تفاوت های سونا و جکوزی و ممنوعیت های استفاده از آن ها

استخر رفتن و شنا کردن یکی از تفریحات سالم و مفرح برای تمام نسل ها است و بسیاری از افراد نه به دید یک ورزش حرفه‌ای بلکه با نگاه تفریحی که فواید بسیاری به همراه دارد، شنا می‌کنند. در این میان درصد زیادی از شناگران حرفه‌ای و کسانی که شنا را به دید یک تفریح می‌بینند، از سونا و جکوزی هم در کنار آن استفاده می‌کنند.

اما به نظر شما سونا و جکوزی نیز مثل شنا کردن برای همه افراد مناسب اند یا بهتر است گروهی از افراد به سراغ آن ها نروند و فقط به شنا در استخر اکتفا کنند؟!

ما در این مقاله و در قالب بیان تفاوت های سونا و جکوزی، درباره این که این دو برای چه افرادی مناسب هستند هم صحبت خواهیم کرد تا به این ترتیب شما بتوانید زمانی که به استخر می‌روید، با خیالی آسوده از این دو مکان استفاده کنید.

 

 تفاوت های سونا و جکوزی

 

سونا چیست؟

در حال حاضر بیشتر استخرهای عمومی و حتی استخرهای داخل منازل و ویلاها به سونا و جکوزی مجهز می‌شوند و به همین دلیل هم ممکن است شما این مکان ها را از نزدیک دیده باشید و بدانید به چه اماکنی سونا گفته می‌شود.

اما با این حال پرسش سونا چیست توسط برخی از افراد مطرح می‌شود که در پاسخ به آن باید گفت: سونا فضای مکمل استخر و در اصل یک اتاقک در کنار استخرها است که محیطی کاملا مرطوب دارد و گفته می‌شود از حمام های بخار سنتی الگو برداری شده است.

این محیط بر اساس میزان رطوبت، دما و بخار موجود در آن به دو نوع تقسیم می‌شود؛

سونا بخار

سونای بخار یکی از انواع سونا است که در آن آب لوله کشی شده در دمای حدودی 62 درجه سانتی گراد به بخار تبدیل می‌شود و کل فضای آن پوشیده از بخار گرم است. در این سونا شما با آب برخورد مستقیم ندارید اما چون بخار آب کل فضای آن را پوشانده، ممکن است به محض قرار گرفتن در آن رطوبت را در تمام بدن خود حس کنید.

درصد بالای رطوبت موجود در سونای بخار به نرم شدن استخوان ها و بافت های عضلانی شما کمک می‌کند و دردهای عضلانی و استخوان دردهای ناشی از تمرینات سنگین و بیماری هایی نظیر آرتروز، دیسک و … را کاهش می‌دهد.

سونا خشک

سونای خشک نیز یکی دیگر از انواع سونا است که فاقد بخار آب می‌باشد، یعنی شما در آن هیچگونه بخار آبی مشاهده نمی‌کنید اما با این حال دمای بالا (بالای 100 درجه) و رطوبت اندک موجود در این محیط باعث تعریق بدن شما می‌شود.

همانطور که می‌دانید با افزایش دمای بدن، توده های چربی شروع به آب شدن می‌کنند و در نتیجه شما پس از مدتی استفاده از سونای خشک دچار کاهش وزن و سایز می‌شوید. همین فواید سونا خشک برای لاغری باعث شده تا بیشتر افرادی که به دنبال کاهش وزن با شنا هستند به این مکمل روی بیاورند.

جکوزی چیست؟

جکوزی نیز یکی دیگر از مکمل های ورزشی است که در کنار شنا کردن و استفاده از سونا، استفاده از آن به ورزشکاران و شناگران حرفه‌ای توصیه می‌شود. جکوزی در اصل یک وان به شکل بیضی، مربع یا دایره می‌باشد که به سیستم آب گرم و تجهیزاتی مثل حباب ساز و پرتاب آب مجهز شده است.

تفاوت های سونا و جکوزی چیست؟

حالا که با سونا و جکوزی آشنا شدید و پاسخ سوالات سونا چیست و جکوزی چیست را گرفتید، نوبت به بیان تفاوت های سونا و جکوزی می‌رسد.

همانطور که با مطالعه مطالب بالا متوجه شدید، اصلی‌ترین تفاوت سونا و جکوزی در این است که سونا از دمای بالا و رطوبت استفاده می‌کند در حالی که جکوزی از آب گرم و تجهیزات پرتاب آب استفاده می‌کند. به عبارت دیگر سونا یک حمام بخار است اما جکوزی یک وان حاوی آب داغ است که به دلیل نحوه پخش آب در آن بدن را ماساژ می‌دهد.

شکل ظاهری، نحوه ساخت و فواید سونا و جکوزی نیز از دیگر تفاوت های این دو محیط هستند.

 

ممنوعیت های استفاده از سونا و جکوزی

 

ممنوعیت های استفاده از سونا و جکوزی

استفاده از جکوزی ممنوعیت خاصی ندارد و فقط توصیه می‌شود کودکان از آن استفاده نکنند. اما استفاده از سونا خشک و بخار ممنوعیت هایی دارد که در ادامه مهمترین آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • افرادی که دارای بیماری های پوستی مثل قارچ یا زخم های عفونی هستند نباید وارد اتاقک سونا شوند.
  • بیماران قلبی و بیماران مبتلا به کم خونی شدید، صرع، سرطان و سل و همچنین خانم های باردار باید قبل از استفاده از سونا حتما با پزشک خود مشورت کنند.
  • استفاده از سونا بعد از مصرف داروهای خواب آور ممنوع است.
  • ورود کودکان زیر 5 سال به اتاقک سونا ممنوع است.

علاوه بر این موارد باید بدانید که ماساژ گرفتن در سونا نیز جزو ممنوعات است چرا که رطوبت موجود در سونا باعث نرمی استخوان ها شده و در نتیجه آسیب پذیری آن ها را افزایش می‌دهد. همچنین با توجه به این که اکسیژن مخصوصا در سونای بخار کم است، امکان دارد دریافت ماساژ در این مکان تاثیر منفی بر روی سیستم تنفسی داشته باشد.

نکته مهم بعدی این که هرگز بعد از سونا، شنا نکنید! چون بخار منافذ پوست شما را باز می‌کند و اگر بعد از سونا وارد آب استخر شوید، احتمال جذب آلودگی های داخل آب توسط پوست شما افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب ممکن است دچار آکنه و جوش یا حتی زخم های پوستی شوید.

نکته پایانی این که تایم زیادی در اتاقک سونا نمانید! چون احتمال دارد دچار گرما زدگی یا افت فشار و به دنبال آن سرگیجه و منگی شوید.

سخن پایانی

برای اطلاع از فواید سونا و جکوزی می‌توانید مقاله‌ای که با همین مضمون در وب سایت فراشنا قرار داده شده است را مطالعه کنید.

در ضمن اگر شنا کردن را بلد نیستید و به همین خاطر از لذت شنا کردن در استخر محروم شده اید و مجبورید هر بار که به استخر می‌روید از سونا و جکوزی استفاده کنید، همین حالا در یکی از دوره های آموزش شنای مجموعه فراشنا ثبت نام نمایید و در عرض چند ماه 4 شنای اصلی را بیاموزید.

در ضمن اگر شنا کردن را بلد نیستید و به همین خاطر از لذت شنا کردن در استخر محروم شده اید و مجبورید هر بار که به استخر میروید از سونا و جکوزی استفاده کنید، همین حالا در یکی از دوره های آموزشی فراشنا ثبت نام نمایید و در عرض چند ماه 4 شنای اصلی را بیاموزید.

 


در ادامه بخوانید: قوانین قبل از استخر رفتن


فراشنا
تیم تخصصی آموزش شنا و ورزش های آبی

برای ارتباط بیشتر با ما و مشاورین ما با پیج اینستاگرام ما همراه باشین!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.5]