامت موها

آب استخر با وجود کلر و سایر مواد شیمیایی که دارد قطعا در صورت برخورد مستقیم با موها بر روی تک تک تارهای موی شما تاثیر خواهد گذاشت که این تاثیرات ممکن است در هر شخصی با هر جنس و رنگ مویی متفاوت باشند. اما طبق تحقیقات انجام شده بیشترین تاثیرات آب استخر بر موها شامل موارد زیر هستند؛

سبز شدن و تغییر رنگ موها

سبز شدن مو بعد از استخر یکی از تاثیرات شایع آب استخر بر موهایی که رنگ روشن دارند یا به اصطلاح بلوند هستند، است.

آب استخر نه فقط بر روی موهای بلوند بلکه بر روی تمام موهای رنگ شده تاثیر می‌گذارد اما تاثیر آن بر روی موهای بلوند مشهودتر است چرا که رنگدانه های موهای بلوند سریع‌تر از بین می‌روند و در نتیجه این رنگ مو از سفیدی به زردی یا سبزی تغییر می‌کند.

شکنندگی و خشکی مو

کراتین یکی از ترکیبات موجود در مو است که به نرمی مو کمک کرده و مانع از وز شدن و شکنندگی تارهای مو می‌شود. کلر موجود در آب استخر در صورت برخورد مستقیم با موها، حجم زیادی از کراتین طبیعی مو را از بین برده و به این ترتیب باعث وز شدن موهای شما می‌شود.

علاوه بر این سایر مواد شیمیایی موجود در آب استخر باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو هم می‌شوند و همانطور که می‌دانید از بین رفتن چربی مو قطعا شکنندگی، خشکی و وز شدن مو را به دنبال خواهد داشت.

قابل توجه شما عزیزانی که نگران موهای کراتین شده خود هستید

این روزها بیشتر خانم ها و حتی آقایان با استفاده از روش های گوناگون به اصطلاح موهای خود را احیا می‌کنند، شاید شما هم یکی از این افراد باشید و الان نگران شده باشید که نکند آب استخر کراتینه یا ویتامینه موی شما را از بین ببرد و هزینه هایی که بابت احیای موهای خود پرداخت کرده اید را پوچ کند!

نگران نباشید، کلر و مواد شیمیایی موجود در آب استخر هیچ تاثیری بر کراتینه و ویتامینه و … موها ندارند و موهای شما هم در صورت عدم رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، نهایتا مثل موهای تمام افراد دیگر وز شده یا این که دچار سایر مشکلات گفته شده در بالا شوید.

نکات مهم مراقبت از مو در استخر که اگر آن ها را جدی بگیرید هرگز دچار مشکلات گفته شده نخواهید شد

مسلما مشکلات شمرده شده نیز مانند هر مشکل دیگری راه حل هایی دارند که اگر راه حل نداشتن تمام شناگران الان کچل و بدون مو بودند یا این که موهایی نافرم و نازیبا داشتند!!

مراقبت از مو قبل از شنا

اگر به فکر سلامت و زیبایی موهای خود هستید و دوست ندارید بعد از بیرون آمدن از استخر با موهایی وز و آسیب پذیر مواجه شوید، قبل از این که به استخر بروید و شنا کنید نکات زیر را رعایت کنید؛

دوش بگیرید

بله درست شنیدید! دوش گرفتن اولین و ساده‌ترین راهکار جلوگیری از آسیب دیدن موها است و به همین دلیل هم است که در همه استخرها گفته می‌شود قبل از پریدن در آب و شروع شنا، بدن و موهای خود را زیر دوش بشویید.

زمانی که شما زیر دوش آب قرار می‌گیرید تمام منافذ پوست و موها آب تمیز و فاقد کلر را جذب می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا کلر و مواد مضر موجود در آب استخر جذب پوست و موها نشوند و در نتیجه دچار آسیبات مو و مشکلات پوستی نشوید.

در ضمن اگر همه شما عزیزان قبل از رفتن در آب استخر دوش بگیرید و با بدن و موهایی تمیز وارد آب شوید، آلودگی وارد آب استخر نخواهد شد و بالطبع مشکلات گفته شده هم پیش نخواهد آمد.

موهای خود را با روغن های طبیعی چرب کنید

اگر نگران تغییر رنگ موهای خود در استخر هستید و مثلا نگرانید که موهای بلوندتان حالت سبزی به خود بگیرند می‌توانید بعد از دوش گرفتن و از بین بردن آلودگی های موها آن ها را با روغن های طبیعی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل چرب کنید.

چرب کردن مو قبل از استخر نه فقط از تغییر رنگ موها ممانعت می‌کند بلکه از ورود کلر به کوتیکول های مو (بیرونی‌ترین لایه ساقه مو) نیز جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از شکنندگی و از بین رفتن انعطاف پذیری تارهای مو می‌شود.

از نرم کننده های مو استفاده کنید

نرم کننده های مو نیز دقیقا مثل روغن های طبیعی عمل کرده و با تغذیه موهای شما مانع از جذب کلر و آلودگی های موجود در آب استخر توسط آن ها می‌شوند. نرم کننده ها علاوه بر تغذیه مو، بر روی موها یون مثبت ایجاد کرده و بار منفی موها را به حداقل می‌رسانند و این مورد هم بار دیگر احتمال وز شدن و شکنندگی موها در استخر را به حداقل کاهش می‌دهد.

هنگام دوش گرفتن قبل از استخر و در آخرین مرحله پس از شستشوی موها می‌توانید از نرم کننده استفاده کنید (فقط به ساقه موها نرم کننده بزنید) و پس از چند دقیقه موها را تمیز آبکشی کنید و سپس با خیالی راحت برای شنا کردن وارد آب استخر شوید.

استفاده از اسپری های موی حاوی محافظ UVA و UVB هنگام شنا در فضای باز را فراموش نکنید

شنا کردن در استخرهای رو باز لذتی وصف ناشدنی دارد اما در این استخرها چون نور آفتاب مستقیما به موهای شما می‌تابد باید حتما از اسپری های محافظ مو در برابر اشعه های آفتاب استفاده کنید. این اسپری ها چیزی مثل ضد آفتاب های پوستی بوده و عملکردی مشابه آن ها دارند منتهی مخصوص مو هستند.

موهای خود را ببافید یا بالای سرتان جمع کنید

تغییر مدل مو نیز یک راهکار مراقبت از مو در استخر است که اگر موهای بلند داشته باشید می‌توانید به آسانی با استفاده از این راهکار، میزان آسیب دیدگی موهای خود هنگام شنا کردن را به حداقل برسانید.

هدف از تغییر مدل موها پیش از ورود به استخر این است که میزان برخورد آب و نفوذ آب به تارهای مو به حداقل برسد، در این صورت هم کوتیکول های مو آلودگی ها را جذب نخواهند کرد و هم این که تارهای مو دچار گره نشده و در نتیجه هنگام شانه کردن دچار آسیب نخواهند شد.

توجه قبل از این که وارد آب شوید و قبل از خیس شدن موها آن ها را ببافید یا جمع کنید.

 

جلوگیری از خیس شدن مو در استخر

 

مراقبت از مو در استخر (هنگام شنا کردن)

مراقبت های قبل از شنا حدودا 20 الی 30 درصد از موهای شما در برابر آسیب های ناشی از برخورد آب استخر با موها جلوگیر می‌کنند و زمانی موهای شما پس از شنا کردن هیچ آسیبی نخواهند دید و در سلامت کامل خواهند بود که در کنار مراقبت های پیش از ورود به استخر، به یک نکته مهم در حین شنا کردن در استخر هم عمل کنید.

نکته مهم و حیاتی مراقبت از مو در حین شنا کردن عبارت است از؛

از کلاه شنا استفاده کنید

کلاه های شنا به دلیل جنس خاصی که دارند و با جلوگیری از خیس شدن مو در استخر و برخورد مستقیم آب با موها از تارهای مو محافظت می‌کنند. البته این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که شما از کلاه های مخصوص شنا استفاده کنید که هم جنس مایوها هستند یا این که از لاتکس تولید شده اند، وگرنه کلاه های نازک و پارچه‌ای که برخی از افراد صرفا برای رهایی از تذکرات سر منجی یا سایر کادر استخر استفاده می‌کنند عملا هیچ کارایی ندارد.

کلاه شنا همچنین مانع از ورود آلودگی ها و چربی موها به داخل آب و آلوده شدن آب می‌شود و بیشتر هم به این دلیل است که یکی از قوانین شنا در استخرهای عمومی استفاده از این کلاه ها می‌باشد.

مراقبت از مو بعد از شنا

برخلاف تصور بسیاری از افراد، مراقبت از مو بعد شنا نیز به اندازه مراقبت های قبل از شنا حائز اهمیت است و چه بسا تاثیر بیشتری هم در جلوگیری از آسیب دیدن موها داشته باشد. شما برای داشتن موهایی سالم، خوش حالت و خوش رنگ بعد از شنا کردن در استخر باید موارد زیر را رعایت کنید؛

بعد از شنا دوش بگیرید

شستن موها با شامپو و آبکشی آن ها بلافاصله بعد از شنا و خارج شدن از استخر باعث پاکسازی موها از آلودگی ها و مواد شیمیایی شده و در نتیجه مانع از آسیب دیدن تارهای مو می‌شود. شستشوی موها با شامپو نه تنها بعد از استخر بلکه بعد از شنا کردن در دریا هم شدیدا توصیه می‌شود، پس فرقی ندارد کجا شنا می‌کنید حتما پس از اتمام شنا موهای خود را زیر دوش آب کامل شستشو دهید.

شامپو مناسب برای شستشوی موها بعد از شنا

شامپوهای بدون سولفات و فاقد پارابن بهترین شامپوها برای شستشوی موها بعد از استخر و شنا کردن هستند، زیرا سولفات و پارابن موجود در شامپو شکنندگی و خشکی مو را تشدید می‌کنند حال این که هدف از شستن موها در اینجا، جلوگیری از خشک شدن و شکنندگی موهاست!

از نرم کننده مو استفاده کنید

نرم کننده های مو همانطور که بالاتر و در نکات مراقبت از مو قبل از شنا کردن گفته شد با رساندن ویتامین ها و پروتئین ها و مواد مغذی به مو باعث نرم شدن موها شده و انعطاف پذیری تارهای مو را افزایش می‌دهند. پس اگر موهای بلند دارید بهتر است بعد از شستن آن ها با شامپو، کمی نرم کننده به ساقه موها بزنید تا اثرات ناشی از برخورد آب استخر به موها را از بین ببرد.

از کرم ها و اسپری های آبرسان مو استفاده کنید

آبرسان ها همانطور که از نامشان پیداست، قدرت جذب آب تارهای مو را افزایش می‌دهند و به این ترتیب موهایی نرم و خوش حالت به شما هدیه می‌کنند. حتی اگر کرم ها و سایر موادی که با عنوان آبرسان در بازار به فروش می‌رسند هم در دسترستان نبود می‌توانید از مواد طبیعی مثل دم کرده چای سبز که خاصیت آبرسانی دارند استفاده کنید.

موهای خود را با شانه های چوبی دانه درشت شانه کنید

شانه کردن مو با شانه های دانه درشت مانع از ایجاد موخوره می‌شود، از طرفی شانه های چوبی هنگام شانه زدن الکتریسیته ایجاد نمی‌کنند و از وز شدن موها نیز جلوگیری می‌کنند. پس بعد از شستشوی موها و اجرای مراحل و نکات بالا حتما با یک شانه چوبی دانه درشت موهای خود را شانه کنید تا اثرات استخر بر روی آن باقی نماند.

البته اگر حس می‌کنید تارهای مویتان به یکدیگر گره خورده اند و هنگام شانه کردن ممکن است کنده شوند یا این که اذیتتان کنند می‌توانید از کرم های نرم کننده مو یا روغن آرگان استفاده کنید و آرام آن ها را شانه بزنید.

اجازه دهید موها به روال طبیعی خشک شوند

شاید در مواقع عادی استفاده از سشوار برای سریع‌تر خشک شدن موهای حجیم و بلند خوب باشد و بسیاری از پزشکان و متخصصان هم آن را تایید کنند، اما بعد از استخر بهتر است از سشوار و اتو مو استفاده نکنید و اجازه دهید موها به روال طبیعی خشک شوند.

دلیل ممنوعیت استفاده از این وسایل در مراقبت از مو در استخر این است که برخورد کلر موجود در آب استخر با موها، باعث خشک شدن تارهای مو می‌شود و هدف ما هم از رعایت تمام نکات گفته شده فقط جلوگیری از همین موضوع است. حال این که سشوار و اتو مو با جذب قطرات آب موجود در تارهای مو بیشتر آن ها را خشک و شکننده می‌کنند.

 

نکات مراقبت از مو قبل و بعد شنا

 

سخن پایانی

مطمئن باشید که فواید شنا کردن بیشتر از مضرات آن است و همین تعداد مضرات موجود هم با رعایت شما به حداقل کاهش خواهند یافت! پس هرگز بخاطر این قبیل مسائل قید چنین ورزش مفرح و سودمندی را نزنید.

اگر به دنبال یادگیری شنا هستید توصیه می‌کنیم در یکی از دوره های آموزش شنا فراشنا ثبت نام نمایید و با کمک مربیان متخصص ما به سمت حرفه‌ای شدن گام بردارید.

 


در ادامه بخوانید: قوانین قبل از استخر رفتن


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]